Boeing 787 Dreamliner avārija Indijā bija pirmais lielais incidents, kur bija iesaistīts šis modelis. Notikušais iedragāja uzticamas lidmašīnas ilgstošo reputāciju.
2025.gada 12. jūnijā Air India reiss bija paredzēts uz Londonu. Neilgi pēc pacelšanās no Ahmedabadas lidmašīna avarēja. Bojā gāja 241 cilvēks. Šī ir nopietnākā gaisa katastrofa pēdējo 11 gadu laikā un pirmais letālais incidents, kurā iesaistīts Boeing 787 Dreamliner modelis.
Iepriekš lidmašīna tika uzskatīta par vienu no drošākajiem modeļiem, un tagad tā atrodas sabiedrības uzmanības un regulatoru pārbaudes centrā, raksta TechInsider.
Vienīgais pasažieris, kurš izdzīvoja avārijā Indijā, sēdēja 11A sēdvietā. Viņš atradās blakus avārijas izejai un pameta lidmašīnu dažas sekundes pirms lidmašīna aizdegās.
Incidents izraisīja spekulācijas par "maģisko" 11A sēdvietu. Tomēr eksperti brīdina, ka lidmašīnās nav universāli drošas sēdvietas. Viss ir atkarīgs no lidmašīnas konfigurācijas, negadījuma rakstura un pasažiera uzvedības.
Aviācijas drošības profesors Mičels Fokss paskaidroja, ka katra avārija ir unikāla, un izdzīvošanas iespējas nevar paredzēt pēc sēdvietas numura.
Šajā gadījumā 11A sēdvietai paveicās tikai tāpēc, ka sēdvieta atradās blakus avārijas izejai, kas bija pieejama un darbojās pareizi.
No otras puses, lidmašīnas otra puse ietriecās ēkā, un otra izeja bija bloķēta.
Saskaņā ar Austrālijas firmas AvLaw pārstāvja Rona Bartša teikto, 11A sēdvieta bija drošākā tikai "šajā Boeing 787 konfigurācijā". Citos lidojumos tā varētu būt cita sēdvieta.
Tikmēr 2007. gada Popular Mechanics pētījums parādīja, ka pasažieriem astes daļā ir lielākas izdzīvošanas iespējas.
Daži eksperti uzskata, ka avārijas nosēšanās gadījumā zona virs spārniem ir stabilāka. Tomēr šādi vispārinājumi ne vienmēr darbojas: kad 2024. gadā Boeing 737 Max lidmašīnā eksplodēja panelis, tika bojāta loga sēdvieta - par laimi, tā bija tukša.
Tāpat bieži tiek apspriests, vai ir vērts izvēlēties sēdvietu pie ejas: tā var paātrināt evakuāciju, bet palielina risku trāpīt ar bagāžu. Tie visi ir tikai teorētiski aprēķini. Galvenais ir cilvēka uzvedība.
Aviācijas eksperti ir vienisprātis vienā lietā: tieši drošības pasākumu ievērošana palielina izdzīvošanas iespējas.
Zinot tuvāko izeju, pareizu pozīciju ārkārtas situācijā, atteikšanos no rokas bagāžas evakuācijas laikā - šīs vienkāršās darbības izglāba visus 379 cilvēkus Japānas reisā 2024. gada janvārī, kad lidmašīna sadūrās ar citu gaisa kuģi. Pēc Mičela Foksa teiktā, mūsdienu pasažieru lidmašīnas ir aprīkotas ar dažādām sistēmām, kas palielina izdzīvošanas iespējas: sākot no grīdas apgaismojuma līdz ugunsdrošiem materiāliem un automātiskai ugunsdzēsībai.
Tieši faktoru virkne, nevis sēdvietas numurs, bieži vien nosaka, kurš izdzīvo katastrofas gadījumā.