TOP 10 notikumi kultūrā no 10. līdz 16. augustam

Vērts redzēt, dzirdēt, apmeklēt: Akuratere un Hermanis, Arbidāne un Rūrāns, “Dagamba” un “Latvian Voices”, Birģele un Krenberga, “The Tiger Lillies” un “Dakh Daughters”.

Akurateres un Hermaņa “Vēlēšanās”

Foto: publicitātes

Svētdien, 11. augustā, plkst. 17.00 Latgales vēstniecības GORS Mazajā zālē dziedātāja Ieva Akuratere klausītājus iepriecinās ar dziesmām no soloalbuma “Vēlēšanās”, kas tapis sadarbībā ar ģitāristu un komponistu Aivaru Hermani.

Koncertā izskanēs arī citas abu mākslinieku sadarbībā radušās dziesmas.

Latvijā labi pazīstamo un iemīļoto mūziķu sadarbība aizsākās vairāk kā pirms 30 gadiem. Radošo saskaņu un vienotu muzikālo izjūtu viņi atklāja, strādājot pie dziesmu cikla “Klusums starp mums” (1990) ar Igo dzeju. Sekoja dzejnieka Linarda Tauna vārsmu iedvesmots cikls “Plīvošana ar pilsētu” (1997), bet jaundarba “Vēlēšanās” dziesmu vārdu autore lielākoties ir pati Akuratere.

Pirmais šāda darbības virziena impulss bija Ievas agrā jaunībā sacerētais dzejolis “Naktī”, kam pirms dažiem gadiem Aivars atrada vajadzīgo melodiju. No viņa puses izskanēja pamudinājums turpināt dzejot, lai varētu radīt jaunu ieskaņojumu albumu.

Pirms četriem gadiem Ievu Akurateri bija uzrunājis Vizmas Belševicas dzejolis ”Vienaldzības”, kas, Hermaņa skaņu valodā tverts, tika atskaņots abu kopīgajos koncertos.

No jaunības dziedātājai saglabājās laikraksta izgriezums - amerikāņu dzejnieces Kellijas Čerijas dzejoļa ”Gaiss ir mīlestība” publicējums, kas pirms vairākiem gadiem tapušas dziesmas veidolā veidoja trešo stūrakmeni jaunā diska arhitektūrā.

Ieva Akuratere kā dzejniece un dziesmu vārdu autore izpaudusies gan savā solo daiļradē, gan grupu ”Simulācija” un ”Lidojošais paklājs” programmās. Ieilgusī pauze dzejā dziedātāju darīja nedrošu, taču pērnajā ziemā veidojās ideāli apstākļi radošajam procesam. Savā Apšuciema mājā Ieva pa vienu logu varēja raudzīties uz Lāčupīti, pa otru - tālumā saskatīt jūru, un ar baltu vilku suni pie kājām dzejoja sev tīkamā, harmoniskā un laimīgā situācijā nobriedušas sievietes pašapziņā.

Aivara Hermaņa daiļrades princips ir mūzikas radīšana jau gatavam dzejolim. Lai izjustu savu rindu ritmiskumu, Ieva tās, staigājot gar jūru, skandēja tik ilgi, līdz dzeja ieguva ideālu veidolu.

Publicitātes foto

Topošā albuma stilu mūziķi formulē kā impresionismu - tā ir viegla, gaisīga rotaļa ar situācijām, svarīgu lietu nesvarīga piesaukšana, uzplaiksnījumu un gaismēnu mija.

Abu autoru saliedētību pierāda dziesmas ”Stāvs” tapšana: Akuratere dzejojot paturēja prātā budistu klostera atmosfēru un izbrīnījās, kad Hermanis atsūtīja pavadījumu ar gongu, zvaniņu un tablu skaņām, jo bija intuitīvu nojautis Ievas domu pat bez skaidrojuma.

Tikpat dabiski un izteiksmīgi ir pārējie albuma skaņdarbi ”Pacelties pāri”, ”Dzīvība”, ”Smilšu pulkstenis” un tituldziesma ”Vēlēšanās”. Dziedātājai pašai ļoti mīļa ir dziesma ”Mēness”, kuru iedvesmojusi spīdekļa atblāzma tumšajā Lāčupītē.

Koncerts sniegs muzikālu baudījumu tandēma Akuratere - Hermanis līdzšinējiem cienītājiem un visiem, kas mūzikā meklē dabiskumu, sirsnību, reizē vienkāršību un izsmalcinātību.
Turpinājumu lasi nākamajā lapā

Dzīvesstils

Tā ir dīvaina lieta — gan vīrieši, gan sievietes var “krāpt”, kas nozīmē laulības uzticības laušanu. Šajā gadījumā tikai vīrietis var būt tas kam " uzliek ragus ". Interesanti, kāds ragiem ar to sakars? Ir vairākas šīs frazeoloģiskās vienības izcelsmes versijas.

Svarīgākais