Franču Rivjēras kulta krekls

© Foto: publicitātes

Klāt atvaļinājumu laiks un attiecīgi karstāko ceļošanas galamērķu izpēte, kad visbiežāk izvēle krīt par labu dienvidiem un noteikti jūras vai okeāna tuvumam. Jūras ūdens, izbraucieni ar jahtu un attiecīgs «dresscode» - balts, zils un sarkans, vieglas iešļūcenes, peldkostīms, saulesbrilles un strīpainais, iespējams, nedaudz «oversize» krekls.

Savulaik to valkāja Pablo Pikasso, Endijs Vorhols, Odrija Hepberna un Brižita Bardo, Godāra filma «Breathless» to padarīja par vienu no vēlamākajiem apģērbiem, savukārt Koko Šanele un Žans Pols Gotjē adoptējuši to un padarījuši par kulta garderobes klasiku. Iepazīsimies - svītrainais jūrnieku krekls.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Ir lietas, kas kļuvušas par neatņemamu mūsu ikdienas (un garderobes!) sastāvdaļu un nākas pacensties, lai atcerētos to parādīšanās stāstu, šķiet, tās ir bijušas vienmēr.

Šādi ir nu jau par klasiku kļuvušo svītraino kreklu - gadu gaitā tas kļuvis par daļu no mūsu bāzes kapsulas un par šķiet stereotipiskāko asociāciju ar francūžiem, līdztekus beretei, bagetei un vīnam. Jūrnieku stils ir vasaras brīvdienu klasika un tas apģērbs, ar ko nevar nošaut greizi.

Jūrnieku krekls «Chanel» versijā

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Gabriela Šanele bija pirmā, kurai radās ideja «aizņemties» jūrnieku formastērpa veidolu un ieviest to sadzīvē - 1913.gadā modes revolucionāre radīja kolekciju, kurā pirmo reizi iekļāva svītrainu topu un džemperīti un arī pati sāka to valkāt.

Laikā, kad dāmu mode joprojām ierobežoja ar ciešajām korsetēm, tā bija īsta uzdrošināšanās un Koko nebaidījās to darīt - rezultātā modes dizainere svītrās ietērpa visu piekrastes bohēmu.

Formastērps, kas kļuva par stila ikonu

1858.gadā zili balti svītrainais krekls kļuva par daļu no Francijas Jūras spēku obligātās formas tērpa - oriģināli pirms tam darināts no blīvas vilnas Bretaņas zvejniekiem, kuriem bija nepieciešama aizsardzība pret aukstajiem jūras vējiem, zemām temperatūrām un mitrumu. Jūrnieki strīpainos kreklos uz buru fona labi izcēlās un bija pamanāmi jau no tāluma un arī gadījumā, ja kāds pārkrita pār bortu. Oriģinālajā jūrnieku kreklā bijusi 21 strīpa - tieši tik, cik uzvaru guvis Napoleons jūras flotē. Katra strīpa tieši 20 mm plata.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Pablo Pikaso pieņēma strīpaino kreklu kā savu māksliniecisko darba apģērbu, viegli iepludinot to radošajā bohēmā. 60.gados līdz ar Brižitu Bardo, kas tajā parādījās filmā «Le Mépris» (starp citu, zīmols «Jacquemus» savu jaunāko modes kolekciju un skati veltījis šai Godāra filmai, iekļaujot vairākus modeļus ar strīpainiem krekliem ).

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Pēc Koko Šaneles Žans Pols Gotjē bija tas, kas attīstīja un no jauna apspēlēja šo apģērba gabalu - viņš burtiski to izgudroja no jauna, pārņemot par sava modes nama un zīmola emblēmu un vizītkarti.

Liela loma ir bijusi arī citām kinodīvām un māksliniekiem - Odrija Hepberna, Merilina Monro, Endijs Vorhols un citi, kas tikai audzēja šā krekla popularitāti un ikonas statusu.

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Mēdz teikt, ka kino industrija dalījās uz «pirms» un «pēc», pateicoties Godāra 1960.gada debijai «Līdz pēdējam elpas vilcienam», kas radīja revolūciju visas filmu nozares domāšanā par kino veidošanu. Šī filma kļuva arī par pagrieziena punktu strīpainajam jūrnieku kreklam - pēc tam, kad Džīna Sīberga uz ekrāna parādījās Bretaņas (vēl viens strīpainā jūrnieku krekla nosaukums) topā un činos biksēs ar īso matu griezumu, svītraino džersija kreklu pārstāja saistīt tikai ar Francijas Rivjēru un tas ieguva īpašu romantisku noskaņu.

Ar ko strīpas savilkt kopā

Foto: publicitātes

Foto: publicitātes

Jūrnieku krekls vienmēr saistās ar vasaru un jūru tādēļ visharmoniskāk izskatās kombinācijā ar baltām biksēm vai džinsiem un šortiem. Akcentam lieliski derēs sarkanas krāsas aksesuāri, piemēram, saulessbrilles, lakats vai soma un liela pīta platmale. Kādu īpašu nosacījumu nav, ja nu vienīgi tas, ka vizuāli horizontālās strīpas mūs padara nedaudz platākus - taču, lai tas neattur no to valkāšanas ikdienā, jo lielu lomu spēlē, cik tās ir platas un cik bieži atkārtojas audumā. Vēl viena lieta, kam būtu jāpievērš uzmanība, ir ķermeņa proporcijas un uzbūve - platākas strīpas izcels jebkuras formas.

Bez klasiski balti zilā un melni baltā krāsu salikuma var eksperimentēt arī ar krāsām, iepriekšējās sezonās un arī šogad ir pieejama virkne citu kombināciju, piemēram - sarkans un balts, bēšs un balts, sarkans un zils, rozā un balts, kā arī krāsainas strīpas. Latviešu zīmols «for lovers & trees» piedāvā skaistas tieši krāsainas šā klasiskā krekla variācijas.

Arī vēsākā sezonā jūrnieku stila kreklu var apspēlēt un ieviest garderobē - kombinācijā ar pavasarīgo vai rudens trenci un arī tumšām biksēm vai džinsiem, ar «oversize» žaketi, papildinot ar lakatu vai šalli. Iespējamo kombināciju tiešām ir daudz.

Jūrnieku stila T-krekli, džemperi un longslīvi ir bijuši un joprojām paliek par vienu no bāzes garderobes neiztrūkstošajiem elementiem, kas piestāv visiem. Mūsdienās viens no atpazīstamākajiem šādu kreklu zīmoliem, piemēram, ir «Saint James» un «Comme des Garcons Play«, kā arī «COS».

Strīpainas Bretaņas krekls ir viens no pārlaicīgās klasikas piemēriem, kas cauri gadiem ir spējis saglabāt savu īpašo un stabilo vietu gan mūsu apģērbu plauktos, gan sirdīs, līdzīgi kā baltais vīriešu tipa krekls, balerīnas kurpītes un pītā salmu soma. Ja vēl neesi šādu iegādājusies, tad noteikti izmēģini, garantējam - tā būs draudzība uz mūžu.

Lasi arī: Kas ir šīs vasaras populārākā krāsa?

Dzīvesstils

Sarkanzaļzilā (RGB) krāsu modelī tā ir viena no trim gaismas pamatkrāsām. Arī tēlotāja mākslā kopā ar zilo krāsu un dzelteno krāsu tā ir viena no pamatkrāsām. Sarkanā krāsa simbolizē vīrišķību, sauli, uguni, mīlestību, karalisko varu, drosmi, uzvaru un kaisli, kā arī asinis, tātad dzīvības un naida krāsa.

Svarīgākais