Labākie rieksti sirds veselībai

© Foto: Pexels.com

Riekstos ir īpaši daudz omega-3 taukskābju, kas mazina iekaisumu un novērš sirds un asinsvadu slimību attīstību. Katram trešajam planētas iedzīvotājam ir vismaz viens no trim galvenajiem riska faktoriem – augsts asinsspiediens, augsts holesterīna līmenis vai smēķēšana.

Tomēr ģenētiskie faktori un dzīvesveida faktori (fiziskā neaktivitāte un pārmērīga alkohola lietošana) var arī palielināt sirds slimību risku. No otras puses, uzturs, kas bagāts ar augļiem, dārzeņiem, veseliem graudiem, liesām olbaltumvielām un veselīgiem taukiem, var atbalstīt sirds veselību un palīdzēt novērst vai pārvaldīt sirds slimību attīstību.

Rieksti ir viens no labākajiem olbaltumvielu un tauku avotiem sirds veselībai. Tie ir bagāti ar sirdij veselīgiem taukiem, augu izcelsmes olbaltumvielām, šķiedrvielām un svarīgiem mikroelementiem.

Pētījumi liecina, ka viens rieksts izceļas starp pārējiem ar savu efektivitāti: valrieksts! Valriekstos ir vairāk omega-3 taukskābju nekā citos riekstos. Cilvēkiem, kas ievēro augu diētu, vai tiem, kam nepatīk zivis, valrieksti ir lielisks šo neaizstājamo taukskābju avots.

Par pārtikas nepanesamību un aleģijām, ko var izraisīt arī rieksti vairāk lasiet šeit.

Valriekstu priekšrocības sirds veselībai

Foto: Pexels.com

Bagāts ar Omega-3 taukskābēm. Omega-3 ir polinepiesātināto taukskābju veids, kas palīdz mazināt iekaisumu organismā. Pētījumā, kas publicēts žurnālā Nutrients, atklāts, ka, četras nedēļas ēdot 40-50 gramus valriekstu, dalībniekiem tika efektīvi palielināts omega-3 taukskābju līmenis.

20 grami valriekstu satur 18,5 gramus tauku, no kuriem 90% ir nepiesātinātie tauki. Tie satur 13,4 gramus polinepiesātināto tauku un 2,5 gramus mononepiesātināto tauku, kas var palīdzēt samazināt holesterīna līmeni un novērst sirds slimības. Tajos ir arī mazāk piesātināto tauku nekā vairumam citu riekstu.

Valrieksti ir augu barība, kas bagāta ar šķiedrvielām, mikroelementiem un antioksidantiem. Sauja valriekstu satur 2 gramus šķiedrvielu jeb 7% no dienas vērtības.

Šķiedrvielas ir labvēlīgas holesterīna līmeņa pazemināšanai, tāpat kā nepiesātinātās taukskābes, turklāt valrieksti satur antioksidantus. Valrieksti ir pasaulē populārākie rieksti, kas palīdz samazināt stresu, iekaisumu un asinsspiedienu.

Citi rieksti, kas ir noderīgi sirds veselībai

Valrieksti izceļas ar omega-3 saturu, taču tie nav vienīgie rieksti, kas ir noderīgi sirds veselībai.

Pistācijas. Tajos ir vairāk šķiedrvielu nekā valriekstos, un tajos ir īpaši daudz fitosterīnu.

Foto: Pexels.com

Mandeles. Pētījumi liecina, ka, apēdot vismaz 45 gramus mandeļu dienā, var uzlabot lipīdu līmeni asinīs un normalizēt asinsspiedienu, kas ir divi svarīgi sirds veselības rādītāji.

Foto: Pexels.com

Lazdu rieksti. Tie var paaugstināt labā holesterīna līmeni to šķiedrvielu, nepiesātināto tauku, E vitamīna un kālija satura dēļ.

Foto: Pexels.com

Zemesrieksti. Lai gan tehniski tas ir pākšaugs, nevis rieksts, uzturvērtības ziņā tas ir līdzīgs citiem riekstiem. Taču zemesriekstos ir vairāk olbaltumvielu un vienmērīgāka mononepiesātināto un polinepiesātināto taukskābju attiecība. Regulāra zemesriekstu ēšana ir saistīta ar veselīgu holesterīna līmeni, kas var samazināt sirds slimību risku.

Foto: Pexels.com

Dzīvesstils

Zaļajiem zirnīšiem ir ierobežots ēšanas laiks, tāpēc, kad tiem iestājas sezona, ir svarīgi izbaudīt šo gardumu pilnībā. Jaunās pākstis nav nepieciešams mizot – tās var vienkārši sagriezt šķērsām un nedaudz slīpi. Ja esat nolēmis izņemt zirņus, nesteidzieties atbrīvoties no pākstīm – tie ir lieliski piemēroti sagriešanai, tāpat kā jebkuri citi dārzeņi, bagātinot ēdienu ar šķiedrvielām.