TEĀTRA AFIŠA augustam

8.lapa

CĒSU MĀKSLAS FESTIVĀLS

Teātru Grand Prix Cēsis

Foto: publicitātes

Jau vairākus gadus augustā, Koncertzālē “Cēsis” skatāmi aizvadītās sezonas spilgtākie Latvijas teātru mazās formas skatuves darbi. Šogad Teātru Grand Prix CĒSIS cikls aizsāk jaunu - starptautisku, virzienu.

Skatītājiem būs iespēja noskatīties Dailes teātra “Eiridīki” un Valmieras teātra “Valmieras puikas”, bet, paplašinot cikla starptautisko vērienu, būs iespēja iepazīt Eiropas festivālu godalgoto fiziskā teātra žanra izrādi “The Desk/Rakstāmgalds” (Somija) un baudīt frīku kabarē “ Stulbā dzīve” ar leģendārās britu grupas “The Tiger Lillies” (titulattēlā), ukraiņu “Dahk Daughters” un Dailes teātra vadošo aktrišu piedalīšanos.

Ciklu Teātru Grand Prix CĒSIS 9. augustā atklās režisora Vlada Troicka (Ukraina) muzikālā izrāde “Stulbā dzīve”, kas ir divu ikonisku kabarē grupu - britu “The Tiger Lillies” un ukraiņu “Dakh Daughters” - satikšanās ar Dailes teātra spilgtākajām aktrisēm Ilzi Ķuzuli-Skrastiņu, Ēriku Egliju-Grāveli un Ievu Segliņu (attēlā).

Publicitātes foto

Laikā, kad cilvēci tricina ļaunums, ir gļēvi novērsties no neērtā un sāpinošā, tādēļ ir nepieciešams līdz pašam kaulam, melni un radikāli godīgi pasmieties par stulbo dzīvi.

Vizuāli suģestējošā stāvizrādes formātā, trīs dažādās valodās - latviešu, ukraiņu un angļu, mākslinieki meklēs atbildes uz brīvības un demokrātijas jautājumiem, sakuļot skatuves gaisu ar ķecerīgu humoru un nāvīgu ironiju.

Britu mūzikas trio “The Tiger Lillies” vairāk nekā 30 gadus ar saviem drūmi groteskajiem, nihilistiski ņirdzīgajiem un panciskajiem skatuves tēliem un asprātīgajām dziesmām ir skatuves avangardā.

Viņus ir iedvesmojis teju viss - gan Kurts Veils un franču šansons, gan klaunādes žanrs un pat kāda Londonas prostitūta vārdā Lilija, kura valkājusi zvēru rakstu tērpus. Tā ir mutuļojošā Veimāras laika Berlīne pirms simts gadiem, kas nu izskan angliski.

“Dakh Daughters” ir starptautisku atzinību guvusi ukraiņu mūzikas grupa, kas dibināta 2012. gadā Kijivā. Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā 2022. gadā tā par savu mītnes vietu ir izvēlējusies Franciju, koncertējot Eiropā un daudzviet citur. Sapludinot postfolku, putekļainu varietē, reizēm pat piecas valodas un arī Šekspīra sonetus, “Dakh Daughters” ir šobrīd, iespējams, pats ievērojamākais Ukrainas mūzikas un skatuves mākslas fenomens.

Izrāde notiks latviešu, ukraiņu un angļu valodā ar tulkojumu latviešu un angļu valodā titros.

17. augustā skatītājus gaida otrs starptautiskais teātra notikums - fiziskā teātra izrāde “The Desk/Rakstāmgalds” (Somija).

Publicitātes foto

Šajā rūpīgi izstrādātajā iestudējumā, kas runā par disciplīnas pavedinošo varu, hierarhiju, prātu kontroli un augstākas patiesības meklējumiem, režisore Kauri Honkakoski smeļas iedvesmu no personīgās pieredzes, kas uzkrāta, dzīvojot un darbojoties kultā. Izrādes mērķis ir vērīgāk paraudzīties uz universālajiem mehānismiem, kas tiek izmantoti, lai ideoloģiski apstrādātu un pakļautu cilvēkus, uzkundzētos.

Skatītāju sagaida ass, spēcīgs un smeldzīgs mīmu ansambļa darbs.

Kauri Honkakoski darbojas corporeal mime - ķermeniskās mīma mākslas - žanrā, kas uzskatāms par vienu no novatoriskākajiem Eiropas fiziskā teātra paveidiem. Tā ir īpaša, poētiska fiziskā teātra forma un reizē arī spēles tehnika, ko izmanto fiziskā teātra aktieri. Ķermeniskās mīma mākslas kodols ir ideja, ka visu plašo cilvēciskās eksistences spektru iespējams izteikt ar ķermeņa palīdzību - no konkrēta fiziska darba līdz abstraktajai domu un sapņu pasaulei.

Cikla turpinājumā - divi Latvijas teātru skatuves darbi.

24. augustā - Dailes teātra “Eiridīke”, kuras pamatā ir visnemirstīgākais mīlas stāsts par Orfeju un Eiridīki. Tikai šoreiz mūsdienu dramaturģes Sāras Rūlas stāsta centrā ir tieši Eiridīke, kura viņsaulē ne tikai zaudē, bet arī atrod savu brīvību, valodu un identitāti.

Publicitātes foto

Eiridīkes neatkarības un pašnoteikšanās meklējumi dod plašas iespējas izrādes veidotājiem uzrunāt skatītājus ar jauniem izteiksmes veidiem.

Dzejnieks Jānis Elsbergs dramaturģes tekstu ir ne tikai latviskojis, bet arī atdzejojis, un izrādes radošā komanda ir atradusi fiziskā teātra estētikā balstītu kustību partitūru.

Tā ir iepriekš neredzēta kombinācija un valdzinošs darbs, kas apbur, piesaista un neatlaiž vēl ilgi pēc redzētā - kā pati mīlestība.

Savukārt pašā vasaras izskaņā, 31. augustā, būs iespēja noskatīties Valmieras teātra iestudējumu “Valmieras puikas”, kas balstīts Pāvila Rozīša romāna motīvos.

Publicitātes foto

Skolās, universitātēs un cietumos - vietās, kur vienkopus pulcējas jauni, gudri un karsti prāti, pamazām briest 1905. gada revolūcija. Valmierā Oša privātā zēnu proģimnāzija ir viens no šādiem perēkļiem, un tajā mācās pusaudži, kas ne vien cīnās par meiteņu uzmanību, risina attiecības ar labajiem un sliktajiem skolotājiem un cits ar citu, bet slēpj arī aizliegtu literatūru, apmeklē slepenas meža sapulces un sapņo gāzt valdošo varu.

Valmierā ierodas jauna skolotāja Rita Grava, viņai jāspēj sevi pierādīt gan nevaldāmajiem skolēniem, gan pārējiem skolotājiem. Pamazām viņas acīm paveras jauna, slepena pasaule, par kuras esamību Rita iepriekš pat nenojauta.

Šis ir stāsts par cilvēkiem, kuru dzīves mainīja kāds milzīgs notikums, kas ietekmēja ne vien Valmieras un Latvijas, bet visas pasaules vēsturi.
Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Dzīvesstils

«Es vienmēr esmu uzskatījusi, ka bērni ir lielākā ģimenes svētība. Sievietei bērnu dēļ nekas nav jāupurē. Katram ir savi apstākļi un dažreiz savus plānus uz kādu laiku ir jānoliek malā, bet, ja ģimene var un spēj būt atbalsts brīžos, kad tas ir vajadzīgs, tā ir laimes un piepildījuma sajūta,» saka operdziedātāja un divu dēlu – Ričarda (3) un Deivida (6 mēneši) – mamma Marlēna Keine.

Svarīgākais