Britu un franču vokālās kamermūzikas vakars

© Publicitātes foto

Sestdien, 28. septembrī, plkst. 19.00 vakaru  Kultūras pils VEF kamerzālē gaidāms eklektisks kamermūzikas vakars «Iedomu realitātes. Stāsti balsij un klavierēm».

Četri dažādi stāsti

Koncertā piedalīsies: Irma Pavāre (mecosoprāns), Nauris Indzeris (baritons), Helēna Laukmane (klavieres) un Ivars Vācers (gaismas partitūra).

Divas balsis, 88 melnbalti taustiņi, četri dažādi stāsti. Cilvēks, lai gan sabiedriska būtne, visspēcīgākais ir viens. Viens ar savu patiesību un attieksmi, ar savu prieku un bēdām.

«Iedomu realitātes. Stāsti balsij un klavierēm» ir vokālās kamermūzikas programma, kurā satiekas franču ironiskie postimpresionisma ģēniji Fransiss Pulenks un Moriss Ravēls un 20. gadsimta britu eklektiskie komponisti Bendžamins Britens un Ralfs Vons-Viljamss.

Četri vokālie cikli kā četras īsfilmas, ko klausītājs izkrāso un atdzīvina pats ar savām iedomu krāsām.

Koncerta pirmo daļu atklās britiem raksturīgā misticisma garā rakstītās spokaini burvīgās Britena šūpuļdziesmas - «A Charm of Lullabies» (1947), kā arī Latvijas pirmatskaņojums R. Vona - Viljamsa mīlestības sonetiem «The House of Life» (1903) ar Dantes Gabriela Roseti tekstu.

Koncerta otrajā daļā klausītājiem būs iespēja dzirdēt ironiski lakoniskās Fransisa Pulenka «Banalités» (1940) un noslēgumā Morisa Ravela fantasmagoriskās Dona Kihota dziesmas «Don Quichotte à Dulcinée» (1932-33). Ivara Vācera veidotā gaismas partitūra radīs telpu, kur iztēlei brīvi ceļot skaņu pasaulē.

Sirdij un dvēselei

Franču mūzikas un dzejas īpašais šarms allaž bijusi operdziedātājas Irmas Pavāres «mazā vājība». / Foto: Uģis Bērziņš

«Šis koncerts būs par eklektismu, un katrs klausītājs tajā varēs gūt kaut ko sev sirdij un dvēselei tuvu un tīkamu.

Opusi, ko atskaņosim mēs ar Helēnu Laukmani, ir radikāli atšķirīgi viens no otra,» stāsta Irma Pavāre.

«Bendžamina Britena mūzikā izskanēs viņam raksturīgais un patiesi īpašais šūpuļdziesmu šarms - katrai no dziesmām piemīt sava krāsa, noskaņa, emocija, pat tradīcija. Tās atspoguļo mātes vai aukles dažādos emocionālos stāvokļus un dabisko reakciju bērna iemidzināšanas procesā - reizēm tas ir visaptverošs maigums un mīlestība, bet citreiz arī brīdinoši draudu stāsti, respektīvi, viss emociju spektrs, ko sieviete (politkorekti sakot - cilvēks) izdzīvo skaisti grūtajā bērna audzināšanas procesā. Savukārt Fransisa Pulenka vokālais cikls «Banalitātes» ir praktiski salīdzinājums tam, kā dzīvot dzīvi tikai sev… Tās ir ikdienišķas lietas, par kurām sapņojam vai izdzīvojam un izbaudām. Franču mūzikas un dzejas īpašais šarms - ģeniālie Pulenks un Apolinērs. Šī valoda, kultūra un mūzika allaž bijusi mana «mazā vājība»…» tā Irma Pavāre.

Pianistei Helēnai Laukmanei britu un franču mūzikas programma atgādina labu grāmatu, kuru iemīl jau ar pirmo izlasīto rindu. / Foto: Jānis Porietis

«Man šī britu un franču mūzikas programma atgādina labu grāmatu, kuru iemīl jau ar pirmo izlasīto rindu, un uz visiem laikiem tā paliek rokas stiepiena attālumā, lai arvien atklātu ko jaunu.

Mūzika kā dzīvs, patstāvīgs, elpojošs tēls. Neiestudējams. Neparedzams. Bezgala interesants,» atzīst Helēna Laukmane.

Savukārt Naurim Indzerim šī programma asociējas ar spēcīgu, enerģētiski piepildītu mūzikas noskaņu un sajūtu paleti. Operdziedātāju fascinē Vona - Viljamsa skaistās mūzikas pilnīgā saplūsme ar Roseti sonetu krāsu spektru, iztēlē raisot spilgtas vizualizācijas.

Operdziedātājam Naurim Indzerim šī programma asociējas ar spēcīgu, enerģētiski piepildītu mūzikas noskaņu un sajūtu paleti. / Foto: Jānis Porietis

«Ravela Dona Kihota dziesmās Dulsinejai ir iespaidīgas jūtu gammas gradācijas, kas pilnīgi un galīgi pauž uzticību un pakļāvību savai sirdsdāmai - ar visām no tā izrietošajām sekām,» piebilst Nauris Indzeris, atzīstot, ka viņam ir prieks un izaicinājums piedalīties šajā muzikālajā piedzīvojumā.