Musubi un tabi, kad dizains kļūst par ikonu

© Foto: publicitātes

Viss ir pārejošs, un māksla dzīvot pēc principa «less is more» (mazāk ir vairāk – red.) vairāk nekā jebkad agrāk ir aktuāls. Skaistums slēpjas vienkāršībā un laikā, kad lietu pārprodukcija un nebeidzamās atlaides rosina aizvien no jauna gribēt kaut ko, kas visticamāk nav vajadzīgs.

Jāmācās gribēt mazāk. Pareizāk sakot - negribēt, vēlmju sarakstā atstājot vien vitāli nepieciešamo un vēl musubi un tabi.

Laimes noslēpums neideālajā pasaulē

Ideja par minimālismu nav jauna, un vienkāršība ir jaunais luksuss. 12.-13.gs. Japānā dzima wabi-sabi koncepts, kas ir balstīts estētiski filozofiskā pasaules uzskatā, kas būtībā uzsver vienkāršības pilnību. Tas māca rast sakarības starp dzīves ritējumu un dabas parādībām, lai pieņemtu realitāti un pārmaiņu neizbēgamību.

Wabi-sabi mudina pamanīt skaistumu askētismā un māca nepilnības skaistumu, pārdomāt savu saikni ar dabu un būt klātesošam šeit un tagad. Nekas nav ideāls jeb citiem vārdiem sakot, skaistais slēpjas ikdienišķajā, kas ir nepilnību piepildīts.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Musubi un tabi ir modes dizaina ikonas. Musubi ir «Acne Studios» zīmola radīta soma. Tabi ir «Maison Margiela» radīti apavi. Abi tikuši radīti, iedvesmojoties no Japānas kultūras, abi ir savu zīmolu raksturīgākā rokraksta piemēri un «must have» sarakstu priekšgalā daudziem. Izlaisti neskaitāmās krāsu un veidu variācijās, tie tiek ražoti vēl joprojām un pieprasījums pēc tiem nenoplok, gluži pretēji. Ja minimālismu un dzenbudismu vajadzētu vizualizēt ar kaut ko taustāmu, tad tie būtu musubi un tabi. Kamēr vieni par tiem sapņo, citi tos krāj un veido kolekcijas.

Musubi

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Viena no top 12 minimālistu somām - musubi, kas ir radīta, iespaidojoties no tradicionālās Japāņu kimono jostas, ir skandināvu zīmola «Acne Studios» soma. Pirmo reizi izlaista 2016. gadā, tā uzreiz iekaroja modes mīļu (un ne tikai) sirdis. Tās joprojām tiek ražotas, un ir nākušas klajā jaunos izpildījumos.

Pašam zīmolam tiek pievērsta pastiprināta uzmanība. Tīrās līnijas un forma kombinācijā ar nelielu dīvainības piesitienu uzpērk, un vienkārši par «somu» to nez kādēļ saukt negribētos.

Kopš «Acne Studios» pirmo reizi prezentēja savu daudzpusīgo lolojumu, tas ir piedzīvojis vairākas materiāla un dizaina pārvērtības - tās bijušas gan no ādas, gan austas no tekstila, vienkrāsainās, daudzkrāsainās un izrotātas ar dažādiem elementiem.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

«Acne Studios» ir zīmols, kas radies Stokholmā dizainera Džonija Johansona virsvadībā. Stokholma ir laba un pārdomāta dizaina, «streetstyle» un cilvēku galvaspilsēta, un skandināvu dizains ir kļuvis par sava veida kvalitātes zīmi. «Acne Studios» ir multi disciplinārā modes apvienība, kas radusies, apvienojot Johansona interesei par fotogrāfiju, mākslu, arhitektūru un mūsdienu kultūru.

Izsmalcināto un raksturīgāko «Acne Studios» musubi somu rotā mezgla motīvs, un pamatā tā ir izgatavota Itālijā no 100% ādas. Tā ir pieejama četros izmēros: maxi, midi, mini un micro.

Universāla gan rokas, gan tote un «crossbody» soma - musubi ir daudzpusīgs aksesuārs, kas atvieglo to lietošanu ikdienā, viss ir pārdomāts un somas iekšpuse ir strukturēta un parocīga. Musubi stāv pāri laikam un viegli integrēsies garderobē, radot ārkārtīgi interesantu akcentu tēlā.

Tabi

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Tabi autors ir beļģu modes dizainers Martins Margiela, avangarda aizsācējs. Taču šis apavu veids nebija vien viņa paša izgudrojums, tas plaši pastāvējis vēsturiskajās Japānas un Āzijas teritorijās, un sākumā bijusi…zeķe.

Margiela, modes pasaules inkognito, radīja tabi, dekonstruējot jau esošas formas, tādējādi manifestējot jaunu ideju. Kā iedvesma šiem kulta apaviem bija japāņu strādnieku apavi, kuru pirmsākumi meklējami ap 15.gadsimtu. Šie savādie apavi, kur īkšķis ir nodalīts no pārējiem pirkstiem, pēc holistiskās refleksoloģijas pat pastiprinot prāta skaidrību.

Lasi arī: Uz biroju ar stilu - seši veidi kā ieviest “corpcore” ikdienā

Tabi kulta apavu modelis ir pazīstams kā estētiski pretrunīgs, lai gan tabi apaviem ir uzticīgs sekotāju pulks. Padarījis šķietamo neglītumu par atpazīstamu «Maison Margiela» poētisko manifestu, savu anonimitāti ilgus gadus dizainers centies cītīgi saglabāt. Savukārt šie sirreālistiskie apavi ir sasnieguši tādu popularitātes līmeni, ko ir grūti pārspēt.

Gadu desmitiem tabi ir bijuši visu radošo profesiju pārstāvju - modes redaktoru, mākslinieku, stilistu un radošo direktoru - gandrīz fetiša aksesuārs.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Tabi dienasgaismu ieraudzīja 1989.gadā, toreiz modes skatē modeļu apavu zoles bija iemērktas sarkanajā krāsā, tie burtiskā un pārnestā nozīmē jau tad atstāja zināmu nospiedumu. Margiela modes nama izveidošanas sākuma stadijā ekonomijas dēļ sezonā nepārdotie apavi pārceļoja uz nākamajām kolekcijām modificētos veidos, piemēram - rupji pārkrāsotos baltā krāsā.

Tieši baltā starp citu ir Margiela firmas zīme. Pakāpeniski tabi apavus gribēja vēl un vēl, un tie tikuši radīti neskaitāmās variācijās - no zempapēžu balerīnām un Mary-Jane kurpēm līdz puszābaciņiem, garajiem zābakiem, tad arī šņorkurpēm un snīkeriem.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Margielam vienmēr ir bijusi vēlme virzīt akcentu uz ideju un nevis personību un savu apavu līniju. Šī ideja arī novērojama japāņu modes dizainera Jodži Jamamoto darbos. Tabi nu ir kļuvis par akcenta apavu, kaut sākotnēji dizainera ideja bija radīt neuzkrītošu un maksimāli nepamanāmus apavus. No tabi iedvesmojas arī citi, kā piemēram zīmols «Vetements», taču tā drīzāk ir omāža nevis kopēšana, turklāt zīmola radošais direktors Demna Gvasalia ilgus gadus pats nostrādājis «Maison Margiela».

Foto: publicitātes

Wabi-sabi ir skaistums nepilnībās. Māksla būt iekšējā harmonijā ar apkārt esošās pasaules nepilnībām, māksla ieraudzīt skaisto asimetrijā un trūkumos, saprast, ka viss ir pārejošs un nemitīgi atjaunojas. Tā ir spēja uztvert skaisto visu lietu būtībā. Tas, kas uzrunā visvairāk, ir abu šo zīmolu DNS un pieeja ilgstpējai - šie noteikti nav apavi un soma vienai sezonai. Savukārt vizuālā formu un materiālu estētika uzpērk ar savu šķietamo vienkāršību, kas ir reizē pilnīga un tālu no ideālā.

Dzīvesstils

Viss ir pārejošs, un māksla dzīvot pēc principa «less is more» (mazāk ir vairāk – red.) vairāk nekā jebkad agrāk ir aktuāls. Skaistums slēpjas vienkāršībā un laikā, kad lietu pārprodukcija un nebeidzamās atlaides rosina aizvien no jauna gribēt kaut ko, kas visticamāk nav vajadzīgs.

Svarīgākais