Mākslinieks Miervaldis Polis: Kā es gleznoju, tā es dzīvoju

Miervaldis Polis. Performance Bronzas cilvēks. Process. Ata Ieviņa foto dokumentācija. 1987 © Foto: publicitātes

Ceturtdien, 8. maijā, kultūrtelpā “Ola Foundation” tiks atklāta izstāde “Miervaldis Polis: Atslēgas caurums uz paradīzi. Egocentriķa klejojumi”.

Ironija pašam par sevi

“Egocentriķis - tā ir ironija par cilvēcisko dabu, nevis tās glorifikācija. Tā ir ironija pašam par sevi, nevis par kaut ko citu,” saka Miervaldis Polis.

Viņa izstādes uzmanības fokusā ir mākslinieka ceļojumu piezīmes laikā un telpā, kur viņš (vai Līga Purmale) pozējis starp milzu kolosiem - senas kultūras drupām, klejojis pa Venēciju, Ameriku un svešām gleznām - esot klātesošs gan Žaka Luija Davida gleznotajā “Marata nāvē”, gan sveicinot Napoleonu Bonapartu Alpos. Polis pats saka, ka jebkurā mirklī varēja “aizlaisties” uz jebkuru gadsimtu, uz jebkuru vietu.

Miervaldis Polis ir vērotājs un apzināts provokators, kurš 1987. gadā pirmo reizi Rīgas ielās parādījās ielīdis Zelta cilvēka ādā. Viņš pats to nesauc par performanci, bet gan par izrādi.

“Tā sākas ar ķermeni, ar emocijām, ar visu cilvēka būtību un beidzas ar instalāciju, kas pēc savas būtības arī ir performance. Tikai izrāde ar aksesuāriem.”

Tā bijusi gan pašizpausme, gan vēlme izzināt apkārtējo reakciju, “ko viņi teiks, kad es tāds parādīšos”.

Tikai viens portrets

Latvijas mākslas ainā Miervaldis Polis pazīstams arī kā portretu gleznotājs. Taču šī ir reize, kad izstādes ietvaros tiks eksponēts tikai viens portrets. Vienīgais, kur gleznotājs ļāvies visām savām dziņām un kaislībām.

Kādu labi zināmu personību katapultējot pasaulē, kur vienkopus sapulcējušies Rembrants un viņa jaunā sieva Saskija, Velaskēza punduris, Ticiāna meitene ar augļu paplāti, Bušē Odeliska, Tenīra suns un tēli no Engra Turku pirts.

“Manu darbību kopumā, manu dzīvi un līdz ar to mākslu un visu, kas ar to saistās, nosaka kaut kas, ko aptuveni varētu nosaukt par dziņu. (...) Es nenodalu savu dzīvi no mākslas, nestādu vienu pāri otrai. Tās atrodas nepārtrauktā cēloņu un seku mijiedarbībā. Kā es gleznoju, tā es dzīvoju,” rakstīja gleznotājs Miervaldis Polis 1988. gadā intervijā pats ar sevi žurnālā “Māksla”.

Izstādē eksponēti darbi no Jāņa Zuzāna, Gunta Belēviča un Ainara Gulbja kolekcijas. Izstādes kuratores ir Una Meistere un Daiga Rudzāte, izstādes arhitekts ir Martins Vizbulis, grafisko dizainu veidojis Krišs Salmanis.

Izstāde ir mākslas un kultūras portāla “Arterritory.com” un kultūrtelpas “Ola Foundation” sadarbības projekts. "Ola Foundation" telpās tā būs skatāma no 9. maija līdz 1. septembrim.

Dzīvesstils

Magnētiskās vētras maijā daudziem cilvēkiem liks uztraukties par savu labsajūtu. Šonedēļ zinātnieki prognozē spēcīgu ģeomagnētisko vētru un vairākus vājākus magnētiskos traucējumus.

Svarīgākais