No 707 līdz 787 “Dreamliner” visu “Boeing” pasažieru lidmašīnu nosaukumiem ir viena kopīga iezīme - tie sākas un beidzas ar skaitli septiņi. Kāpēc tā? Raksta “SlashGear”.
Šī tradīcija ir bijusi daļa no uzņēmuma vēstures kopš 20. gs. piecdesmitajiem gadiem. Un, lai gan daži varētu spekulēt, ka tas ir saistīts ar trigonometriju vai pasažieru skaitu, ko tās var uzņemt lidmašīnā, patiesais iemesls ir daudz vienkāršāks.
Lūk, kā “Boeing” pasažieru lidmašīnas sāka numurēt pēc Otrā pasaules kara.
Kopš pēckara laikmeta propelleru lidmašīnas ir numurētas diapazonā no 300 līdz 400, turbopropelleru lidmašīnas - 500, raķetes - 600, bet reaktīvās pasažieru lidmašīnas - 700. Kad “Boeing” 367-80 prototips tika gatavots nodošanai ekspluatācijā kā pirmais no "700. sērijas", uzņēmuma tirgotāji nolēma, ka "707" skan maigāk un ir vieglāk iegaumējams nekā vienkāršais "700".
Ar šo nelielo izmaiņu 707 ne tikai kļuva par “Boeing” pirmo veiksmīgo pasažieru lidmašīnu, bet arī noteica nosaukumu modeli visām turpmākajām "7" sērijas lidmašīnām.
Pēc 707 formula kļuva fiksēta: parādījās 727, 737 un 747. Taču papildus ārējiem cipariem nosaukumu sistēmā bija iekļauti arī papildu kodi. No 1956. līdz 2016. gadam “Boeing” bāzes numuram pievienoja unikālus klientu kodus, lai norādītu, kura aviokompānija iegādājās lidmašīnu. Piemēram, “Qantas Boeing” 747-438 ir kods "38", kas ir unikāls Austrālijas pārvadātājam. “Southwest Airlines Boeing” 737 MAX ir kods "H4", kas norāda uz tās saistību ar šo aviokompāniju.
Pastāvēja arī apakšmodeļu apzīmējumi - "ER" apzīmēja paplašinātu darbības rādiusu (Extended Range), "LR" - garu darbības rādiusu (Long Range) un "F" - kravas variantu.
Piemēram, 747-400M apzīmēja kombinētu pasažieru/kravas variantu, savukārt 737-800BCF apzīmēja “Boeing Converted Freighter”.
Katrs papildinājums sniedza vairāk informācijas par lidmašīnas paredzēto mērķi, pat ja pamata secība "7X7" palika nemainīga.
Daudzi apzīmējumi tika izņemti no aprites 2016. gadā, sākot ar 787 “Dreamliner”. Tā vietā “Boeing” pārgāja uz vienkāršākiem apzīmējumiem: -8, -9, -10.
Kas tālāk sagaidāms ar “Boeing” nosaukumiem?
Ir viegli saskatīt acīmredzamo - secība "7X7" tuvojas beigām. “Boeing” jau ir izmantojis visus numurus no 707 līdz 787, atstājot pieejamu tikai 797. Pēc tam uzņēmumam būs jāizlemj, vai sākt no jauna ar citu numuru, vai paplašināt pazīstamo shēmu. Vēsture jau ir redzējusi piemēru ar virsskaņas “Boeing” 2707 projektu, tāpēc arī šī iespēja ir iespējama.
Lai kā arī būtu, skaitlis "7" kopš 20. gs. piecdesmitajiem gadiem ir kļuvis par neatņemamu “Boeing” identitātes sastāvdaļu. Neatkarīgi no tā, vai tas ir 737, 787 vai jebkurš cits lidaparāts starp tiem, pasažieri zina, ka lido ar “Boeing”.
Ņemot vērā šī skaitļa nozīmi un vēsturi, ir grūti iedomāties, ka uzņēmums atteiktos no šīs tradīcijas. Varat būt droši, ka “Boeing” tirgotāji jau domā par to, kā eleganti turpināt šo "septiņi" līniju.