Vai par iebraukšanu Rīgā būs jāmaksā? Jaunajai Rīgas domei ir viedoklis

© Kaspars Krafts/MN

Zemo emisiju zona (ZEZ) ir pilsētas daļa, kurā tiek ieviesti papildu ierobežojumi, lai samazinātu autotransporta radīto gaisa piesārņojumu ar mērķi uzlabot iedzīvotāju un pilsētas viesu veselību.

Diskusijas par ZEZ nepieciešamību Rīgā notika jau iepriekšējā Rīgas domes sasaukuma laikā. Martā tika rīkots vebinārs par bezemisiju zonas ieviešanas ietekmi uz loģistiku. Tiek plānots, ka ZEZ tiks ieviesta 2027. gadā. Visticamāk, zemo emisijas zona tiks veidota tā dēvētajā dzelzceļu lokā un Rīgas vēsturiskajā centrā. Taču pašlaik vēl nevar nosaukt precīzas ielas, kurās to ieviesīs. Līdz rudenim plānots nākt klajā ar iespējamiem zemo emisiju zonas scenārijiem, kas būs jāapstiprina Rīgas domei. Zemo emisiju zonas izveides mērķis ir panākt, lai līdz 2030. gadam Rīgas centrā nevienā dienā netiktu fiksēta gaisa piesārņojuma normu pārsniegšana. Pagaidām nav zināms, kāda būs iebraukšanas kārtība ZEZ - vai būs nepieciešamas speciālas uzlīmes, varbūt tiks ieviesta iebraukšanas maksa.

Domnieki vēl nav izgudrojuši scenārijus

Rīgas domes “Jaunās vienotības” frakcijas priekšsēdētāja Linda Ozola pastāstīja, ka Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments sadarbībā ar konsultantu SIA "Ernst & Young Baltic" ir izstrādājuši pētījumu, kurā piedāvāti vairāki scenāriji zemo emisiju zonas ieviešanai Rīgā. “Pašlaik neviens no scenārijiem nav izskatīts nedz Attīstības komitejā, nedz Satiksmes un transporta lietu komitejā, par lēmumu pilsētas domē nemaz nerunājot. Kad par minētajām jomām atbildīgo komiteju vadītāji nāks ar saviem priekšlikumiem par tālāko rīcību, tad “Jaunās vienotības” frakcija Rīgas domē rūpīgi iepazīsies ar iecerēto.

Vienlaikus vēlos atgādināt, ka iepriekšējā Rīgas domes sasaukumā mērķtiecīgi ir strādāts, lai pilsētā uzlabotu gaisa kvalitāti - ir izbūvēts Rīgas iekšējais apvedceļš, un līdz ar to kravas automašīnas tranzītā vairs nebrauc cauri Rīgas centram, sabiedriskais transports veidots par Rīgas satiksmes mugurkaulu, ar dažādiem instrumentiem, tostarp lētāku mēnešbiļeti, veicinot tā biežāku izmantošanu. Arī “Rīgas satiksmes” autoparks pakāpeniski tiek nomainīts pret

“Frakcija nav lēmusi par ZEZ, tāpēc nevaru atbildēt frakcijas vārdā. Šeit ir jāizvērtē, kādas ir obligātās prasības un alternatīvas. Sākotnēji mans un, cik zinu, arī vismaz daļas frakcijas kolēģu viedoklis par maksas iebraukšanu ir ļoti skeptisks, jo nav jau iespēju nodrošināt ātras un efektīvas alternatīvas cilvēkiem, kam nepieciešams doties uz darbu vai mācībām Rīgā,” “nra.lv” sacīja Nacionālās apvienības Rīgas domes frakcijas priekšsēdētājs Einārs Cilinskis.

“Saistībā ar zemo emisiju zonu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai būs jāvērtē vairāki iespējamie scenāriji, par kuriem diskusija vēl tikai sāksies. Šobrīd ir pāragri runāt, kurš no scenārijiem tiks ieviests,” sacīja Rīgas domes “Progresīvo” frakcijas galvenais referents Kristafers Zeiļuks.

Kā ir citās valstīs

Vācijas zemas emisijas zonās (Umweltzones) iebraukšanai transportlīdzekļiem ir nepieciešama īpaša emisiju uzlīme (Umweltplakette). Šīs zonas ir izveidotas, lai samazinātu gaisa piesārņojumu, un uzlīmju krāsu kods ir balstīts uz transportlīdzekļa emisijām. Kopš 2024. gada parasti tiek izsniegta tikai zaļā uzlīme, kas ir derīga iebraukšanai visās zemas emisijas zonās.

Vācijā ir spēkā valsts mēroga zemas emisijas zonu sistēma. Tās attiecas uz visiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem, izņemot motociklus. Vairākās pilsētās ir arī tranzīta aizliegumi smago kravas automašīnu caurbraukšanai. Ir arī dažas pilsētas (Štutgarte, Darmštate), kurās ir spēkā zonāls braukšanas aizliegums. Šajās pilsētās ir nepieciešams minimālais “Euro 6” dīzeļdegvielas standarts, lai varētu pārvietoties pa ielām, uz kurām attiecas zonālais braukšanas aizliegums. Uzlīmi iebraukšanai Vācijas ZEZ var pasūtīt internetā caur pašvaldību mājaslapām - to var gan vietējie, gan ārzemnieki. Piemēram, Berlīnei tā maksā 5,95 eiro.

Londonas zemās emisijas zona (LEZ) darbojas, lai mudinātu Londonā braucošos vispiesārņojošākos smagos dīzeļdzinēju transportlīdzekļus kļūt tīrākiem. LEZ aptver lielāko daļu Lielās Londonas un darbojas 24 stundas diennaktī, katru dienu visu gadu.

LEZ ir atdalīta no īpaši zemās emisijas zonas (ULEZ), kas darbojas tajā pašā zonā 24 stundas diennaktī, katru dienu visu gadu, izņemot Ziemassvētkus. Atkarībā no svara un izmantotās dīzeļdegvielas veida smagajām automašīnām un autobusiem iebraukšana LEZ maksā no 100 līdz 300 mārciņām.

Lai iebrauktu Londonas centrā ar vieglo automašīnu, ir jāmaksā sastrēgumu nodeva, kas ir 15 mārciņas dienā, ja tā tiek samaksāta iepriekš vai tajā pašā dienā, vai 17,50 mārciņas, ja tā tiek samaksāta līdz trešās dienas pusnaktij pēc brauciena. Turklāt, ja transportlīdzeklis neatbilst īpaši zemas emisijas zonas standartiem, jāmaksā arī ULEZ nodeva.

Francijā zemas emisijas zonas sākotnēji tika izveidotas 2019. gadā 15 vispiesārņotākajās Francijas pilsētās. Pašlaik ZEZ ir visas pilsētas, kurās iedzīvotāju skaits pārsniedz 150 000. Spēkā ir aizliegums iebraukt ZEZ automašīnām, kas reģistrētas pirms 1997. gada.

Francijas transportlīdzekļiem zemas emisijas zonas uzlīmes ir obligātas un maksā 3,72 eiro Francijā reģistrētiem transportlīdzekļiem. Ārzemēs reģistrētiem transportlīdzekļiem uzlīmes cena ir 4,61 eiro, un to var iegādāties internetā.

Svarīgākais