Banka atsakās klientam izsniegt 82 000 eiro skaidrā naudā: “Tas nav mūsu pienākums!”

© Kaspars Krafts/MN

Daudzi iedomājas, ka bankā glabāto naudu var izņemt jebkurā laikā – galu galā, tā ir cilvēka īpašums. Tomēr tā nav. Izrādās, ka dažos gadījumos bankas var neizsniegt naudu dažiem klientiem. Tomēr, pēc pašu baņķieru domām, tam ir svarīgi iemesli.

Lietuvas Banka nesen izmeklēja strīdu starp SEB banku un klientu (kura identitāte netiek atklāta), kas radies bankas atteikuma dēļ izsniegt 82 tūkstošus eiro skaidrā naudā. Lai gan nauda atrodas personīgajā bankas kontā, banka apgalvo, ka tai nav pienākuma izmaksāt skaidru naudu, vēsta Lietuvas televīzijas kanāls tv3.

Vēl 2024. gadā publiski tika paziņots, ka šim SEB bankas klientam ir piemērotas sankcijas par dalību nelegālā narkotiku tirdzniecībā. Ņemot vērā šo informāciju, banka vienpusēji pārtrauca visus darījumu līgumus ar personu un slēdza viņa bankas kontu. Tomēr strīds izcēlās nevis par konta slēgšanu, bet gan par tajā atlikušajiem 82 tūkstošiem eiro. Klients pieprasīja, lai banka viņam izsniegtu šo summu skaidrā naudā. SEB banka nepiekrita un piedāvāja pārskaitīt naudu uz citas finanšu iestādes kontu vai trešās personas vārdā norādītu kontu. Bankas klients šādam piedāvājumam nepiekrita, jo norādīja, ka viņam nav iespējas norādīt citu kontu, un pieprasīja tikai skaidras naudas izmaksu. Pēc klienta domām, banka nepamatoti atsakās izsniegt naudu, lai gan, viņaprāt, šāds pakalpojums tiek sniegts ikvienam. Vīrietis apliecināja, ka nauda pieder viņam, nav arestēta vai ierobežota, tāpēc bankai tā jāizmaksā viņam vēlamā veidā. Lietuvas Banka uzsvēra, ka situācijas risināšanai vissvarīgāk ir izpētīt starp banku un klientu noslēgto līgumu un tajā norādītos noteikumus. “Lai atrisinātu strīdu starp pieteicēju un banku, Lietuvas Bankas ieskatā ir jānosaka, vai bankai, pārtraucot darījuma attiecības ar pieteicēju, ir pienākums izsniegt viņa bankas kontā esošos līdzekļus skaidrā naudā,” norādīja Lietuvas Banka.

Skaidras naudas izmaksa - iespēja, bet ne pienākums

Lietuvas Banka norādīja, ka, izbeidzot bankas konta līgumu, līdzekļu atlikumu var izmaksāt vairākos veidos: gan izsniedzot līdzekļus, gan pārskaitot tos uz citu personas pašas norādītu kontu. Tomēr, izskatot strīdu, Lietuvas Banka secināja, ka likumīga skaidras naudas izsniegšana šim klientam nav obligāta. Lai gan likumi šādu darbību neaizliedz, tie arī nenosaka bankas pienākumu izsniegt līdzekļus tieši skaidrā naudā. Turklāt starp banku un klientu it kā esot noslēgts konta līgums, kas skaidri paredz, ka, slēdzot kontu, nauda tiks pārskaitīta uz citu kontu, nevis izmaksāta skaidrā naudā. "Kā redzams no pušu noslēgtā līguma noteikumiem, strīda puses līgumā ir skaidri apspriedušas metodi - līdzekļu izmaksu ar pārskaitījumu uz citu kontu, ar kuru pieteicējam pēc līguma izbeigšanas un bankas konta slēgšanas tiks atmaksāti līdzekļi no viņa bankas konta," norādīja Lietuvas Banka. Tāpēc, pamatojoties uz piemērojamajiem tiesību aktiem, Lietuvas Banka noraidīja klienta prasību atmaksāt naudu skaidrā naudā kā nepamatotu.

Nauda paliks bankā, līdz tiks norādīts cits konts

Lietuvas Banka vienojās ar SEB banku, ka klientam nav tiesību pieprasīt līdzekļus skaidrā naudā, tāpēc atteikšanās tos izmaksāt šādā veidā nav pretrunā ne ar likumu, ne līguma noteikumiem. Tas klientam atstāj tikai vienu iespēju - norādīt kontu, uz kuru varētu pārskaitīt viņa 82 tūkstošus eiro. Pretējā gadījumā tie paliks bankā. Svarīgi atzīmēt, ka Lietuvas Bankas lēmumam ir rekomendējošs raksturs un gan SEB bankai, gan klientam joprojām ir tiesības vērsties tiesā. Ja strīds nonāks tiesvedībā, bankas rīcības likumība tiks atkārtoti izvērtēta. Komentārā ziņu portālam tv3.lt SEB banka uzsver, ka tā neapmierināja klienta lūgumu, jo kopš 2019. gada beigām tā vairs nesniedz skaidras naudas izņemšanas pakalpojumus klientiem, ar kuriem visas darījumu attiecības ir pārtrauktas. "SEB banka sešus gadus neveic skaidras naudas darījumus savās filiālēs. Visus skaidras naudas darījumus (skaidras naudas izņemšanu vai iemaksu kontā) SEB bankas klienti ar maksājumu kartēm var veikt patstāvīgi SEB bankas pašapkalpošanās zonās, kur ir bankomāti un kuras parasti ir atvērtas 24 stundas diennaktī," paziņoja banka. SEB norāda, ka šāds lēmums bankas filiālēs tika pieņemts, ņemot vērā klientu paradumus un uzvedību. "Iedzīvotājiem ir ērti kārtot finanšu jautājumus digitāli (internetbankā un mobilajā lietotnē), un iedzīvotāji arvien vairāk izmanto arī digitālos risinājumus, lai norēķinātos par precēm un pakalpojumiem tiešsaistē, un izmanto bankomātus skaidras naudas izņemšanai," pavēstīja banka. SEB banka uzsvēra, ka šajā gadījumā pieteikuma iesniedzējs var atgriezt līdzekļus, pārskaitot tos uz citu kontu, uz kuru neattiecas sankcijas, tostarp ASV sankcijas. “Sniedzot bankas pakalpojumus klientiem, starp banku un klientu tiek noslēgts Vispārīgais līgums, kurā noteikts, ka pēc Vispārīgā līguma izbeigšanas un bankas konta slēgšanas klienta naudas līdzekļu atlikums kontā tiek pārskaitīts uz klienta norādīto kontu (piemēram, citā bankā). Ne īpašie, ne vispārējie Lietuvas tiesību akti neparedz bankai pienākumu izmaksāt bankas kontā esošos līdzekļus skaidrā naudā pēc bankas konta līguma izbeigšanas,” komentēja SEB. Cik izmaksātu šādas summas izņemšana no bankomāta? Lai gan tiesību akti neparedz bankas pienākumu izsniegt klientam naudu skaidrā naudā, teorētiski šāda iespēja joprojām pastāv - ja konts ir aktīvs, klients var izņemt naudu no bankomāta.

Tomēr šāds pakalpojums nav bezmaksas - cik tas tad maksātu? Skaidras naudas izņemšana no SEB vai citiem Lietuvas un ārvalstu bankomātiem šīs bankas klientiem izmaksā divus procentus no izņemtās summas, bet ne mazāk kā vienu eiro, ja klientam nav pakalpojumu plāna. Tas nozīmē, ka, ja klients vēlētos izņemt savus 82 tūkstošus eiro no bankomāta, viņam par šo darbību būtu jāmaksā bankai divi procenti no šīs summas, t.i., 1640 eiro. Tomēr šajā gadījumā klients to nevar izdarīt, jo viņa bankas konts ir slēgts.

Latvijā skaidru naudu no bankas izņemt var. Par to gan ir jāmaksā

Latvijā nav šāda precedenta ar strīdu starp klientu un komercbanku, kam sekotu Latvijas Bankas lēmums un tiesvedība. Tāpēc pastāv iespēja izņemt skaidru naudu un tajā skaitā arī lielākas summas.

“Rietumu bankas klientiem ir iespēja izņemt līdzekļus no konta skaidrā naudā bez summas ierobežojuma. Attiecīgi mūsu klientiem viņu ikdienas un privāto norēķinu vajadzībām ir pieejamas arī lielākas skaidras naudas izmaksas. Ņemot vērā bankas pienākumu pārzināt savus klientus, pie lielākiem vai netipiskiem darījumiem banka var lūgt sniegt papildu informāciju par līdzekļu izmantošanas mērķi. Tā kā Rietumu banka specializējas lielo uzņēmumu un turīgo privātpersonu apkalpošanā, mēs vienmēr cenšamies katram klientam palīdzēt atrast piemērotāko risinājumu - vai tā būtu skaidras naudas izņemšana, pārskaitījums vai cita iespēja,” paskaidroja Rietumu bankas Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Jānis Plikšs.

Līdzīgi rīkojas arī citas Latvijas bankas, “nra.lv” noskaidroja, sazinoties ar to klientu konsultantiem.

Bankā “Citadele” klientu konsultante Katrīna atzina, ka pēdējā laikā izplatījusies pārprasta informācija, ka drīkst izņemt tikai līdz 750 eiro. “Tā nav taisnība,” viņa uzsvēra. “Bankas klientiem ir iespēja gan naudu izņemt kasē, gan pārskaitīt uz citu kontu. Lai izņemtu skaidru naudu, vispirms nepieciešams pierakstīties, bankai nepieciešams identificēt klientu. Klients var izņemt skaidru naudu, samaksājot par bankas pakalpojumiem summu, kas atbilstoša cenrādim. Banka nešķiro klientus “labajos” un “sliktajos”, un visiem maksa ir vienāda.”

Līdzīga kārtība ir arī Latvijas SEB bankā. Nepieciešams pierakstīties, sazinoties ar banku, var noskaidrot, kādi dokumenti nepieciešami, ja tie ir nepieciešami. Par skaidras naudas izņemšanu jāsamaksā valsts nodeva 15 eiro. Izņemot skaidru naudu, banka ietur 1,5% no summas. Tātad, ja klients vēlas izņemt 82 tūkstošus eiro, viņam jāmaksā bankai 1230 eiro.

Svarīgākais