Chris Noah fenomens – pašmāju puisis ar Rietumu piesitienu

© Foto no koncerta: Nauris Veiss

Par vienu no perspektīvākajām eksporta precēm uzskatītais pašmāju mūziķis Chris Noah (īstajā vārdā Krists Indrišonoks) līdz šim bija rakstījis un izpildījis dziesmas tikai angļu valodā, tāpēc viņa pirmais izdotais skaņdarbs latviski nudien bija atsevišķas atzīmēšanas vērts. Taču tas, ka Krisa Noa būtībā pats pirmais solokoncerts būs pilnībā izpārdots, bija pārsteidzoši.

Pirmais solokoncerts un jau pilnībā izpārdots

Kriss Noa klausītājiem pazīstams ar radiohitiem “Sunboy” un “Take A Minute”, viņa pirms pieciem gadiem izdotais “Fall Through” ir savācis jau vairāk nekā pusmiljonu klausījumu vietnē “Spotify”, Krists nepārtraukti saņem cildinošas un sajūsminātas atsauksmes no mūzikas industrijas darboņiem un arī Rietumu kvalitātes standartus piesaucošiem kritiķiem utt., u.t.jpr., tomēr uz pašmāju skatuves viņš līdz šim kaut kā nebija iedzīvojies - laikam tāpēc, ka Chris Noah skan pārlieku “firmīgi”. Taču, pirms gada apmeklējot Krista koncertu Tallinas ielas kvartāla “Angārā”, apskatnieks bija pārsteigts, cik viņam tomēr ir daudz piekritēju - to pašu “Sunboy”, kas Igaunijā jau esot ieguvis teju kulta statusu, līdzi dziedāja gandrīz viss pūlis.

Pagājušajā nedēļā Kriss Noa nodeva publikas vērtējumam savu pirmo dziesmu latviešu valodā, līdz ar to prognozējams, ka viņa mūzika kļūs daudziem saprotamāka un pieejamāka. Atzīmējot dziesmas iznākšanu, Krists aicināja arī uz savu pirmo solokoncertu kultūrvietā “Tu jau zini Kur” Tallinas ielas kvartālā. Šis ietilpībā nebūt ne mazais angārs, kas savulaik kalpojis par mājvietu ātrās medicīniskās palīdzības mašīnām, bija “soldout” jeb pilnībā izpārdots jau krietni pirms koncerta, tātad uz to bija ieradušies aptuveni 500 klausītāju, turklāt viņi visi bija atnākuši klausīties tieši Chris Noah - puisis uzstājās bez iesildītājiem! Neslikts rādītājs.

Foto no koncerta: Nauris Veiss

Kad līdzi dzied ne tikai skaistais dzimums

Kriss Noa ir pirmais, kas nāk prātā, ja kāds apvaicājas, kas no latviešu mūzikas skan kā “firma”, proti, labākās raudzes Rietumu mūziķis, bet... Kur ir viņa fenomens?

Pēc koncerta satiktais rokžurnālists Uldis Rudaks, kurš ir viens no Krisa Noa daiļrades lielākajiem skeptiķiem, atzina, ka atnācis, jo domājis, varbūt šis mākslinieks spēs ar kaut ko pārsteigt “dzīvajā”, bet... nespējis. Tajā pašā laikā šo rindu autors ar Uldi vienojās (tas ir, bijām spiesti vienoties), ka kaut kas tajā visā ir, jo sanākušie taču nav atdzīti ar varu, bet ieradušies labprātīgi, turklāt pat pirkuši uz koncertu biļetes. Ar varu varbūt bija atdzīti tie divi indivīdi, kuri stāvēja līdzās savām meitenēm apskatniekam priekšā un praktiski visu koncertu nopļāpāja par īres un nekustamo īpašumu cenām, par saviem jaunajiem darbiniekiem u.tml. - eu, nu varbūt neņemiet šādus tipāžus līdzi, lai sēž ārā un malko savus dzērienus, bet sev drošībai labāk pielieciet zīmīti “Rezervēts”?!

Jāatzīst, ka Chris Noah auditorijas lielākā daļa ir skaistais dzimums, taču viņa dziesmām līdzi dziedāja ne tikai skaistais dzimums un ne tikai pie “Sunboy”. Pie “Someday” publika arī uzdejoja, tomēr pilnībā atraisījās tikai pie latviskās dziesmas “Cik tālu vēl?” un vēl, šķiet, “Fall Through” - jo tā bija pēdējā, turklāt tās izpildīšanā pievienojās arī reperis Fiņķis. “Uz bis” latvisko gabalu nospēlēja vēlreiz, tikai šoreiz uz skatuves kāpa arī Kristīne Pāže. Neskatoties uz pamatīgo saspiestību, kas valdīja angārā, jādomā, ka starp sanākušajiem neapmierināto nebija - Krists spēj nodot klausītājiem pozitīvas enerģijas lādiņu.

Foto no koncerta: Nauris Veiss

Jāpiebilst, ka Chris Noah ir novācis arī iespaidīgu pavadošo sastāvu - ko vērts ir kaut vai basģitārists un piebalsu meistars Didzis Bardovskis! Bet vēl taču pie Krista spēlē ģitāristi Krists Krūzkops un Rūdolfs Ozols (iepriekš bija manīts arī “tautudēls” Kaspars Vizulis), bundzinieks Jēkabs Zemzaris (spēlē amplitūdā no “Dziļi violets” līdz “Sanctimony”), pie taustiņiem ir atmiņā nepaturamā uzvārda īpašnieks Mārcis Jukumsons-Jukumnieks. Arī saksofonists Artūrs Sebris, kurš skaidri demonstrēja, ka ar sava instrumenta spēli var lieliski papildināt arī šāda veida mūziku - nav jau nekāds Balinskis no “Līviem”... Tas viss kopā acīmredzot arī rada to rezultātu, lai par Chris Noah varētu teikt - re, tas ir tas čalis, kurš skan kā no Rietumiem atbraucis!

Kabatā līgums ar ietekmīgajiem “Sony”

Šobrīd Chris Noah ir vienīgais Latvijas jaunais mūziķis, kuram ir aktīva sadarbība ar ierakstu kompāniju “Sony Music Entertainment”. Lūk, ko par šo puisi pirms pāris gadiem vēstījuši izdevēji: “Kriss Noa ir viens no interesantākajiem jaunpienācējiem Latvijas mūzikā, kurš guvis atzinību ar samtainiem vokāliem, personīgiem dziesmu tekstiem un spēcīgām melodijām. Kaut nācis no muzikālas ģimenes (Krista tēvs ir pazīstamais mūziķis Valdis Indrišonoks - aut.), viņš nebija pārāk ieinteresēts mūzikā līdz 17 gadu vecumam, kad sāka strādāt pie materiāla kopā ar savu brāli. Viņa pirmais singls “Had It All” uzreiz kļuva par hitu Latvijā, savukārt otrais singls “You” saņēma Latvijas autoru apvienības balvu - spēlētākā dziesma radio 2017. gadā. Ar nākamajiem paša izdotajiem singliem “River” un “Fall Through” 2018. gadā Kriss saņēma atzinību no dažādiem blogiem. 2020. gadā Kriss izdeva debijas mini albumu “Distance”, kas Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons” pasniegšanas ceremonijā saņēma nomināciju par labāko popmūzikas albumu 2021. gadā.”

Foto no koncerta: Nauris Veiss

“Distance” bija vienkārši izvirzīts gada balvai (neuzķerieties uz šiem daudzu izmantotajiem populistiskajiem “saņēma nomināciju”!), bet Chris Noah pērn izdotais EP “Red Light” gan tika gada labāko popmūzikas albumu Top 5, un tas jau ir vērā ņemams sasniegums.

Rakstīt latviski nav bijis viegli

Dziesma “Cik tālu vēl?” laista klajā “Sony” paspārnē, kopradot to ar britu producentu Kristoferu Harisu un pašmāju mūziķiem Mārci Jukumsonu-Jukumnieku, Jēkabu Zemzari, Kristīni Prauliņu, Dāvi Jurku, Keitiju Eizenbārdi un Kasparu Vizuli. Izdevēji to piesaka kā “spilgta mākslinieka debija 80. gadu poproka stilā”.

“Ar dziesmu negāja tik gludi kā gribētos, tas bija izaicinājums - domāju, ka rakstīt vārdus latviešu valodā būs vieglāk,” atzīst Chris Noah. “Vēlējos pateikt kaut ko sev svarīgu un īstu, vienlaicīgi izvairoties no klišejām. Varu apgalvot, ka šī nav pēdējā dziesma latviešu valodā.” Savukārt pēc koncerta viņš teica tā: “Ir patiešām īsta svētku sajūta! Šis bija pirmais mans solo koncerts pēc ilgāka laika, un klausītāju atsaucība un foršā enerģija, ko jutu zālē, sniedz man pārliecību, ka esmu uz pareizā ceļa, un iedvesmo tiekties pēc arvien lielākiem sapņiem.”

Droši vien nākamais solis būs, kā minimums, solokoncerts “Palladium”. Jebkurā gadījumā - mēs par Chris Noah vēl dzirdēsim, un, ja viņš turpinās piedāvāt savu repertuāru arī dzimtajā valodā, tad dzirdēsim daudz un bieži.

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”