Vērts redzēt, dzirdēt, apmeklēt: Meiers un Aizkalns, Skanis un Vekmanis, Apkalna un Levickis, Osokins un Marhilevičs.
Latvijas Nacionālās operas sezonas pirmais jauniestudējums - Džuzepes Verdi opera “Dons Karloss” - pirmizrādi piedzīvos ceturtdien, 5. oktobrī.
Vācu režisora Klausa Gūta veidotais, skatuviski iespaidīgais operas “Dons Karloss” iestudējums ar Etjēna Plisa scenogrāfiju un Petras Reinhartes kostīmiem ir kopražojums ar Neapoles Teatro San Carlo. Latvijas Nacionālajā operā jauniestudējuma muzikālais vadītājs būs franču maestro Frederiks Šaslēns, atjaunojuma režisors ir Marselu Peršs-Buskainu.
Filipa II lomu pirmajās trīs izrādēs interpretēs pasaulslavenais bass Ginters Groisbeks, titullomu - poļu tenors Arnolds Rutkovskis un dienvidkorejiešu tenors Džeimss Lī, Elizabetes lomā - Jūlija Vasiļjeva un Inna Kločko, Eboli - čehu mecosoprāns Estere Pavlū un Irma Pavāre, Rodrigo - Rinalds Kandalincevs un Jānis Apeinis. Lietuviešu bass Tads Girininks atveidos gan Filipa II, gan Lielinkvizitora lomu. Lielinkvizitora lomu interpretēs arī Krišjānis Norvelis. Galma ākstu atveidos kolumbiešu aktieris Fabians Augusto Gomess-Boorkess, kas šo lomu spēlēja arī Neapoles Teatro San Carlo. Pārējās lomās - Latvijas Nacionālās operas solisti un kora vokālisti.
“Šī iestudējuma centrs noteikti ir titulvaronis. Dons Karloss ir vienīgais, kurš jau no paša sākuma nekādi nevar iekļauties sistēmā, nespēj tajā funkcionēt. Viņam ir cits priekšstats par brīvību un cilvēcību. Uzvedumu tāpēc veidoju no dona Karlosa perspektīvas, parādot to, kā viņš klupdams virzās uz priekšu, lai atklātu patiesību un nemitīgās uzraudzības sistēmas baiso viepli,” par uzvedumu stāsta režisors Klauss Gūts.
“Verdi ģenialitāte slēpjas viņa prasmē radīt tēmas, kas palīdz izprast varoņu sarežģīto būtību. Katrai lomai ir savas tēmas un krāsas, kas ļauj izprast vārdos nepateikto.
Verdi talants visspēcīgāk izpaužas izvērstajās ainās, kurās sešas galvenās lomas sāk mijiedarboties. Tēmas un motīvi sāk savīties, transformēties. Atbilstoši Verdi stilam, miniatūri mūzikas elementi (reizēm tikai trīs notis) tiek izmantoti kā hromosoma jaunai melodijai vai jaunai muzikālai idejai. Bet mērķis tam ir tikai viens - radīt iespējami vislabāko rezultātu,” operu raksturo muzikālais vadītājs un diriģents Frederiks Šaslēns.