TEĀTRA AFIŠA septembrim

19.lapa

PIRMIZRĀDE

Recepte, kā iegūt draugus

Publicitātes foto

Augustā Liepājas Leļļu teātrī noritēja animatores un animācijas filmu režisores Lizetes Upītes vadīta meistardarbnīca, kuras ietvaros leļļu teātra aktrises animēja divdimensiju marioneti, un, iedvesmojoties no animācijas tehnikas, attīstīja nepieciešamās prasmes sezonas pirmajam jauniestudējumam - koncertuzvedumam “Lapsiņ, kas tu esi?”. Režisors - Edgars Niklasons.

“Šajā meistarklasē aktieri animēja divdimensiju marioneti, kas pie attiecīgiem scenogrāfijas noteikumiem varētu iekļauties arī teātra izrādē. Aktrises kustināja marioneti visos iespējamos veidos, mēģinot panākt tēla neparedzamību un smalkumu.

Tieši skrupulozā pieeja darbā ar šo marioneti ir tas, kas, manuprāt, leļļu teātra aktrisēm bija vērtīga prakse. Dažreiz mēs aizmirstam, cik smalki uz skatuves varam strādāt ar lelli, sava darba nepilnības notušējot ar dramatiskā teātra instrumentiem.

Animācija šādas atlaides nepieļauj. Tāpēc aktrises meistardarbnīcā vingrināja prasmi niansēti izplānot tēla darbību un kolektīvu tā vadīšanu. Šādi vēlējos "iekustināt" aktrises darbam pie jaunā koncertuzveduma un parādīt, kā viņas savas spējas un prasmes var izmantot arī citā sfērā,” atklāj koncertuzveduma idejas autors un režisors Edgars Niklasons. Viņa ieskatā leļļu teātris un animācija ir kā pirmās pakāpes radinieki.

“Tās ir divas mākslas disciplīnas, kurās domāšanas veids ir ļoti tuvs. Jā, protams, animācijas veidotāji domā plaknē (izņemot leļļu animāciju), turpretī skatuves mākslinieki - telpā. Bet animācijai, tāpat kā leļļu teātrim būtiska ir tēlu dinamika, mainība, kā arī ļoti nepieciešama iepriekšēja sagatavošanās. Lielākā daļa māksliniecisko un tehnisko izvēļu ir jāizdara pirms iziešanas uz laukuma, kad viss jau sagatavots filmēšanai vai izrādes mēģinājumam”.

Publicitātes foto

Arī Lizete Upīte piekrīt, ka animācijā un leļļu teātrī mīt ļoti līdzīgs gars.

“Abās nozarēs mākslinieks uzbur jaunu pasauli. Tas, kas pirms brīža neeksistēja, jau drīz ir dzīvs, ar savu raksturu un stāstu. Bet abas pasaulēs atšķirīgais ir telpa un kontrole. Kamēr teātrī izrādes top uz skatuves un mēģinājumos, animācijā viss norit plaknē un pilnīgā kontrolē. Animācijā jādomā par stāstu, kadrējumu, ritmu, skaņu, un tikai tad, kad viss ir izplānots, var ķerties klāt animēšanai”.

Lizete Upīte norāda, ka animācija ir liels radošuma, mērķtiecības un pacietības treniņš: “Liepājas Leļļu teātra aktrises ar to lieliski tika galā.

Šīs trīs meistarklases dienas bija intensīvas, bet patiešām aizraujošas. Bija fantastiski būt līdzās viņu domu lidojumiem, vērot viņu savstarpējo sadarbību un izcilo aktiermeistarību.

Tas spilgti atspoguļojās viņu darbā, kopīgi izdomājot stāstījumu, kadrējumu un visu noanimējot, vienlaikus esot arī galvenajām varonēm un paceļot rezultātu jaunos augstumos. Tas bija patiešām iedvesmojoši, izdarījām vairāk kā cerēts. Ar nepacietību gaidu iespēju atkal sadarboties,” cerību pauž animācijas māksliniece.

Publicitātes foto

Koncertizrāde “Lapsiņ, kas tu esi?” pie skatītājiem dosies 21. un 22. septembrī un būs sava veida recepte, kā iegūt draugus.

Liepājas Leļļu teātra mākslinieciskais vadītājs Edgars Niklasons radījis uzveduma ideju, režiju un skatuves vizuālo ietērpu. Savukārt visi nopelni par izcili priecīgām un lipīgām dziesmām pienākas komponistam Goran Gora un dziesmu tekstu autoram Klāvam Knutam Sukuram.

Lomās: Madara Enkuzena, Denisa Braša, Vija Mežale, Ilze Jura un Inga Dzintare.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Dzīvesstils

Uz ielas kakla siksna sunim ir vienkārši nepieciešama: pirmkārt, tai var piestiprināt pavadu, otrkārt, bēgšanas gadījumā jebkurš garāmgājējs varēs atrast adresi, īpašnieka numuru uz siksniņas un atgriezt pazudušo dzīvnieka mājās. Bet vai šis aksesuārs tiešām ir nepieciešams četrās sienās?

Svarīgākais