4.lapa
Sestdien, 26. oktobrī, plkst. 18.00 Liepājas Simfoniskais orķestris diriģenta Andra Pogas vadībā koncertzālē “Lielais dzintars” atskaņos Riharda Vāgnera Vēzendokas dziesmas, kas ir viens no komponista nozīmīgākajiem vokālajiem darbiem.
Koncerta īpašā viešņa būs somu soprāns Mīna-Līsa Vērela (Miina-Liisa Värelä, attēlā), izslavēta kā Vāgnera mūzikas eksperte, kura publiku “apbur ar savu lirisko tembru un dramatisko pilnību”. Vēl šovasar britu medijs “The Telegraph” jūsmīgi vērtēja dziedātājas sniegumu Izolde lomā.
Slavēts tika viņas “pērļainais un intīmais dziedājums, kādu sastapt izdodas reti”.
“Vēzendokas dziesmas” ir piecu dziesmu cikls, kas balstītas uz Matildes Vēzendokas dzejoļiem. Viņa bija viena no Vāgnera patroniem un, iespējams, arī mūza. Dziesmu cikls ieturēts romantiskā stilā un atspoguļo mīlestības, ilgu un dabas skaistuma tēmas. Tās ievērojamas ar izteiksmīgām melodijām, bagātīgu harmoniju un krāšņiem orķestrējumiem.
Vāgners šīs dziesmas rakstīja laikā, kad strādāja pie operas “Tristans un Izolde”, un dziesmā “Sapņi” (“Träume”) var dzirdēt mūzikas motīvus, kas vēlāk attīstīti mīlas duetā operas otrajā cēlienā.
Medijs “OperaWire”, atskatoties uz operas “Tristans un Izolde” uzvedumu Glindeburnas operas festivālā, šī gada augustā rakstīja: “Izolde, kuru dziedāja somu soprāns Mīna-Līsa Vērela, dziedāja ar bagātīgiem, krēmīgiem toņiem. Viņas pēdējais “Liebestod”, kur viņa dzied pār sava mīļotā mirušo ķermeni, bija īpaši aizkustinošs un iespaidīgs, īpaši ņemot vērā viņas dziļo, atvirzīto pozīciju uz skatuves.”
Somu soprāns guvis kritiķu un publikas nedalītu atzinību daudzos iestudējumos, piemēram, Izoldes atveidojums Vāgnera monumentālajā operā “Tristans un Izolde” ar Losandželosas Filharmonijas orķestri un krāsotājas loma Lidijas Šteieres jaunākajā uzvedumā Riharda Štrausa operā “Sieviete bez ēnas”, kas kopā ar Berlīnes filharmoniķiem Kirila Petrenko vadībā iestudēta slavenajā Bādenbādenes “Festspielhaus”.
Pie Liepājas Simfoniskā orķestra diriģenta pults šajā programmā stāsies Andris Poga (attēlā), ar kuru Vērela sadarbojusies jau iepriekš, 2022. gadā Stavangerā kopā ar Stavangeras Simfonisko orķestri atskaņojot Vāgnera operas “Valkīra” pirmo daļu.
Koncerta programmu papildinās Johannesa Brāmsa Traģiskā uvertīra un austriešu komponista Antona Bruknera reti skanošā “Nulltā” simfonija, rudenīgi krāsots šedevrs, kas aizved klausītāju noticamu ilūziju pasaulē.
Bruknera simfonijas tiek dēvētas par romantisma mūzikas pēdējā posma simbolu majestātisko līniju un krāšņo harmoniju dēļ.