\\Autori

LMLauma Mellēna

5.jūl
Eiropu apsēdušā nenormālā karstuma viļņa laikā Parīzes operas 350. jubilejas sezonā līdzās starptautiskajai operas pētnieku konferencei tosc@paris2019 spontāns lēmums nokļūt Dona Žuana izrādē Garnjē operā realizējās neaizmirstamā interpretācijas piedzīvojumā.
 
6.jun
Oskars Stroks neapšaubāmi ir daudzām leģendām un mītiem apvīta personība Latvijas populārajā mūzikā. Laiku pa laikam viņa personība tiek aktualizēta relatīvi šaurā lokā. Vai nu starp ļaudīm, kas interesējas par tango un pagājušā gadsimta 20–30. gadu Rīgas urbānajām izklaidēm, vai skatuves mākslā.
 
31.mai
Laikmetīgā opera ir žanrs, kurā Latvijā runāt par sistemātisku attīstību ir grūti. Pamatā tādēļ, ka laikmetīgajai operai parasti nav nekāda sakara ar lielajiem operteātriem un operas industriju. Drīzāk tie ir atsevišķi skatuves mākslas projekti, kuriem vietā un nevietā piekarina vārdiņu eksperimentāls.
 
23.mai
Sezonas noslēdzošais jauniestudējums Latvijas Nacionālajā operā un baletā tās 100. sezonā būs pirmiestudējums – 20. gadsimta franču komponista Frānsisa Pulenka opera Karmelīšu dialogi, kas pasaules pirmizrādi piedzīvoja 1957. gadā Milānas Teatro alla Scala. Pieredzējušais franču operrežisors Vensāns Busārs apgalvo, ka stāsts nav par Kompjeņas moceklēm, Karmelīšu klostera māsām, kurām Lielās Franču revolūcijas laikā nocirta galvas, bet par pavisam ko citu – par bailēm. No apkārtējās pasaules apdraudējuma un no bailēm kļūt pieaugušam, kas skar ne tikai operas galveno varoni Blānšu, bet daudzas jaunas sievietes mūsdienās. Opera viņam nozīmē brīvību strādāt ārpus valodas rāmjiem un tiltu veidošanu starp dažādiem laikmetiem, par sākumpunktu ņemot mūziku.
 
20.mar
21. februārī Latvijas Nacionālajā operā un baletā notika divu jauniestudējumu pirmizrādes, šoreiz operas žanrā kā jauns diptihs, ko veidoja mazpazīstamā itāļu operkomponista Italo Montemeci operas Burvestība (L’Incantesimo, 1943) un Rudžero Leonkavallo operas Pajaci jauniestudējums.
 
14.mar
Zviedriete Irēne Teorina ir viens no mūsdienu pieprasītākajiem Vāgnera soprāniem pasaulē. Brinhildes lomā trijās no Gredzena cikla operām un Izoldes tēlā operā Tristans un Izolde viņas balss ar skanīgiem virstoņiem apbur publiku abās pusēs Atlantijas okeānam. Vairāk nekā desmit gadus Irēne bijusi regulāra soliste Vāgnera operu iestudējumos Baireitā.
 
14.feb
5. februārī ir dzimšanas diena amerikāņu rakstniekam Viljamam Barouzam – bītņikam, postmodernistam un multimāksliniekam, kurš cita starpā sarakstījis savulaik par skandaloziem dēvētos romānus Narkomāns (1953) un Kailās brokastis (1959) un kura citāts nejauši aizķērās uz manas soctīklu laikjoslas: «Ko ēd naudas mašīna? Tā ēd jaunību, spontanitāti, dzīvi, skaistumu, un pāri visam – tā ēd radošumu. Tā ēd kvalitāti un pēc sevis atstāj kvantitāti.»
 
6.feb
Džakomo Pučīni opera Bohēma ir LNOB repertuāra zelta fondā. 1995. gadā Pētera Krilova veidotais iestudējums sasniedzis jau teju Franko Dzefirelli klasikas cienīgu vecumu. Tas piedzīvojis vairākkārtējus atjaunojumus un sastāva maiņas.
 
25.jan
11. janvārī pēc sniegotām svētku brīvdienām Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris iesoļoja jaunajā gadā ar romantisma repertuāru muzikāli krāšņā koncertā kopā ar diriģentu Gintaru Rinkēviču un nīderlandiešu vijolnieci Simoni Lamsmā – meistarīgu klasikas un laikmetīgās vijoļmūzikas interpreti ar pamatīgu koncertpieredzi abās pusēs Atlantijas okeānam.
 
17.jan
Ja pasaulē kāds no noteicošajiem rādītājiem būtu izcilu mūziķu īpatsvars uz iedzīvotāju skaitu, Latvija, visticamāk, būtu saraksta augšgalā. Tomēr izcilības nerodas tukšā vietā – tas ir garš ceļš, sākot no bērna kājas, pa izglītības sistēmas līkločiem. Emīla Dārziņa mūzikas skola (EDMS) ir viena no šādām talantu kalvēm, tieši tāda – vienīgā Latvijā.
 
9.jan
Gada nogale mūzikas dzīvē parasti iezīmējas ar ārkārtīgi aktīvu piedāvājumu – īpašiem Vecgada koncertiem, ko piedāvā teju katra kultūras iestāde, acīmredzot pamatoti pieņemot, ka gada nogalē uz koncertiem mēdz doties arī sezonas laikā koncertzālēs retāk sastopama publika un ļaudis, kuriem opera vai simfoniskā orķestra koncerts saistās ar īpašāku izklaidi salīdzinājumā ar tām, kas tiek baudītas ikdienā.
 
2.jan
Decembrī LNOB, iezīmējot gada nogales svētku sezonu, piedāvāja klausītājiem Džakomo Pučīni operas Bezdelīga koncertuzvedumu ar azerbaidžāņu soprānu Dināru Alijevu Magdas lomā.
 
21.nov 2018
Karaliskais Amsterdamas Concertgebouw orķestris nešaubīgi ir viens no labākajiem pasaules orķestriem. Tas ir slavens ar savu īpašo skanējumu, kas tiek slīpēts lieliskajā Amsterdamas koncertzālē, ar saviem neskaitāmajiem ierakstiem, un, protams, mēs lepojamies, ka no 2004. līdz 2015. gadam tā mākslinieciskais vadītājs bijis maestro Mariss Jansons.
 
1.nov 2018
Simtgades sezona lutina mūzikas cienītājus ar pasaules klases koncertiem, slavenu orķestru un diriģentu viesošanos, ekskluzīvām programmām un solistiem. Biežāk nekā citkārt Latvijā iegriežas arī mūsu bezdelīgas pasaules mūzikas debesīs.
 
29.okt 2018
Septembra beigās LNOB savu simto sezonu atklāja ar Riharda Vāgnera Klīstošo holandieti – operu, kurai ir vēsturiska nozīme Rīgas operteātra vēsturē.
 
19.okt 2018
Laikmetīgās operas intriģē ne tikai ar izvēlēto tematiku, bet arī ar konceptuālo pieeju, kāda raksturīga mūsdienu skatuves mākslām. Formas eksperimenti atbīdījušies otrajā plānā, un lielāka nozīme tiek piešķirta vēstījumam, kuram arvien biežāk ir sociāls raksturs.
 
12.okt 2018
Latviešu diriģents Andris Nelsons tiek saukts par vienu spožākajiem savas paaudzes diriģentiem pasaulē. Precīzi Latvijas simtgadē, 18. novembrī Andrim apritēs četrdesmit gadu, bet viņa māksliniecisko sasniegumu klāstā jau ir gan divas Grammy balvas, gan ekskluzīvs līgums ar Deutsche Grammophon par simfoniskās klasikas mūsdienu ieskaņojumiem, transatlantiskajā darba kalendārā neskaitāmas tikšanās mūzikā ar pasaules labākajiem orķestriem un ikdienas darbs ar Bostonas Simfonisko orķestri ASV un Leipcigas Gewandhaus orķestri Vācijā, kas kļuvis arī par Latvijas simtgades sezonas gaidītu viesi šajā īpašajā koncertsezonā ar veselām divām koncertprogrammām 13. un 14. oktobrī Latvijas Nacionālajā Operā, bet 16. oktobrī Liepājā, kur “Lielā Dzintara” akustikā skanēs gan Andra Dzenīša jaundarbs “Māra”, gan soprāna Kristīnes Opolais balss un Gustava Mālera Pirmā simfonija. Lai arī mūsdienās līdz sarunai ar Andri ved garumgari līkloči caur orķestra pārstāvjiem un aģentūrām, sarakstēm un saskaņojumiem, galu galā tā tomēr notiek un ir tikpat gaiša kā parasti. Nelsons, pat atrodoties slavas zenītā, joprojām nav zaudējis spēju brīnīties, prasmi neatlaidīgi strādāt un neapstāties pie sasniegtā.
 
13.sep 2018
Līdzās simtgades izrāžu sērijai teātra festivālā Draama Tartu, Igaunijā, Vanemuines teātrī izdevās noskatīties arī nu jau aptuveni gadu repertuārā esošo igauņu dramaturģes Siretas Kempbelas lugas Beatrise iestudējumu.
 
7.sep 2018
Jaunajai teātra sezonai sākoties, Baltijas valstu simtgades gads ieiet finiša taisnē. Septembra pirmajā nedēļā Tartu notiek ikgadējais teātra festivāls Draama.
 
30.aug 2018
Pāris gadus rīkojis savu vasaras festivālu Vasarnīca Vidzemes koncertzālē Cēsis, vienā nedēļas nogalē uz vairākiem koncertiem pulcinot plašu visu vecumu auditoriju, šogad 24.–26. augustā Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris devās uz Latgales vēstniecību Gors Rēzeknē.
 
9.aug 2018
Jūlija nogalē un augusta pašā sākumā Ventspilī notika 4. Starptautiskais jauno vokālistu konkurss par Alīdas Vānes balvu.
 
2.aug 2018
Ar krāšņu un repertuāra ziņā daudzveidīgu programmu 24. jūlijā Dzintaru koncertzālē notika Jūrmalas festivāla atklāšanas koncerts Dzimuši Latvijā.