Kas jāzina par savu arhetipu

© Foto: publicitātes

Cik bieži mēs sevi esam pieķēruši pie domas, ka, ja kāds konkrēts apģērbs ir skaists, bet savā garderobē to nespēju iedomāties. Vai arī, piemēram, sekojot modes tendencēm, šobrīd tik populārais «ladylike» ģērbšanās stils ar kleitām un kažokādām,  cik daudzas no mums tādā apģērbā jūtas komfortabli?

Un te nav runa par ikdienas rutīnu vai darba specifiku. Tai pat nav jābūt kleitai, pietiek ar aksesuāriem, lai būtu sievišķīga plaši pieņemamā kontekstā. Tomēr pat auskari ar puķi vai blūze ar volāniem šķiet kā lieka cukura karote pie saldēdiena.

No personīgās pieredzes zinu, cik neērti jūtos pasteļtoņos vai puķainā apģērbā. Turpretī draudzenei vienmēr ikdienas apģērbā būs kāds maigs pasteļa vai baltā akcents. Katra droši vien zinām to meiteni, kurai burtiski līp klāt visi vīrieši, un viņa nebūt neģērbjas izaicinoši. Viņa vienkārši ir puišu magnēts un punkts.

Un to nenosaka zvaigzne, zem kuras esam dzimušas vai audzināšanas tradīcijas. Tam pamatā ir mūsu arhetips, dziļš psiholoģisks moments, kuru jau Platons pirms 3000 gadu traktēja savos darbos. Iepriekšējā gadsimtā šveiciešu psihiatrs un filozofs Karls Jungs attīstīja teoriju, ka mūsu ikdienas izvēles, gaumi, uzvedību nosaka mūsu dominējošais arhetips. Un šos arhetipus izmanto gan Holivuda, veidojot tipāžus savām filmām, gan reklāmisti, pārdodot produktus vai preces. Un tie ir katrā daiļliteratūrā.

Kas ir arhetips?

Pirmo reizi dzirdot šo terminu, varētu domāt, ka tas nozīmē kaut ko līdzīgu “stereotips”. Tomēr arhetipi ir universāli, iedzimti identitātes un personības atšķirīgu aspektu modeļi, kas ietekmē cilvēka uzvedību. Vārds «arhetips» nāk no grieķu valodas «archai», kas nozīmē pamatelementus, no kā tiek veidota visa pieredze. Junga psiholoģijā šie arhetipi ir universāli modeļi un tēli, kas ir daļa no kolektīvās bezapziņas. Viņš uzskatīja, ka šos arhetipus mēs pārmantojam līdzīgi kā instinktīvas uzvedības modeļus. Arhetipi ir dziļi iesakņojušies kolektīvajā cilvēka apziņā un bieži vien atspoguļo cilvēka fundamentālo pieredzi, emocijas un koncepcijas, un nepārprotami nosaka mūsu apģērba, dzīves veida, profesijas izvēli.

Kādi ir sieviešu arhetipi?

Sieviešu arhetipi ir universāli sievišķīgi izteiksmes veidi. Katra sieviete satur visus arhetipus, bet parasti viens vai divi ir vairāk dominējoši. Arhetips būtībā ir kopīgs modelis, kas tiek atpazīts kolektīvajā bezapziņā. Dažas sievietes var būt mātišķākas, pavedinošākas vai intelektuālākas. Viņām var būt atšķirīgas vēlmes, intereses un veidi, kā izzināt savu seksuālo enerģiju. Turklāt veids, kā sieviete sabalansē savu sievišķo un vīrišķo enerģiju, var atšķirties atkarībā no viņas galvenā arhetipa, tādējādi veidojot atšķirīgu «stratēģiju» savas sievišķības izpausmei. Ir septiņi sievišķības arhetipi - māte, karaliene, jaunava, viedā, medniece, mīlētāja un mistiķe.

Mātes arhetips

Foto: publicitātes

Mātes sievišķais arhetips iemieso audzināšanu, rūpes, empātiju, aizsardzību un nesavtību. Viņa sniedz mierinājumu un vadību, veicinot emocionālo stabilitāti un beznosacījumu mīlestību.

Tas simbolizē sievišķības audzinošo un gādīgo aspektu, kas bieži ir saistīts ar mātes stāvokli un beznosacījumu mīlestības iemiesojumu.

Mātes gaišo pusi raksturo viņas spēja piedāvāt nelokāmu atbalstu, līdzjūtību un emocionālo stabilitāti. Viņa ir mīlestības un aizsardzības avots, kas veicina viņu aprūpē esošo izaugsmi. Ēnas puse: mātes arhetips var kļūt slāpējošs, kontrolējošs vai pārmērīgi aizsargājošs. Viņas robežas var izplūst, izraisot neveselīgu atkarību un iespējamu citu cilvēku neatkarības apslāpēšanu.

Apģērbā dominē zemes toņi. Piemēram, rudenīgais virsis vai salvijas zaļais. Tāpat brūnais ar vēsi sarkano.

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst mātes arhetipam.

Karalienes arhetips

Foto: publicitātes

Karalienes sievišķais arhetips izstaro pārliecību, autoritāti, grāciju, ietekmi un nosvērtību. Viņa iemieso vadību un pārvaldību, pieņemot lēmumus gudri un godīgi.

Karaliene simbolizē sievišķības karalisko un autoritatīvo aspektu, pārstāvot spēku un pašpārliecinātību.

Karalienes gaišā puse atspoguļo viņas spēju vadīt žēlastību un gudrību. Viņa kalpo kā paraugs, izmantojot savu autoritāti lielākam labumam un pieņemot godīgus un taisnīgus lēmumus. Tumšā puse: karalienes arhetips var kļūt valdonīgs, manipulatīvs vai pārmērīgi lepns. Viņa var izmantot savu autoritāti savtīgos nolūkos, neņemot vērā citu vajadzības.

Apģērbs karalienes arhetipam būs būtisks viņas personības manifests. Un noteikti zelts.

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst karalienes arhetipam.

Jaunavas arhetips

Foto: publicitātes

Jaunavas sievišķais arhetips iemieso jauneklību, nevainību, optimismu, rotaļīgumu un spontanitāti. Viņa ir kāra pēc jaunas pieredzes. Jaunava simbolizē jauneklīgo un brīvprātīgo sievišķības aspektu.

Jaunavas gaišo pusi raksturo viņas atvērtība jaunām pieredzēm un spēja redzēt pasauli ar svaigām acīm. Viņa iedvesmo cerību un rada atjaunotnes sajūtu apkārtējiem. Tumšā puse: Jaunavas arhetips var būt naivs, viegli ietekmējams vai pārāk atkarīgs no citiem. Viņai var būt grūtības noteikt robežas vai pieņemt nobriedušus lēmumus.

Jaunavas arhetips būs visu pasteļtoņu cienītāja. Un noteikti gaiši, bieži vien balti aksesuāri, būs viņas garderobē.

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst jaunavas arhetipam.

Viedās arhetips

Viedās sievišķais arhetips iemieso gudrību, zināšanas, intuīciju, introspekciju un ieskatu. Viņa meklē patiesību un piedāvā vadību, novērtējot pašrefleksiju.

Tā simbolizē tiekšanos pēc gudrības un garīgu vai intelektuālu mentoringu, pārstāvot ceļvedi uz dziļākām patiesībām.

Foto: publicitātes

Viedās arhetipa gaišo pusi raksturo viņas gudrība un spēja sniegt vērtīgu ieskatu citiem. Viņa mudina uz pašrefleksiju un patiesības meklējumiem.

Foto: publicitātes

Tumšā puse: arhetips var kļūt pārāk kritisks, dogmatisks vai emocionāli atdalīts. Viņa var izmantot savas zināšanas, lai noniecinātu vai manipulētu ar citiem, un var zaudēt saikni ar praktiskumu un realitāti.

Viedās arhetips bieži tiek saistīts ar vienkrāsainām, gaišām un pelēkām nokrāsām. Apģērbā dominē melnā krāsa.

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst viedās arhetipam.

Medniece arhetips

Foto: publicitātes

Mednieces sievišķais arhetips iemieso neatkarību, apņēmību, atjautību, piedzīvojumus un pašpaļāvību. Viņa pārvar izaicinājumus ar izturību un drosmi. Medniece simbolizē sievišķības primāro un pašpietiekamo aspektu, kas bieži ir saistīts ar tiekšanos pēc mērķiem un izdzīvošanu.

Gaišā puse: Mednieces gaišā puse atspoguļo viņas spēju ar atjautību un drosmi risināt dzīves problēmas, iedvesmojot citus pieņemt neatkarību un uzņemties apzinātu risku. Ēnu puse: mednieces arhetips var kļūt nežēlīgs, pārāk konkurētspējīgs vai emocionāli atdalīts. Viņa var noteikt prioritāti saviem mērķiem uz ētisku apsvērumu rēķina vai kaitēt citiem, cenšoties sasniegt savus mērķus.

Medniece ir ugunīgu krāsu cienītāja, un tāpēc viņai garderobē dominē siltie un spilgtie toņi. Tāpat viņa ērti jūtas gan greznās kleitās, gan ērtās džinsu biksēs. Viņai apģērbs ir ierocis jeb veids mērķa sasniegšana. Bieži vien viņas iecienītākais apģērbs ir darināts no ādas.

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst mednieces arhetipam.

Mīlētājas atrhetips

Foto: publicitātes

Mīlētājas sievišķais arhetips ir juteklisks, kaislīgs, romantisks, sirsnīgs un intīms. Viņa svin dzīves skaistumu un veicina dziļas emocionālas attiecības. Tas simbolizē sievišķības jutekliskos un emocionālos aspektus, kas bieži saistīti ar mīlestību, vēlmi pēc fiziskās un emocionālās tuvības baudīšanas.

Mīlētājas gaišo pusi raksturo viņas spēja radīt un uzturēt intīmas attiecības, palīdzot citiem izjust dziļas emocionālas saiknes un svinēt jutekliskos dzīves priekus. Ēnas puse: mīlētājas arhetips var kļūt īpašniecisks, toksisks vai pārāk koncentrēts uz fiziskām baudām.

Viņa var cīnīties ar greizsirdību un nedrošību, kas var izraisīt neveselīgas un līdzatkarīgas attiecības.

Mīlētājas krāsas ir bagātīgas, jutekliskas un emocionāli uzlādētas. Īpaši sarkanās un rozā krāsas ir cieši saistītas ar šo arhetipu, jo tās simbolizē aizraušanos un romantiku. Violetas un tumši zilas nokrāsas, kas pārstāv jutekliskumu, radošumu un emocionālu dziļumu ir mīlētājas ikdienas garderobes pamatkrāsas.

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst mīlētājas arhetipam.

Mistiķes arhetips

Foto: publicitātes

Mistiķes sievišķais arhetips iemieso garīgumu, intuīciju un dziļu saikni ar sakrālo. Viņa meklē dziļas patiesības, pēta eksistences noslēpumus un bieži vien vada citus garīgos ceļojumos. Mistiķe simbolizē sievišķības transcendentos aspektus, pārstāvot tiekšanos pēc dziļākas nozīmes, iekšējās gudrības un saikni ar garīgo.

Mistiķes gaišo pusi raksturo viņas spēja piedāvāt dziļas garīgas atziņas un norādījumus citiem. Viņa kalpo kā gudrības bāka, palīdzot cilvēkiem viņu garīgos meklējumos un veicinot dziļāku saikni ar dievišķo un iekšējo Es. Savukārt ēnas aspektā mistiķes arhetips var kļūt maldinošs, atrauts no realitātes vai izmantot garīgumu manipulācijām vai kontrolei. Viņa varētu norobežoties no praktiskām lietām un ikdienas, zaudējot saikni ar savām un citu vajadzībām.

Krāsu spektrā mistiķe dod priekšroku toņiem, kas atgādina nakts debesis, bagātīgi purpursarkanos toņus, greznos melnos, zaigojošus baltos un zelta toņus. Mirdzoši audumi un simboliski raksti. Un noteikti daudz rotu, jo mistiķēm visvairāk no visiem arhetipiem patīk rotāties

Foto: publicitātes

Slavenības, kuras atbilst mistiķes arhetipam.

Kā to pielietot praksē?

Labs piemērs ir brūnā krāsa. Globālā modes meklētājprogramma «Tagwalk» brūno krāsu ir nosaukusi par šā rudens vismeklētāko krāsu, kā arī krāsu, kas ir dominējošā visās dizaineru kolekcijās. Un rudens ir tikai ieskrējiens, nākamā gada pavasarī to iesvētīs par visu krāsu krāsu. Tomēr, kā minēju citā rakstā 5 šā rudens tendences, brūno izkonkurē pelēkais. Un atbilde nav jāmeklē tālu - pelēkā krāsa ir vieglāki integrējama ikdienas apģērbā. Ar brūno ir sarežģītāk.

Lai arī kā iepriekš rakstīju par krāsu psiholoģiju, brūnā krāsa sniedz uzticēšanos un harmoniju, īpaši vīriešu garderobē, piemēram, brūni tērpts vīrietis zemapziņā nostrādā kā cilvēks, uz kuru var paļauties 1000%, brūnā krāsa sievietēm piestāv mazāk. Un nav brīnums, jo brūnais vizuāli vecina. Un mēs intuitīvi nevēlamies izskatīties vecākas par kādiem 25 gadiem.

Tomēr, neskatoties uz teoriju un krāsas specifiku, brūnā krāsa kā pamatkrāsa būs mātes un mednieces arhetipu garderobē. Turklāt jaunavas arhetipam šī krāsa pat integrēta leoparda rakstā vai apavos (tālāk no galvas) nebūs. Kāpēc? Jo gan mātei, gan medniecei primārie ir citi mērķi, turklāt jaunavas arhetipam, ar savu nenobriedušo personību, brūns ir kā antonīms.

Foto: publicitātes

Šie septiņi sievišķīgie arhetipi nodrošina bagātīgu un daudzpusīgu ietvaru, lai izprastu sievišķās pieredzes dziļumu un sarežģītību.

Lai gan dažādos dzīves posmos vai dažādās situācijās var rezonēt dažādi arhetipi, katrs arhetips sniedz vērtīgu ieskatu dažādās sievišķās psihes šķautnēs.

Šie arhetipi atgādina mums par bagātīgo īpašību gobelēnu, kas nosaka sievišķību un izceļ unikālās stiprās puses un īpašības, kas padara katru sievieti patiesi neparastu.

Dzīvesstils

Ikviens savas dzīves laikā ir piedzīvojis deguna asiņošanu, taču izrādās, ka par deguna asiņošanu ir vēlams zināt vairāk, īpaši, ja deguna asiņošana atkārtojas.

Svarīgākais