TOP 10 notikumi kultūrā no 21. līdz 27. septembrim

2.lapa

No Vaska līdz Vītolam

Foto: publicitātes

Pianists Andrejs Osokins (attēlā) šajā rudenī klausītājiem piedāvās jaunu izciliem latviešu klaviermūzikas komponistiem un viņu atstātajam mantojumam veltītu koncertprogrammu “No Vaska līdz Vītolam. Latviešu klaviermūzikas dižgari”.

Tās pirmatskaņojums izskanēs 22. septembrī Ventspils koncertzālē “Latvija”, ieskandinot šīs zāles rudens sezonas atklāšanu. Nākamie koncerti gaidāmi Siguldā, Aizkrauklē, Ulbrokā, Ogrē un citviet.

“Mēs dzīvojam trauksmainā laikā, kas mudina pievērsties laika pārbaudi izturējušām vērtībām un smelties spēku tautas garīgajā mantojumā.

Katrs šajā programmā iekļautais komponists ir kā pērle latviešu klasiskās mūzikas kaleidoskopā. Strādājot ar šo mūziku, es iespaidojos no komponistu garīguma - no tā gara un rakstura īpašībām, kas katram piemīt, jo izcilu mūziku vienmēr caurstrāvo spēcīga personība ar savu unikālo pasaules uztveri. Viņu darbi parāda ne tikai mūzikas iedvesmojošo, bet arī dziedinošo spēku, caur to lappusēm runā ne tikai katra individualitāte un personība, bet tajos var ieraudzīt tautas vēstures līkločus, priekus un sāpes. Uz to atskatīties man šobrīd ir īpaši svarīgi, jo tuvojas valsts svētku laiks, kad gribas sajust mūsu vienotību un kultūras saknes, lai rastu spēku ceļam nākotnē,” stāsta pianists Andrejs Osokins.

Publicitātes foto

Svētdien, 22. septembrī, plkst. 16.00 Ventspils koncertzālē “Latvija” pirmatskaņojumu piedzīvos ne tikai jaunā koncertprogramma, bet arī speciāli Andrejam Osokinam komponēts Raimonda Tigula jaundarbs “Vienas fotogrāfijas stāsts”.

Pianists atklāj, ka šī mūzika ir kā maigs pieskāriens atmiņu albumam, kurā glabājas vissmeldzīgākie, mīļākie un siltākie pagātnes mirkļi: “Kā sena fotogrāfija tā pēkšņi izraisa brāzmainu emociju vētru, uzjundot atmiņas par mīlētāju glāstiem un skatieniem.”

Programmā “No Vaska līdz Vītolam. Latviešu klaviermūzikas dižgari” Andrejs Osokins iekļāvis gan izcilu klasiķu un latviešu profesionālās mūzikas pamatlicēju skaņdarbus, gan mūsdienu skaņražu kompozīcijas, kas atspoguļo laiku, kurā dzīvojam, un runā par mūsu vietu šajā pasaulē. Koncertā varēs dzirdēt darbus no Pētera Vaska klaviermūzikas cikla “Gadalaiki”, kura daļas tapušas dažādos laikos gandrīz 30 gadu garumā. Tos papildinās 2021. gadā komponētā pavasara elēģija klavierēm “Dzeguzes balss”. Izskanēs arī viņa skolotāja Valentīna Utkina (1904-1995) Dainas, kas tiek uzskatītas par vienu no spilgtākajiem paraugiem komponista klavieru jaunradē. Šo žanru latviešu klaviermūzikā ieviesa izcilais Jānis Mediņš ar savām 24 Dainām, no kurām trīs sev mīļākās Andrejs Osokins izpildīs šajā koncertā. Arī pārējo autoru gadījumā izvēlēti darbi, kas ieņem īpašu vietu viņu daiļradē - Imanta Zemzara “Varšavas triptihs”, Lūcijas Garūtas prelūdijas, Volfganga Dārziņa svīta klavierēm un citi. Koncertu noslēgs skaņdarbi no latviešu klasiķu un profesionālās mūzikas pamatlicēju - Jāzepa Vītola, Emīla Dārziņa un Emiļa Melngaiļa - klaviermūzikas mantojuma.

Koncerta programmā iekļauts arī Jāzepa Vītola skaņdarbs “Šūpuļdziesma”, kuru Andreja Osokina izpildījumā var dzirdēt šeit:

Andrejs Osokins pauž prieku par atgriešanos koncertzālē “Latvija”, jo tajā ir nevainojama akustika un divi atšķirīgas konstrukcijas flīģeļi, kas ļauj katrai koncertprogrammai izskanēt neatkārtojami, daudzveidīgi un bagātīgi. Turklāt tie sniedz iespēju atklāt katra komponista individuālo klavieru rakstības stilu, sonoriku, jūtu un ideju pasauli, kas satiksies šīs programmas dzimšanas brīdī Ventspilī.

Koncertprogrammas “No Vaska līdz Vītolam. Latviešu klaviermūzikas dižgari” turpmākie koncerti notiks: 5. oktobrī plkst. 19.00 Siguldas koncertzālē “Baltais flīģelis”, 22. oktobrī plkst. 19.00 Aizkraukles kultūras centrā, 7. novembrī plkst. 19.00 kultūras centrā “Ulbrokas pērle” un 17. novembrī plkst. 17.00 Ogres novada Kultūras centrā.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Dzīvesstils

Vai savās mājās cīnāties ar augļu mušu bariem? Kā no tām atbrīvoties uz visiem laikiem? Kas ir tie sīkie kukaiņi, kas lidinās virtuvē? Kāpēc to ir tik daudz? Kāpēc tik grūti no tām atbrīvoties?