Kādēļ "airBaltic" lidmašīna no Dubaijas pa ceļam nosēžas pie "Lukoil" degvielas tvertnes?

© Foto kolāža/NRA

“airBaltic” avioreisa BT792 Dubaija–Rīga 14.10.2024. pasažieris Kārlis (vārds mainīts) “nra.lv” stāsta, ka šī lidmašīna sasniegusi galamērķi ar vairāk nekā divu stundu nokavēšanos. Pa ceļam uz Dubaiju lidmašīna pēkšņi nolaidusies Burgasas (Bulgārija) lidostā, lai uzpildītu degvielu. “Paskatījos iluminatorā un redzēju, ka degviela tiek pildīta no autocisternas ar uzrakstu “Lukoil”.”

Pilnīgi noteikti negribas ticēt un mēs arī tam neticam, ka ilggadējais “airBaltic” valdes priekšsēdētājs Martins Gauss ar algu teju 100 000 eiro mēnesī ies riskēt ar savu, savas vadītās aviokompānijas reputāciju un atklāti vai pa kluso pa ceļam uz galamērķi sēdinās lidmašīnas valstīs, kurās pieejama lētā Krievijas aviodegviela. Kā nekā mēs taču zinām - “airBaltic” atrodas pilnīgi drošās pārraudzības rokās - to pārrauga Satiksmes ministrijas uzraudzīta padome, ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja (līdz vakardiernai) un galu galā arī pats ministrs Kaspars Briškens. Viņi visi taču ir godājami cilvēki un zina, ka vienkāršāk pirkt dārgu un ar Krieviju nesaistītu degvielu, bet iztrūkumu kompānijas budžetā vienmēr vienkāršāk nonullēt no valsts budžeta.

Taču, tā kā ir interese, kas tad īsti tur Burgasā notika, vaicājām “airBaltic”: vai tā ir parasta prakse, ka lidmašīnas nonākšana galamērķī notiek ar lielu kavēšanos degvielas uzpildes dēļ; vai degvielu Burgasā uzpildīja tāpēc, ka tur tā maksā lētāk; vai “airBaltic” ir informācija, kādas valsts izcelsme ir šai degvielai; vai nacionālo aviokompāniju nemulsina, ka degviela lidmašīnā tiek pildīta no sankciju subjekta “Lukoil” autocisternas?

Jautājumus nosūtījām “airBaltic”, cerot uz drīzu atbildi.

Nākas nīkt un gaidīt reisus

Lidmašīnu kavēšanās nav nekas jauns, un tā mēdz notikt. Nupat kolēģi no portāla “la.lv” publicēja rakstu par pasažieri Lauru, kurai sāp sirds par to, kas regulāri jāpiedzīvo. Viņa bieži lido ar tiešajiem “airBaltic” reisiem no Rīgas uz Tallinu un Viļņu, taču, lidojot atpakaļ, visu laiku nākas nīkt lidostā kavēto reisu dēļ. Augusts Zilberts, “Air Baltic Corporation” AS sabiedrisko attiecību vadītājs, portālam skaidrojis, ka aviosabiedrība apzinās - lidojumu kavējumi, īpaši agrās rīta stundās, var pasažieros raisīt neapmierinātību, atsevišķos gadījumos lidojumu kavēšanās varot rasties lidmašīnu rotāciju dēļ. Taču cilvēkiem nevajadzētu aizmirst, ka aviācijas nozare ir ļoti dinamiska. “airBaltic” pastāvīgi strādājot pie tā, lai uzlabotu sniegto pakalpojumu kvalitāti, un darot visu iespējamo, lai pasažieri justos atbalstīti ikvienā ceļojuma posmā.

Kavējas nozares dinamiskuma dēļ

Lai nu tā būtu! Paldies, ka pasažieri tagad zina, cik dinamiska ir aviācijas nozare, taču tiem, kas nokavē studijas, darbu, medicīnas procedūras vai biznesa tikšanās, necik vieglāk nekļūst.

Atgriežoties pie stāsta par reisu no Dubaijas, jāteic, ka visi taupīgi latvieši dara līdzīgi kā nacionālā aviokompānija “airBaltic” - ja nav pārāk tālu, izmet līkumu līdz kādai degvielas uzpildes stacijai Lietuvā un pielej pilnu bāku. Tur benzīna un dīzeļa cena ir krietni zemāka. Iespējams, arī “airBaltic” ir gatavs palidot dažu lieku jūdzi, lai uzpildītos lētāk. Tikai ambrāža ar nolaišanos un degvielas pumpēšanu tāda pailga sanāk.

Ukraina jūnijā noteica sankcijas pret “Lukoil”, kas ir Krievijas otrs lielākais naftas pārstrādes uzņēmums. Kijiva savu lēmumu pamatoja ar nepieciešamību samazināt Krievijas ienākumus, ko tā var izmantot, lai turpinātu pilna mēroga karu Ukrainā.

Latvijas valsts visās iespējamajās izpausmēs solidarizējas ar Ukrainu un atbalsta tās pretošanos Krievijas ekspansijai. Tāda parādība kā “Lukoil” benzīntanki ir sen pazudusi no latvju zemes ceļmalām. Nav šādu benzīntanku arī Igaunijā, Lietuvā, Polijā.

Nav ne vainas krievu degvielai

Taču Bulgārijā attieksme pret agresorvalsti ir pielaidīgāka. Lūk, Burgasas lidostā ir aviācijas degvielas “benzīntanks”, kurā krievu manta tiek tirgota pasaules lidsabiedrībām. Nu bet izdevīgi tas taču gan bulgāriem, gan visiem, kas uzpildās! “Lukoil” skaitās privāts uzņēmums, un ES pagaidām kavējas tam noteikt sankcijas.

Latvijas valsts valdība ir deklarējusi, ka nākamā gada budžetā būs tikai viena prioritāte - drošība. Tāpēc iedzīvotāji būs spiesti savilkt jostas, pieciest, ka tiks paaugstināti nodokļi un celsies cenas. Drošība kā prioritāte nav tāpēc, ka Latviju apdraudētu Centrālāfrikas republika. Ir labi zināms, no kuras puses nāk apdraudējums un kāda loma ir Ukrainai, kas karo mūsu vietā.

Mēs pilnīgi noteikti neticam tam, ka Latvijas nacionālā aviokompānija “airBaltic” (ar uzsvaru uz “nacionālā”) pa ceļam uz Dubaiju ar lielu skubu pieplok pie lētās Krievijas degvielas vāts un lok. Lok un lok, lai Krievija varētu saražot vairāk tanku un raķešu un sekmīgāk šaut uz Ukrainas dzīvojamajām ēkām, slimnīcām un bērnudārziem. Nē! Nekas tāds nav iedomājams! Tā nelaimīgā “Lukoil” cisterna tur neīstā brīdī vienkārši patrāpījās mūsu lidmašīnai pa ceļam, un tajā nemaz iekšā degvielas nebija, vai arī tā nebija Krievijas degviela. Variantu jau nav daudz - bet atbildes no “airBaltic” tomēr gaidām.

Komentāri

Valdošas koalīcijas lēmums atlikt Latvijas Bankas prezidenta kandidāta izvēli līdz nākamā gada 31. janvārim traktējams divējādi - vai nu tā ir piekārtošanās Satversmes aizsardzības biroja prasībai dot mēnesi laika kandidātu pārbaudei, vai arī mēneša laikā jāpabeidz LB prezidenta kandidātu meklēšanas laikā sāktās sarunas par nākamo Latvijas valdību.