Džezs Latvijā sāk uzņemt jaunus apgriezienus

© Publicitātes foto

Pēdējās nedēļas griezumā atkal savu spēku latvju mūzikā pierādījis džezs – gan ar Toma Rudzinska jauno albumu, gan iespaidīgu džeza izlasi dubultās plates formātā, gan citiem darbiem. “Latviešu džeza skatuve strauji attīstās,” gūstot piekrītošu sanākušo murdoņu, ar šādiem vārdiem tika laista tautās jau minētā plate. Nevar nepiekrist.

Lai nākotnei nezustu vērtīgi ieraksti

Izdevniecības “Jersika Records” dubultajā vinila platē izdotā izlase “Live at the M/Darbnīca Vol. 1” ir Latvijas džeza vēsturē nebijis projekts, kurā apkopoti analogi uz magnetofona lentēm veikti aktuālu pašmāju un arī dažu ārzemju kolēģu koncertieraksti šobrīd vadošajā džeza koncertvietā Rīgā - kultūrtelpā “M/Darbnīca”.

“Ideja par šādu izlasi mums ar Maiju (kultūrtelpas “M/Darbnīca” mākslinieciskā vadītāja Maija Moira Mazanova - aut.) radās karstajā 2022. gada vasarā, kad pēc ģitārista Matīsa Čudara trio lieliskā koncerta “M/Darbnīcā” aizrunājāmies par to, ka, [Latvijas Mūzikas akadēmijas Džeza katedras vadītāja] profesora Indriķa Veitnera vārdiem runājot, paliek jau tikai ieraksti. Par to, cik interesanti un aizraujoši būtu dzirdēt, piemēram, Latvijas pirmajā džeza festivālā “KIKOK 1962” atskaņoto vai Rīgas džeza klubos “Allegro” 70. gados vai “Hamlets” 90. gados spēlēto, ja vien kāds to būtu ierakstījis un izdevis. Un tā, šķiet, jau nākamajā nedēļā veicām saksofonista Kārļa Vanaga trio koncerta ierakstu. Tas bija pirmais no kopumā trīspadsmit koncertiem, ko no 2022. gada augusta līdz 2023. gada janvārim ierakstījām skaņu režisora Mārtiņa Krastiņa vadībā. “M/Darbnīcas” aizskatuves telpās ierīkojām nelielu studijas režijas telpu un ierakstus veicām pilnīgi analogi, magnētiskajā lentē,” stāsta “Jersika Records” vadītājs un producents Mareks Ameriks.

No Kārļa Vanaga līdz Vestardam Šimkum

No šiem 13 džeza koncertiem platē (sanāk, ka divās) iekļauts pa vienam skaņdarbam no katra. Rezultātā sanākusi daudzveidīga mūsdienu Latvijas džeza izlase, kurā var dzirdēt gan “post-bop” un “neo-bop” stilus, gan spirituālo un elektrisko džezu, gan eksperimentālo džezu un avangardu, kā arī fanku un pat “bluegrass”. Visi skaņdarbi ir oriģinālmūzika vadošo Latvijas džeza mūziķu izpildījumā, kuri savos priekšnesumos iesaistījuši arī draugus no citām valstīm.

Izlasē pārstāvēts tiešām plašs spektrs, sākot no tādiem eksperimentētājiem kā Kārļa Auziņa trio vai projekta “M.A.S.A” līdz pat vibrofonu karalim Miķelim Dzenuškam ar viņa “Uzvaras bulvāri”. Ir ļoti pazīstami vārdi, piemēram, Kārļa Vanaga grupa vai Matīsa Čudara trio, bet ir arī plašākai auditorijai mazāk zināmi vai pavisam nezināmi vārdi, piemēram, Paula Pokratnieka kvartets vai apskatnieka šīs izlases lielākais baltais plankums, Alises Golovackas “Orbitrons”. Tāda pati amplitūda ir arī daudzveidībā: ir gan ikvienam saprotami skaņdarbi, piemēram, grupas “Lupa” lieliskais “Elvis”, jau minētā Matīsa Čudara trio “Medus Bauska” vai Ata Andersona “Variation 1”, bet ir arī kompozīcijas, kuras to sarežģītības dēļ tikai ar milzu mokām var (vai pat nevar) noklausīties līdz galam, un šajā sarakstā spilgtākie piemēri ir Vestards Šimkus ar ansambli “Endless Roar”, kā arī Līvas Dumpes sekstets.

Džeza skatuve lepojas ar savu jauno mājvietu

Protams, plates nosaukumā ietvertais vārds “Vol. 1” uzreiz liek ķert pie pogas Mareku Ameriku un prasīt, vai tas nozīmē, ka tiek plānots arī “Vol. 2” utt., proti, vai šo izlasi plānots pārvērst par tradicionālu Latvijas džeza mūzikas apkopojumu. Mareks smejas, ka tas būtībā vairāk ir sevis disciplinēšanai - kā atgādinājums, ka šāda izlase kaut kad ir jāizdod. Vai pēc gada vai diviem, varbūt agrāk vai vēlāk, tas ir cits jautājums, bet - jāizdod. Mazliet vēlāk preses konferencē viņš atzinās, ka jau ir ierakstīts, nolikts plauktiņā un gaida sekotājus jauns Kārļa Auziņa trio koncerts, bet tas savukārt nozīmē, ka, tāpat kā pirmais apkopojums, arī “Vol. 2” izlase varētu iesākties tieši ar šīs grupas kompozīciju.

“”M/Darbnīca”, kas jau kļuvusi par otrajām mājām vairākiem Latvijas mūziķiem, ir vieta, kur sanāk kopā visa jaunā Latvijas kultūras sabiedrība, jo šeit katru dienu un vakaru top māksla. Tādas vietas vairs nav nekur Rīgā. Un man ir liels gandarījums par to, ka vienu no šiem mākslas tapšanas procesiem ir ierakstījuši “Jersika Records”. Ceru, ka šī plate, piepildīta ar jaunu Latvijas mūziku, apceļos pasauli un parādīs pēc iespējas vairākiem cilvēkiem, kāds tas latviešu džezs ir!” uzsver jaunais un daudzsološais trombonists Vadims Dmitrijevs.

“Šīs plates iznākšana personīgi man ir ļoti nozīmīgs notikums, kas simbolizē mūsu paaudzes brīvību un radošo garu. Man ir patiess prieks par to, ka šo laiku izdevās iemūžināt,” par jauno dubulto plati priecājas “M/Darbnīcas” mākslinieciskā vadītāja Maija Moira Mazanova. “Jaunā izlase atspoguļo mazu daļu, kas notiek “M/Darbnīcā”, kurā mīt brīvās mākslas gars, un tā ir vērtība, kas jāsargā,” rezumē pianists, komponists Rūdolfs Macats.

Pats galvenais - pēc gadiem 30, 50 vai 60 neviens nevarēs žēli pūst un stenēt, ka “cik aizraujoši būtu dzirdēt to, kas 21. gadsimta 20. gados skanēja “M/Darbnīcā”, ja vien kāds to būtu ierakstījis un izdevis…” Lūk, te ir! Ierakstīts un izdots!

Publicitātes foto

Rudzinskis metas starptautiski plašākos ūdeņos

Pāris dienas pirms minētās plates prezentācijas dienasgaismu ieraudzīja vēl kāda latvju džeza mūzikas pērle - pirmatskaņojumu kultūrtelpā “Tu jau zini Kur” piedzīvoja saksofonista un komponista Toma Rudzinska džeza kvinteta albums.

Šis koncerts notika Rudzinska kvinteta Baltijas koncerttūres ietvaros, bet rīdziniekiem priekšā tika likts īpaši pamatīgs piedāvājums 12 cilvēku plus pats Toms sastāvā, piedaloties arī dāņu elektrodžezroka trio “Kemaca Kinetic” (basists Kenets Dāls Knudsens, bundzinieks Matiass Fišers un ukraiņu ģitārists Igors Osipovs), pašmāju māksliniekiem Rūdolfam Macatam (taustiņi) un Kristīnei Cīrulei (vokāls), kā arī Latvijas Mūzikas akadēmijas pūšaminstrumentālistu grupai ar pašu profesoru Indriķi Veitneru priekšgalā. Koncertā pirmajā daļā skanēja “Kemaca Kinetic” mūzika, tajā piedaloties arī Rudzinskim, Macatam un Cīrulei, bet otrajā - jaunais albums tā 13 kompozīciju garumā, “kas veltītas mitoloģijas un varoņa ceļojuma tēmai.”

“Abyss” rakstīts 2019. gada beigās un tapis līdz pat 2021. gadam, bet tā iznākšanu nobremzējis kovids ar savu uzticamo pavadoni - pandēmiju. Albumā līdzās Tomam dzirdami tādi Eiropas džeza skatuves mūziķi kā ģitārists Igors Osipovs (Ukraina), taustiņnieks Povels Vīdestrands (Zviedrija), basists Toms Berkmans (Vācija), bundzinieks Fabiens Rešs (Vācija) un vokāliste Mete Nadja Hansena (Dānija). “Ieraksts ieturēts “jazz fusion” žanrā un izceļas ar izteiksmīgām melodijām, spēcīgiem ritmiem un spilgtu mūziķu saspēli,” tā tas tiek pieteikts. Jāpiebilst, ka “Abyss” pieejams arī taustāmā, tas ir, CD formātā ar daudzpusīgās Kates Elpo dizainu.

Publicitātes foto

Ja kādam slinkums klausīties visu albumu, tad ieskatam vislabāk derēs “Captured” teju deviņu minūšu garumā, kurā ir viss iespējamais, ieskaitot elegantu improvizācijas mākslu. Savukārt apskatniekam īpaši iepatikās “The Chaos Of Being”, kurā - nu jā, jā, pieķērāt! - ir tā pavairāk ģitārīšu. Koncertā elpu aizraujoši izskanēja “Into The Abyss”, bet “dzīvajā” viss skanēja krietni efektīgāk. Taču kopumā - te ir virkne skaistu skaņdarbu, tā ka neko darīt, būs vien jums jāklausās viss albums!

Rietumnieki ierakstīt plati brauc pie mums

Savukārt šīs nedēļas nogalē interesenti tiek aicināti piedalīties un būt klāt pavisam jaunas plates ierakstā, kurā savu mūziku ieskaņos trīs atzīti Eiropas improvizētās, džeza un klasiskās mūzikas mūziķi - lietuviešu saksofonists Ļuds Mockūns (Liudas Mockūnas), franču ģitārists Marks Dukrē (Marc Ducret) un šveiciešu trombonists Semjuels Blazers (Samuel Blaser).

Publicitātes foto

Eiropas džeza virtuozi apvienojušies kopīgā sastāvā “Mockūnas - Blaser - Ducret Trio”. Viņu plates ieraksts notiks sestdien, 2. decembrī, Rīgas Reformātu baznīcas zālē, kuru ierakstiem izmanto leģendārā Rīgas skaņu ierakstu studija. Tā, cita starpā, piedzīvojusi renovāciju un nu jaunā kvalitātē turpina veikt augstvērtīgus Latvijas un ārvalstu mākslinieku ierakstus. Koncerta apmeklētāji šoreiz būs kaut kas vairāk par studijas viesiem - viņi varēs arī aplūkot atjaunoto režijas telpu un uzzināt par plates ieraksta procesu, kas notiks “dzīvajā”, mūziķiem spēlējot kopā, skaņu režisoram vienlaicīgi veicot skaņas miksu un apstrādi un ierakstot to analogi, magnētiskajā lentē. Arī šis pasākums jāatzīmē kā unikāls mūsu mūzikas industrijai.

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais