Leģendārais seriāls par četru draudzeņu dzīvi Ņujorkā iznāca tieši pirms 25 gadiem. Šajā laikā "Sekss un lielpilsēta" viennozīmīgi ir kļuvis ne tikai par seriālu, jo tas ir daudzkārt kritizēts un izsmiets, taču viens paliek nemainīgs: seriāls joprojām ir mīlēts un iedvesmo līdz pat šai dienai.
Esmu apkopojusi dažus interesantus faktus par seriālu.
- Slavenie tilla svārki, kuros Kerija parādās seriāla ievadā, maksāja tikai 5 USD un tos krāmu tirgū atrada Patrīcija Fīlda (seriāla kostīmu māksliniece). Starp citu, ir vēl viena versija, kur Kerija parādās zilā Marka Džeikobsa kleitā.
- Stāstu par Ņujorkas žurnālisti, kas raksta sleju par attiecībām, izdomāja laikraksta The New York Observer žurnāliste Kendisa Bušnela. Patiesībā viņa pati to arī uzrakstīja: 1994. gadā viņa sāka veidot rubriku "Sekss un lielpilsēta", pēc trim gadiem publicēja grāmatu ar tādu pašu nosaukumu, bet gadu vēlāk tās tiesības nopirka slavenā kompānija HBO.
- Bušnelas grāmata nesaņēma nevienu augsta līmeņa literāro balvu, taču tā bija ļoti svaiga un novatoriska priekš 90. gadiem. "Kad sāku rakstīt, nevienu īpaši neinteresēja vientuļās sievietes," stāsta rakstniece. Izskanēja viedoklis, ka, ja sievietei ir pāri trīsdesmit un viņa ir vientuļa, ar viņu kaut kas nav kārtībā - briesmīga pagātne vai drausmīgs raksturs.
- Sākotnēji bija plānots, ka Mr.Big spēlēs Aleks Boldvins un Kerijas lomu atveidos Liza Edelšteina.
- Mr. Big (Džons Prestons) īstais vārds tiek turēts noslēpumā līdz pašai pēdējai epizodei. Kerija viņu sauc par manu sapņu vīrieti (angļu valodā Mr. Big). Tāpat tiek uzskatīts, ka rakstniece viņam un Kerijai nebija plānojusi laimīgas beigas - tēliem pēc pirmās sezonas bija jāšķiras uz visiem laikiem.
- Runājot par Sekss un lielpilsēta, nevar nerunāt par modi. Žurnālisti ir aprēķinājuši, ka sešās seriāla sezonās daži zīmoli tika pieminēti vismaz 70 reizes. Kostīmu māksliniece Patrīcija Fīldsa rūpīgi pārdomāja katru detaļu, sākot ar vakartērpiem un beidzot ar rotaslietām. Pēc seriāla iznākšanas modē nāca kuloni ar vārdiem. Seriāla varone Kerija kulonu nēsāja no pirmās līdz pat pēdējai sērijai. Sākoties seriāla "Sekss un lielpilsēta" ērai, kuloni ar vārdu piedzīvoja jaunu popularitāti, bet seriālā izmantotā rota glabājas pie Sāras Džesikas Pārkeres.
- Kerijas dārgākais tērps parādās sestās sezonas pēdējā sērijā - Versace kleita 80 000 ASV dolāru vērtībā.
- Seriāls ir ļoti iecienīts arī tāpēc, ka tajā ir parādītas gan labās, gan sliktās dzīves puses. Sekundārie varoņi mirst, Kerijas sapņu vīrietis cīnās ar sirds slimību un Samanta sestajā sezonā cīnās ar krūts vēzi. Un tas ir viens no iemesliem, kāpēc Sekss un lielpilsēta ir tik populārs: sievietes šeit dzīvo pasaulē, kas ir izdaiļota, bet tomēr diezgan reālistiska, kurā ir vieta gan priekam, gan īstām bēdām.
- Slavenā mūzika seriāla sākumā bija viena no populārākajām zvana melodijām 2000. gados.
- Ēdiens un dzērieni, iespējams, ir trešā varoņu aizraušanās (pēc seksa un modes): viņas daudz laika pavada Ņujorkas restorānos, kafejnīcās, ēstuvēs un klubos. Ne visi no tiem faktiski pastāv. Piemēram, neapstrādāto ēdienu restorāns, kurā Samanta satiek Smitu, savu galveno mīlestību, ir rakstnieces izdomājums. Atsevišķas pieminēšanas vērta ir konditoreja Magnolia Bakery, kas arī parādījās vienā no sērijām. Pēc šīs sērijas tīkls, kas slavens ar saviem kēksiņiem, kļuva par vienu no populārākajiem pasaulē. Restorāns Russian Samovar, kurā Aleksandrs Petrovskis atved Keriju uz pirmo randiņu, toreiz patiešām piederēja lomas izpildītājam Mihailam Barišņikovam.
- Viena no seriāla raksturīgākajām iezīmēm - līdz ar Manolo Blahnik augstpapēžu kurpēm - bija kokteilis Cosmopolitan. Taču, lai gan ne visi varēja atļauties Manolo kurpes, gandrīz visi varēja samaksāt par slaveno kokteili, tāpēc tas kļuva fantastiski populārs.
- Lomas filmā Sekss un lielpilsēta bija zvaigžņotas katrai no četrām aktrisēm. Tomēr Kimai Ketrelai un Kristīnai Deivisai tā arī nekad neizdevās pārspēt seriāla panākumus: pēc seriāla viņu karjerās nebija spilgtu lomu. Arī Sintija Niksone filmās nav guvusi pārāk lielus panākumus, taču izcēlās teātrī un sabiedriski politiskajā darbā. Pagājušajā rudenī viņa pat kandidēja uz Ņujorkas gubernatora amatu. Sāras Džesikas Pārkeres karjera, iespējams, ir visveiksmīgākā. Viņa ne tikai turpina filmēties, bet arī joprojām ir ārkārtīgi ietekmīga persona modes pasaulē.
- Diemžēl aktrisēm neizveidojās tāda pati draudzība, kā viņu varonēm. Kamēr Pārkerei, Niksonei un Deivisai vismaz bija draudzīgas attiecības, Kima Ketrela (Samanta) un viņas kolēģes ārpus filmēšanas laukuma daudz nesarunājās. Viņa 2004. gadā Emmy balvu pasniegšanas ceremonijā pat sēdēja atsevišķi no pārējām trim aktrisēm. Runā, ka strīda iemesls esot bijis par autoratlīdzību - Ketrela esot pieprasījusi, lai par filmēšanos viņai maksā tikpat daudz, cik Pārkerei.
- Kad seriāls pirmo reizi tika demonstrēts, tas šķita nepieredzēti lojāls pret homoseksuāļiem. Galvenā varoņa labākais draugs Stenfords Blačs ir atklāts gejs, tāpat kā Šarlotes draugs Mario (abi apprecas otrajā pilnmetrāžas filmā). Ceturtajā sezonā Samanta uzsāk romānu ar sievieti, bet Miranda mēģina sadraudzēties ar citām lesbietēm pirmajā sezonā. Tagad, divdesmit gadus vēlāk, var redzēt, ka viss nav tik pozitīvi. Piemēram, seriāla geju tēli ir pārāk kariķēti: viņi visi ir manierīgi, mīl modi, runā smalkās balsīs un viņu lomas tiek reducētas uz heteroseksuālu varoņu “draudzenes” lomām.
- Sekss un lielpilsēta ir mīlestības apliecinājums Ņujorkai. Filmā nav tiešas atsauces uz pilsētas traģēdiju - 2001. gada 11. septembra teroristu uzbrukumiem. Pat slavenā sākuma aina ar bēdīgi slavenajiem dvīņu torņiem ir palikusi tāda pati.
- Seriāls ir kļuvis tik populārs, ka daudzas valstis ir sākušas veidot savas oriģinālās sērijas versijas. Brazīlijā tika demonstrēts seriāls “Sexo e as negas”par četru priekšpilsētas draudzeņu - aktrišu dzīvi Riodežaneiro, savukārt Indijā panākumus guva seriāls "Simply Sapney’’ par draudzenēm prestižā viesnīcā.
- Sekss un lielpilsēta ir zvaigžņu pilns, kas konkurē ar seriāla ‘’Draugi’’ viesu sarakstu. Dažādos laikos seriālā spēlēja Metjū Makonaheijs, Heidija Klūma, Džons Bon Džovi, Deivids Duhovnijs, Hjū Hefners, Bredlijs Kūpers - un tas nav pilns saraksts. Lielākā daļa no viņiem ir bijuši izdomātu varoņu lomās - visbiežāk Kerijas puišu lomās.
Piemēram, latviešu dejotājs Mihails Barišņikovs spēlēja mākslinieku Aleksandru Petrovski, ar kuru Kerija seriāla finālā devās uz Parīzi. Pēc seriāla Mihails kļuva slavens ne tikai baleta fanu vidū. Tajā laikā slavenākais Ņujorkas iedzīvotājs, kurš runāja krieviski un izskatījās tik labi, kā to bija iecerējuši scenārija autori, bija Mihails Barišņikovs, baleta un mūsdienu horeogrāfijas zvaigzne. Tikpat radošs cilvēks, kā seriāla jaunais varonis. Tieši tādēļ pie viņa vērsās seriāla producenti ar piedāvājumu filmēties pāris epizodēs.
Tomēr dažiem personāžiem bija iespēja spēlēt pašiem sevi. Piemēram, vienā no pirmās sezonas epizodēm kadrā uz dažām sekundēm parādās topošais ASV prezidents Donalds Tramps - viņš pusdieno ar gados vecāku miljonāru, Samantas mīļāko.
- Seriālā bija arī daudz nereālu momentu. Piemēram, Kerijas dzīve bija pārāk turīga. Viņa ir Ņujorkas laikraksta ārštata publiciste, taču dzīvo skaistā dzīvoklī Manhetenā, pusdieno dārgos restorānos un valkā luksusa zīmolu apģērbu. Šķiet, ka tikai slinkie nav ironizējuši par šo scenāristu neizdarību. Žurnālisti ir aprēķinājuši, ka reālajā dzīvē Kerijas ikmēneša ienākumi, visticamāk, nepārsniegtu 1600 dolāru (seriāla uzņemšanas laikā), ar ko nepietiktu, lai īrētu māju Augšējā Īstaidā vai iepirktos Manolo Blahnik.
- 2017.gadā producente Emija Harisa atzina, ka Bredšovas attiecības ar naudu bija viens no lielākajiem strīdus punktiem seriāla scenāristiem: arī viņi saprata situācijas nerealitāti. Taču viņi nemainīja scenāriju: galu galā glamūrs ir liela daļa no seriāla DNS.
- Sekss un lielpilsēta, neraugoties uz tā nosaukumu, ir diezgan šķīsts: ir daudz gultas ainu, bet katru reizi veidotājiem un aktieriem izdodas iztikt gandrīz bez kailuma.
Kailas krūtis parādīja tikai Samantas, Šarlotes un Mirandas atveidotājas. Kerija, piemēram, ik reizi nodarbojas ar seksu krūšturī - tas bija viens no galvenajiem Sāras Džesikas Pārkeres nosacījumiem - tas kļuva gandrīz par tādu pašu izsmiekla objektu kā viņas nereālais dzīvesveids.
- Otrā filma netika uzņemta Abū Dabī, jo pēc scenārija izlasīšanas varas iestādes aizliedza filmēt savā teritorijā, tāpēc filmēšanas komanda devās uz Maroku.