© Publicitātes foto

Vai zinājāt, ka pašlaik visiem zināmie logotipi veidojušies vairāku gadu laikā un ne vienmēr pirmais variants ir bijis tas īstais. Šoreiz stāsti par slavenu zīmolu logotipiem.

Publicitātes foto

McDonalds

Ātrās ēdināšanas restorānu, kas mūsdienās pazīstams visā pasaulē, 1940. gadā atklāja brāļi Ričards un Moriss Makdonaldi. Mūsdienās visi zina slaveno dzelteno burtu M, taču biznesa dibinātāji uzreiz pie tā nenonāca. Sākotnēji restorāna izkārtne bija melns uzraksts ‘’McDonald's Famous Barbecue’’ uz balta fona.

1948. gadā emblēmā bija attēlots šefpavārs SpeeDee, pateicoties viņam restorāna dibinātāji vēlējās uzsvērt apkalpošanas ātrumu.

1961.gadā McDonald's logotips ieguva aprises, kas mūsdienās pazīstamas ikvienam. Proti, divas zelta arkas, kas veido burtu M. Pirmajā versijā emblēmu caurdur slīpa līnija, kas iezīmē restorāna jumtu.

Publicitātes foto

Burger King

Šī ķēde tika atvērta jau 1954. gadā pēc McDonald's panākumiem. Lai atšķirtos no konkurentiem, viņi izmantoja pilnīgi atšķirīgu logotipu. Tiesa, sākotnēji arī viņi izmantoja cilvēka tēlu - burgeru karali ar dzērienu rokās. Mūsdienu logotips, kurā attēlotas raksturīgās bulciņu pusītes, parādījās vēlāk - 1967. gadā - un ar nelielām izmaiņām ir saglabājies līdz mūsdienām.

Publicitātes foto

Starbucks

Šīs kafejnīcu ķēdes sākotnējais simbols bija jūras sirēna. Šis attēls sasaucās ar seniem mītiem, jo sirēnas vilina ceļotājus ar pievilcīgām dziesmām. Laika gaitā jūras sirēnas tēls ir mainījies: krūtis tika aizklātas, galvā uzlikts vainags, logotipa krāsa mainījās no tumši brūnas uz zaļu. Taču pamatideja palikusi nemainīga, jo laba kafija kā magnēts piesaista ceļotājus un aicina viņus uz kafejnīcu.

Publicitātes foto

Puma

1924. gadā divi brāļi Ādolfs un Rūdolfs no sava tēva mantoja nelielu apavu fabriku Bavārijas pilsētiņā un nosauca to par "Brāļu Dassleru apavu fabriku".

Vai zinājāt, ka sākumā viņi ražoja mājas čības un ortopēdiskos sporta apavus invalīdiem?

Pēc kāda laika brāļi sastrīdējās. Uzņēmums tika sadalīts 2 daļās. Viens no brāļiem savu uzņēmumu nosauca par Addas (turpmāk pārdēvēts par Adidas), bet otrs - par RuDa. Pēc tam RuDa maina savu nosaukumu uz Puma.

Kāpēc uzņēmumu nosauca par Puma, droši vien visiem ir skaidrs. Veiklais, spēcīgais savvaļas kaķis ir saistīts ar ātrumu, drosmi un brīvību. Kopš uzņēmuma sadalīšanas tie abi ir sīvi konkurējuši par pārākumu sporta apavu ražošanā.

Publicitātes foto

Nike

Nike radītājs logotipa izstrādi uzticēja kādai sev pazīstamai dizaina studentei. Kā vēsta leģenda, viņa izmēģinājusi daudzus variantus, taču nespēja izvēlēties un aizkaitinājumā ar pildspalvu uzšvīkāja uz papīra lapas. Šis ķeksītis kļuva par uzņēmuma slaveno logotipu. Starp citu, dizainerei par darbu samaksāja tikai 35 dolārus. Logotips kļuva tik veiksmīgs, ka 1995. gadā atteicās no zīmola nosaukuma - un arī bez tā ķeksītis ir atpazīstams visā pasaulē.

Publicitātes foto

Apple

Pirmā Apple Computer logotipa dibinātājs Ronalds Veins sākotnēji izstrādāja Īzaka Ņūtona grafisko attēlu, pirms parādījās slavenais ābols. Logotipa autors - Ronalds Veins - bija trešais uzņēmuma līdzdibinātājs. Viņš neticēja Apple panākumiem un neapdomīgi pārdeva 10% topošās korporācijas akciju tikai par 800 USD. Un tādējādi atņēma sev vairāku miljardu dolāru bagātību.

Oficiālais logotips, kas rotāja pirmo Apple uzņēmuma produktu, bija iekosts ābols no spilgtām daudzkrāsainām svītrām. Pēc Stīva Džobsa lūguma to nedēļas laikā izveidoja dizainers Robs Janovs.

Mākslinieks nopirka ābolus un uzzīmēja tos, noņemot nevajadzīgās detaļas. Tā tika atstāta tikai kontūra. Slavenais iekodiens labajā pusē tika izveidots bez slēptas nozīmes. Tas bija nepieciešams tikai tādēļ, lai nepārprotami atšķirtu augli no tomāta vai citiem augļiem.

Publicitātes foto

Gucci

Zīmola stāsts sākās 1911. gadā, kad 30 gadus vecais Guccio Gucci no dzimtās Florences devās uz Londonu. Tur viņš strādāja par bagāžas pārzini viesnīcā Savoy, kur viņš pastāvīgi vēroja atpūtnieku ādas somas un čemodānus. Atgriežoties mājās 1921. gadā, Guccio atvēra savu ādas izstrādājumu ateljē.

Zīmola pirmais un otrais logotips izskatījās pēc paraksta - pateicoties slīpajam burtu rakstam. Tādējādi tika uzsvērta īpašnieka personīgā atbildība par savu izstrādājumu kvalitāti.

1934. gadā uz logotipa parādās šveicars ar koferi un ceļojumu somu rokās - veltījums Londonas pagātnei.

Pagājušā gadsimta 60. gados Aldo Gucci izstrādā slaveno monogrammu ar sava tēva iniciāļiem diviem G. Monogramma netika reģistrēta kā preču zīme, bet tika izmantota kā dizaina elements uz čemodāniem, apaviem un jostām. Tikai 1992. gadā savijušies G burti kļuva par logotipa daļu.

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv