TOP 10 notikumi kultūrā no 26. oktobra līdz 1. novembrim

9.lapa

Ainavas Rīgas Domā

Foto: publicitātes

Trešdien, 30. oktobrī, plkst.19.00 Rīgas Doms aicina uz kormūzikas un instrumentālās mūzikas koncertu “Ainavas”, kur pie Valsts Akadēmiskā kora “Latvija” diriģenta pults stāsies Valdis Tomsons, kopā ar izciliem solistiem - vijolnieci Martu Spārniņu, čellistu Ēriku Kiršfeldu un ērģelnieku Aigaru Reini (attēlā).

Īpaši radītā koncertprogramma ar latviešu komponistu un Arvo Perta skaņdarbiem atklās dabas skaistuma un cilvēka dvēseles ainavas, kurā koris dzied bez vārdiem, kā instruments mijiedarbojoties ar ērģelēm un stīgām.

Pēteris Vasks “Līdzenuma ainavās” korim, vijolei un čellam skaņās gleznojis cilvēka izjūtas lielajās dabas norisēs - opusu caurstrāvo mīlestība pret Latvijas zemi, kas vainagojas ar dabas atmodas vīziju.

Dižā simfoniķa Jāņa Ivanova Vokalīzes korim ir neatkārtojami oriģinālas kompozīcijas, kurās Ivanovs ar krāšņu harmonisko valodu un vēstījuma dziļumu pacēlies virs ikdienības, atspoguļojot gan pērkona negaisu ar siltu vasaras lietu, gan gājputnu trauksmaino lidojumu rudenī.

Savukārt Jāņa Ivanova “Poēma” ir spilgts piemērs komponista meistarībai savienot poētiskumu ar mūzikas dramatisko spēku un spriedzi. Skaņdarbs savulaik izskanējis arī slavenajā laikmetīgās mūzikas festivālā “Varšavas rudens”.

Gleznieciskā skaņu meistara Ādolfa Skultes “Quasi una sonata per coro” ir unikāls un reti atskaņots skaņdarbs latviešu kormūzikā, kas tika radīts pēc Imanta Kokara un “Ave Sol” pasūtījuma. Komponists korim piemērojis instrumentālo žanru - sonāti, ar to virtuozi paplašinot kora skanējuma iespējas.

Arvo Perta simboliskā un garīgi piesātinātā opusa “An den Wassern zu Babel” (“Pie Bābeles ūdeņiem”) korim un ērģelēm nosaukums balstīts uz 137. Psalma tekstiem - arī bez vārdu klātbūtnes mūzikā tiek izdzīvots psalma sāpīgais stāsts par tautas izsūtījumu, tomēr tieši kora balsis šeit sniedz cerību un mierinājumu.

Arvo Perta veltījums Mocartam “Mozart-Adagio” ērģelēm, čellam un vijolei izceļas ar savu tīro skaistuma izjūtu, apvienojot Pertam raksturīgo meditatīvismu un Mocarta gaišo melodismu.

Bet Arvo Perta skaņdarbs “Trivium” ērģelēm iezīmē Perta pāreju uz viņa slaveno “tintinnabuli” stilu - vienkāršu, bet dziļi izteiksmīgu muzikālo valodu, kurā dominē tīras, rezonējošas skaņas, atdarinot zvanu zvanīšanu.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Svarīgākais