Numeroloģija, astroloģija un maģija modes pasaulē

© Publicitātes foto

Maģija un ezotērika ir vienmēr bijuši cilvēces lietu izpratnes instruments, ar to palīdzību centās izskaidrot cēloņu un seku sakarību kā arī dažādas dzīves situācijas.

Vēsturiski ar buramvārdiem un dažādiem rituāliem varēja dzīves apstākļus censties ietekmēt vai mainīt uz labu. Dažādu tautu nacionālie tērpi bieži vien tika rotāti ar simbolisma pilniem elementiem, musturos ieaužot burvju vārdus un vēlējumus.

Starp citu, baltā “atļautā” maģija vienmēr tikusi piedēvēta vīriešiem, bet melnā “aizliegtā” - sievietēm.

Veiksmes amuletus klusībā nēsā kabatā daudzi no mums un tikpat daudzi zināmi mākslinieki un modes dizaineri seko līdzi planētu izvietojumam, darījumiem labvēlīgā laika prognozēm un retrogrāda Merkuram.

Mode un numeroloģija

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Franču modes ikona Koko Šanele (Coco Chanel ) bija zināma ar savu kaislīgo mīlestību uz numeroloģiju un astroloģiju, proti, viņas “laimīgais cipars” bija “5”. Šanelei bija piecas mīļākās krāsas - melna, balta, sarkana, zelta un bēša. Koko pēc horoskopa zīmes bija Lauva, kas ir horoskopa piektā zīme.

Modes mākslinieces biogrāfija atklāj, ka, radot kulta smaržas, parfimērs Ernests Bo (Ernest Beaux) piedāvājis piecus kompozīcijas variantus un Koko izvēlējusies tieši piekto.

Maģija, mistika vai sakritība, taču pasaulē nav populārākas smaržas par “Chanel Nr.5”. Tās kļuva var zīmola vizītkarti, “Chanel” sievietes jauno simbolu, un pirmo parfīmu, kas nodēvēts cipara vārdā.

Smaržas tika prezentētas 1921.gada 5.maijā (gada piektā mēneša piektajā dienā). Šaneles kulta soma “2.55” tika izlaista 1955.gadā. Savas modes skates Koko Šanele vienmēr rīkojusi 5.datumā.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Arī Kristiāns Diors (Christian Dior) bija ciparu mīļotājs un ticēja astroloģijai. Papildus četrlapu āboliņa un maijpuķītes simboliem, viņa laimīgais cipars bija “9”.

Tieši ar šādu kārtas numuru apzīmēta ikoniskā Dior Rouge 9 un 99 lūpukrāsa. Nesen tai pievienots vēl viens devītnieks. Dior Rouge ir vispārdotākā sarkanā lūpukrāsa pasaulē.

Kārtis

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Eiropa aizrāvās ar astroloģiju, alķīmiju, lenorman kāršu zīlēšanu un arī dizaineri šeit nepalika malā. Taro kārtis ir pieprasītākais pašizziņas līdzeklis šodien un Dior modes nams 2021.gadā izveidojis veselu kolekciju, kas veltīta tieši Taro kāršu lielajiem arkāniem. Katrs no arkāniem ir kāds arhetips, pilns simbolisma, un psihoanalītiķis Karls Jungs (Carl Jung) tās uzskatījis par ceļu uz zemapziņu.

Arī tādi zīmoli kā “Dolce&Gabbana” un “Louis Vuitton” savulaik spēļu kāršu tematiku apspēlējuši savās kolekcijās, radot atraktīvus un viegli ironiskus tēlus.

Bēdīgi slavenā “Gucci” nama “galvas” Mauricio Gucci Maurizio Gucci) sieva Patrīcija (Patrizia Reggiani) savulaik par laulībām gājusi konsultēties tieši pie Taro speciālista, tiešām piepildot pareģojumu.

Mode un simbolisms

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Antīkā pasaule un mitoloģija ir iedvesmojusi daudzus dizainerus un slavenākā simbolisma piekritēja modes pasaulē ir Elza Skjaparelli (Elsa Schiaparelli). Pazīstamākais elements, kas parādās viņas radītajās rotās un tēlos ir “visu redzošā acs”.

Milzu acis un raudošās acis auskaru, somu un dekora veidā parādās visur un ir kā atsauce uz slepenajām apvienībām, mistiskiem rituāliem un arī aizsargs pret ļauno aci. Viņas radītais dizains ir simbolisma caurvīts.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

1938.gadā Skjaparelli radīja šedevrālo “Zodiac” kolekciju un tumši zila samta žaketi ar zelta diegiem izšūtu zvaigžņu debesjumu, komētām un planētām. Sevišķi šo žaketi mīlēja stila ikona un kino leģenda Marlēna Dītriha. Skjaparelli bijusi māņticīga un viņas laimīgais cipars bijis “4”.

Publicitātes foto

Horoskopi

Publicitātes foto

Publicitātes foto

1963.gadā modes nams “Hermes” izlaida lakatus ar horoskopa apļa apdruku. Prints kļuva tik populārs un pieprasīts, ka to pieražoja klāt dažādās krāsu variācijās, viena no tā valkātājām bijusi arī Džekija Kenedija, tolaik jau gan Onasisa (Jackie Onassis).

2018.gadā Vetements izveidoja limitētu kapsulas kolekciju ar T-krekliem, kas apdrukāti ar horoskopu zīmes un pilnu tās rakstura apraksta printu. 2015.gadā Peters Dundas Emilio Pucci nama skatē prezentējis apdrukas ar astroloģijas simboliem un to spēku. Turklāt skatei mākslinieks pieaicinājis 3 tuvas modeles, kurām īpaši radījis kleitas ar viņu horoskopu zīmju attēlojumu.

Raganas, zvaigznes un burvestības

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Skaistas sievietes viduslaikos uzskatīja par raganām, īpaši rudmates un zaļo acu īpašnieces riskēja tikt apvainotas burvestībās. Žans Pols Gotjē (Jean-Paul Gaultier) uz mēles palaiž modeles ar melniem kaķiem rokās.

Aleksandra Makvīna (Alexander McQueen) raganu modes skate 2007.gadā apspēlēja Salem raganu tēlu - modeles defilēja gotiski romantiskos tērpos pentagrammas trajektorijā.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

2016.gadā Sāra Bērtone (Sarah Burton) radīja izsmalcinātas mantijas un kleitas, izkaisītām zvaigznēm.

Tumši gotiskais un romantiskai tēls pat 2023.gada rudens/ziemas kolekcijās ir viegli saskatāms. “Saint Laurent” tumšais šiks un “Valentino” gandzīz vampīriskie tēli, “Dior” nama tumšā mode un “Yamamoto” modernās “witch” tēli.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Zvaigznēm uzticas visi - no pasaules līderiem un politiķiem līdz slavenībām un kinozvaigznēm. Viduslaikos astroloģija tika aizliegta un pielīdzināta burvestībām.

Astroloģija atdzima renesanses laikā, kad par to plaši sāka interesēties zinātnieki un pētnieki, arī Keplers (Johannes Kepler) un Galileo (Galileo Galilei), ap šo laiku arī tapušas pirmās horoskopu prognozes un skaidrojumi.

Tā vienmēr būs interesanta un aktuāla, jo tās ir durvis uz maģijas un slepenu zināšanu neizsmeļamo pasauli, savukārt mode un ezotērika vienmēr būs cieši saistītas.

Dzīvesstils

Kartupeļi “au gratin” ir iepriekš vārītu kartupeļu šķēles, kas vārītas krējumā un pārklātas ar sieru, kas veido gratīnu. Savukārt gratin dauphinoise ir ēdiens, kas gatavots no plānās šķēlītēs sagrieztiem iepriekš termiski neapstrādātiem kartupeļiem, kas tiek pagatavoti krējumā.