Top 13 notikumi kultūrā no 17. līdz 24. oktobrim

11.lapa

Sievietes sazarotā realitāte

Foto: publicitātes

Pēc veiksmīgiem panākumiem ar pirmo triptiha kameroperu “Monstera Deliciosa” (2023), kas pievērsās ekoloģijas, klimata krīzes un sieviešu stāstu tēmām un tika nominēta divām “Spēlmaņu nakts” balvām, autores Līva Blūma, Linda Krūmiņa un Barbara Lehtna turpina šķetināt nozīmīgus jautājumus arī savā otrajā kameroperā “Cantus Firmus”. Pirmizrāde - trešdien, 22. oktobrī, plkst.19.00 Ģertrūdes ielas teātrī.

“Cantus Firmus” uz skatuves saved kopā četras sievietes, kuras meklē veidus, kā aizsargāt kādu vietējo Latvijas purvu - vietu, ko apdraud oligarhes plāni tā vidū izveidot luksusa SPA. Daudzslāņainā muzikālā kompozīcija kopā savij gan viņu rūpes par dabu, gan jautājumus par to, cik lielā mērā indivīds var un cik lielā mērā viņam vajadzētu rīkoties, kad saskaras ar apdraudējumu, ko uzskata par kaitējumu kopīgam labumam.

Vai mēs patiešām spējam kaut ko mainīt?

Mūzikā cantus firmus ir melodija, kas vēsturiski kalpojusi kā pamats polifoniskajai baznīcas mūzikai. Šādu mūziku gandrīz vienmēr atskaņoja vīrieši, jo sieviešu balsis tolaik lielākoties bija izslēgtas no publiskās baznīcas mūzikas. Tomēr aiz klosteru sienām, sievietes - brīvas no piespiedu laulībām un dižciltības pienākumu nastas - komponēja un izpildīja sarežģītus polifoniskos darbus. Balstoties sakrālajos tekstos un gregoriskajos dziedājumos, tika radīta mūzika, kas kļuva par brīvības izpausmes formu.

Izrāde “Cantus Firmus” ieved noslēpumainā vietā, kurā sievietes caur dziedājumu meklē atbildes uz būtiskiem jautājumiem un izgaismo savu sazaroto realitāti.

Radošā komanda: mūzika - Līva Blūma, režija, librets - Barbara Lehtna (EE), Linda Krūmiņa, libreta atdzejojums latviski - Anna Auziņa. Vokālistes - Līga Paegle, Gita Rebeka Adlere, Shino Yamasaki, instrumentāliste - Elīza Apine, mūzikas un skaņu režija - Lilita Dunska, scenogrāfija un kostīmi - Ieva Kauliņa.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā