Top 10 notikumi kultūrā no 28. novembra līdz 5. decembrim

9.lapa

Mūzika divdesmit četriem sintezatoriem

Foto: publicitātes

Svētdien, 30. novembrī, plkst. 19.00 Hanzas peronā klausītāji aicināti pieredzēt Latvijas mūzikas dzīvē līdz šim nebijušu notikumu - elektroniskās mūzikas koncertu diviem sintezatoru kamerorķestriem.

Vakara programmā pirmatskaņojums - komponistes Annas Fišeres jaundarbs “Noesis” astoņiem izpildītājiem un 14 sintezatoriem, piedaloties mūziķiem no Latvijas klasiskās un elektroniskās mūzikas scēnām, savukārt pirmo reizi dzīvajā izpildījumā - Igaunijas elektroniskās mūzikas leģendas Svena Grunberga (Sven Grünberg) skaņdarbi Igaunijas Elektroniskās mūzikas savienības ansambļa (EMA) sniegumā.

Annas Fišeres skaņdarba “Noesis” ideja balstīta Platona ko

Tas ir ambiciozs opuss astoņiem izpildītājiem un 14 sintezatoriem, kas tiecas izaicināt pieņēmumu par akadēmisko un elektronisko mūziku kā divām nošķirti eksistējošām radošas izpausmes telpām.

Savienojot laikmetīgās kompozīcijas tehnikas, kamerorķestra muzicēšanas modeli un elektroniskos instrumentus, tas ir mēģinājums muzikāli atspoguļot mijiedarbību starp cilvēka intuīciju un mašīnas algoritmisko precizitāti, kur spontānais un loģiskais savijas vienā muzikālā procesā.

Pateicoties ciešai sadarbībai ar Latvijas elektronisko instrumentu ražotāju “Erica Synths”, skaņdarbā tiek izmantots iespaidīgs un daudzveidīgs instrumentu klāsts, kombinējot digitālos, modulāros un analogos sintezatorus, kas tapuši, sākot jau no pagājušā gadsimta 70. gadiem līdz pat mūsdienām. Iedvesmojoties no rituāla kā muzikālā virzītājspēka, sintezatoru atkārtotās frāzes, modulācijas un cikliskie procesi rada ritmisku un meditatīvu plūsmu, sasaistot harmoniskās un spektrālās struktūras vienotā skaņdarba iekšējā dinamikā. Akordu struktūras un tembri radīti, balstoties spektrālisma skolas principos, par kompozīcijas izejas punktu pieņemot tieši pašas skaņas akustiskās īpašības.

Bet koncerta pirmajā daļā pirmo reizi dzīvajā izpildījumā kopā ar pašu komponistu būs iespēja pieredzēt igauņu komponista Svena Grunberga mūziku no albumiem “Hingus un OM” (1988), kā arī zinātniskās fantastikas kulta filmas “Mirušā alpīnista viesnīca” (1979) skaņu celiņa, ko atskaņojumam uz skatuves padarījuši pieejamu Igaunijas Elektroniskās mūzikas savienības ansambļa mūziķi.

Svens Grunbergs ir elektroniskās mūzikas kustības aizsācējs Igaunijā un viens no pirmajiem, kurš pievērsās šim medijam toreizējā padomju savienībā. Savu radošo darbību viņš aizsāka jau 70. gados, darbojoties gan kā progresīvā roka apvienības “Mess” līderis, gan izdodot neskaitāmus studijā tapušus elektroniskās mūzikas ierakstus un radot mūziku vairāk nekā simts kinofilmām. Jau no pirmsākumiem Svena Grunberga elektroniskās mūzikas darbos izpaužas komponista interese par tālo austrumu kultūrām un filozofiju, kā tas ir arī Rīgas koncerta programmā ieļautajos Hingus un OM.

Igaunijas Elektroniskās mūzikas savienības ansamblis (Ensemble of the Estonian Electronic Music Society jeb EMA) dibināts 2017. gadā ar mērķi attīstīt elektroniskās mūzikas kustību Igaunijā un atskaņot elektronisko kamermūziku dzīvajā izpildījumā. Viņu spēles manieri raksturo centieni pārvarēt tehnoloģiskā medija radītos šķēršļus, sasniedzot smalku, jutīgu mijiedarbi mūziķu starpā, kas ļauj izcelt šo instrumentu nebeidzamās skaniskās iespējas.

“Noesis” izpildītāji: Rihards Plešanovs, Reinis Rabenau, Kaspars Tobis, Sonja Misiņa, Ansels Kaugers, Error, Madara Ozoliņa, Edgars Tomševics, diriģents - Artūrs Gailis.

EMA: Doris Hallmägi, Ekke Västrik, Mihkel Tomberg, Taavi Kerikmäe, Tarmo Johannes un Theodore Parker. Scenogrāfija: Artūrs Virtmanis.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā