Kā saglabāt cilvēcību. Daugavpils teātra jaunā sezona

DAUGAVPILS TEĀTRA DIREKTORS Oļegs Šapošņikovs atklāj, ka teātris arī šosezon pieturēsies pie repertuāra daudzveidības – gan žanra, gan pārstāvēto autoru ģeogrāfijas, gan valodu ziņā. Savukārt ass, ap kuru griezīsies šīs sezonas meklējumi, ir cilvēcība © _Gatis TIMOFEJEVS

„Likās, ka cilvēcisko seju ir gandrīz neiespējami zaudēt, ka cilvēka garīgais pienākums ir jebkuros apstākļos saglabāt savu cilvēcisko kodolu un nekļūt par dzīvnieku. Taču pēdējā laikā aizvien biežāk tiek novērots, ka politiķi un arī ierindas iedzīvotāji cilvēcību diezgan viegli sevī izkauj.

Kā saglabāt cilvēcību sarežģītos apstākļos un kas notiek, kad tā zūd, tās ir tēmas, kas būs klātesošas vairākos šīs sezonas iestudējumos. Lai arī tās sabiedrībā diez vai kaut ko mainīs, par šīm tēmām runāt ir kļuvis ļoti svarīgi,” uzskata Daugavpils teātra direktors Oļegs Šapošņikovs.

Festivāls un viesizrādes

Daugavpils teātris arī šosezon pieturēsies pie repertuāra daudzveidības - gan žanra, gan pārstāvēto autoru ģeogrāfijas, gan valodu ziņā. Savukārt ass, ap kuru griezīsies šīs sezonas meklējumi, ir cilvēcība.

Skatītājiem Daugavpils teātris durvis vēris jau septembrī, piedāvājot repertuāra izrādes, savukārt pirmos jauniestudējumus varēs baudīt no oktobra.

Publicitātes foto

15.septembrī Daugavpils teātris dosies izbraukumā uz Lietuvu - psiholoģiska drāma „Meli bez noteikumiem” piedalīsies festivālā „Trans/misijos Balticum” Viļņā. Gan izrādes personāži, gan paši aktieri mēģina izprast melu dabu un pat attaisnot psiholoģiskas manipulācijas, kuras tiek veiktas diendienā ne tikai savstarpējās attiecībās, bet arī sabiedriskos un politiskos procesos. Taču vai gūtās atklāsmes palīdzēs viņiem atrast laimi un harmoniju uz meliem balstītā dzīvē? Lomās: Aleksandrs Komarovs, Kristīna Zaharova un Eduards Beļnikovs.

‍Tāpat šoruden neizpaliks arī brauciens uz Rīgu. Galvaspilsētas skatītājiem Dailes teātrī 21. oktobrī plkst. 19.00 un 22. oktobrī plkst. 15.00 tiks piedāvāts vēl viens kolorīts Daugavpils teātra iestudējums latgaliski - gandrīz krimināla komēdija „Divejis vyrtuvē, naskaitūt nabašnīku” jeb „Divas virtuvē, neskaitot līķi”. Izrādes pamatā ir ukraiņu dramaturga Aleksandra Mardaņa luga „Mātes un meitas” (“Дочки-матери”), kuru latgaliski tulkojusi un Latgales reālijām pielāgojusi Kristīne Veinšteina.

“DIVAS VIRTUVĒ, NESKAITOT LĪĶI” ir gandrīz krimināla komēdija, kuras pamatā ir ukraiņu dramaturga Aleksandra Mardaņa luga „Mātes un meitas”. Lomās: Kristīne Veinšteina un Agnese Laicāne / _Džeina SAULĪTE

Tas ir traģikomisks stāsts par divām sievietēm, kurām liktenis ir iedalījis neveiksmīgas kārtis.

Taču daba viņas apveltījusi ar apskaužamu spītu pārvarēt visas grūtības, pat ja tās iegriežas nedaudz kriminālā leņķī. Lomās: Kristīne Veinšteina un Agnese Laicāne.

Par karā ierautiem cilvēkiem

Pirmā pirmizrāde jau 6. oktobrī, un tā būs ukraiņu dramaturga Alekseja Kuraļeha lugas „Pamiers” iestudējums krievu valodā (ar tulkojumu latviešu valodā titros), ko iestudēs režisors Māris Korsiets.

Lugas autoru šī darba uzrakstīšanai iedvesmoja reāli notikumi, kad 2014. gadā Doņeckā pamiera laikā abu karojošo pušu karavīri remontēja karadarbības rezultātā bojātos māju jumtus. Arī izrādē nesamierināmiem ienaidniekiem kopīgiem spēkiem jāatjauno tas, kas pašu rokām sagrauts.

“PAMIERS”. Lugas autoru šā darba uzrakstīšanai iedvesmoja reāli notikumi 2014. gadā Doņeckā / _Džeina SAULĪTE

Tā ir neizdomāta traģēdija par karā ierautiem cilvēkiem, stāsts par spēju saglabāt cilvēcību necilvēcīgos apstākļos.

“Tā ir luga par to, kā pretinieki, pateicoties neilgajam pamieram, kopīgajam darbam un, iespējams, arī sievietei, kurai viņi visi palīdz, spēj ieraudzīt savā ienaidniekā cilvēku un izveido pat draudzīgas attiecības. Taču visi labi saprot, ka pēc šī pamiera viņiem būs jāatgriežas katram savā barikāžu pusē,” tā par Daugavpils teātra jaunās sezonas pirmo iestudējumu saka tās režisors Māris Korsiets.

Par četru sieviešu likteņiem

Pavisam drīz darbu pie sava pirmā iestudējuma Daugavpils teātrī sāks režisore Liena Šmukste, dramaturģisko materiālu šai izrādei radīs Agnese Rutkēviča.

Šarmantu sieviešu komandā top stāsti par sieviešu likteņiem un viņu dvēseļu dzīlēs klusībā mutuļojošo.

„Pie klusiem ūdeņiem” būs režisores Lienas Šmukstes pirmais iestudējums Daugavpils teātrī, un tā pamatā ir latviešu prozas karalienes Regīnas Ezeras stāsti Agneses Rutkēvičas dramatizējumā. Izrāde veidota kā ceļojums pa teātri un četru sieviešu likteņiem, katrai varonei atvēlot savu telpu, kurā dalīties ar savu stāstu par mīlestību, vientulību un sapņiem un ar katras atmiņām par kopīgi pavadītajām dienām pie kāda ezera klusajiem ūdeņiem.

Lomās: Inese Ivulāne-Mežale, Agnese Laicāne, Maija Korkliša un Kristīne Veinšteina.

Izrāde latviešu valodā. Pirmizrāde - 28. oktobrī.

“PIE KLUSIEM ŪDEŅIEM” būs režisores Lienas Šmukstes pirmais iestudējums Daugavpils teātrī, un tā pamatā ir latviešu prozas karalienes Regīnas Ezeras stāsti Agneses Rutkēvičas dramatizējumā / _Džeina SAULĪTE

“Regīnas Ezeras stāsti mani uzrunāja ar valodu, vieglumu, ar kādu autore raksta par smagiem sieviešu likteņiem. Nepazaudējot humora devu. Ezeras valoda spēj uzburt situāciju un, klausoties vai iztēlojoties, ir viegli situāciju uzburt iztēlē. Ezera ir brīnišķīga autore,” saka jauniestudējuma režisore Liena Šmukste.

Par neremdināmu varaskāri

Sezonas pirmajā pusē skatītāju vērtējumam tiks nodota arī izrāde „Makbets” Oļega Šapošņikova režijā. Tā top sadarbībā ar britu pedagogu, aktieri un režisoru Polu Gudvinu (Paul Goodwin).

Izrāde, kas tika lolota ilgāku laiku, jo sākotnēji bija iecerēta kā aktieru diplomdarbs, 22. novembrī piedzīvos pirmizrādi jau kā pilnvērtīga repertuāra izrāde.

Tas būs stāsts par neremdināmu varaskāri, kas saindē prātu un iedzen aizvien dziļāk necilvēcības purvā.

Iestudējumā piedalīsies teātra „jaunās asinis” - aktieri, kuri šovasar absolvējuši Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas izglītības programmu „Teātra māksla”. Jaunajiem aktieriem bija unikāla iespēja iedziļināties Šekspīra darbā un apgūt šī klasiķa vārsmas oriģinālvalodā ar britu aktiera, pasniedzēja un Šekspīra daiļrades pētnieka Pola Gudvina palīdzību.

Starp citu, teātris ir sarūpējis lielisku iespēju Šekspīra cienītājiem: rudenī „Makbetu” Daugavpils teātrī varēs nobaudīt divās versijās - 12. oktobrī Pols Gudvins nospēlēs savu monoizrādi, savukārt 22. novembrī jau notiks Daugavpils teātra iestudējuma pirmizrāde.

“MAKBETS”. Sezonas pirmajā pusē skatītāju vērtējumam tiks nodota izrāde „Makbets” Oļega Šapošņikova režijā. Tā top sadarbībā ar britu pedagogu, aktieri un režisoru Polu Gudvinu / _Džeina SAULĪTE

Izrāde būs angļu un krievu valodā ar tulkojumu latviešu valodā titros. Iestudējumu līdzfinansē Britu Padomes pārstāvniecība Latvijā.

Par mīlestību, meliem, bailēm, nodevību

Decembrī, laikā, kad cilvēkos atdzimst ticība brīnumam, režisors Ivars Lūsis iestudēs romantisku komēdiju par divām vientuļām sirdīm, kurās dzimst siltas jūtas, kamēr aiz loga plosās nežēlīgs putenis. Sniega gūstekņus izspēlēs pats režisors un aktrise Jūlija Ļaha. Izrādes pamatā ir angļu dramaturga Pītera Kviltera luga „Snowbound”. Izrāde latviešu valodā.

Savukārt 2024. gada sākumā pirmizrādi piedzīvos vērienīga kustību un skaņu izrāde pēc Horasa Makoja romāna „Nodzītus zirgus arī nošauj, vai ne?” (They Shoot Horses, Don't They?) motīviem. Izrāde demonstrēs dejas, skatuves kustības, vokāla un aktierspēles sintēzi. Tās idejas autore un horeogrāfe ir Irina Bogeruka, kura līdz šim Daugavpils teātrī ir iestudējusi tādus hitus kā „Kazanova. Henrieta. Venēcija” un „Tuvība”.

Izrāde atspoguļos Ameriku Lielās depresijas laikā, kad apkārt valdīja bezdarbs un nabadzība, un cilvēki bija gatavi uz visu, lai kaut nedaudz nopelnītu. Arī piedalīties diennaktīm ilgā deju maratonā.

KUSTĪBU UN SKAŅU IZRĀDE, kas top pēc Horasa Makoja romāna „Nodzītus zirgus arī nošauj, vai ne?”, demonstrēs dejas, skatuves kustības, vokāla un aktierspēles sintēzi / _Džeina SAULĪTE

Izrāde par cilvēku vājībām, kuras īpaši spilgti izpaužas sarežģītās situācijās. Par meliem, bailēm, nodevību, godkāri un mīlestību, kas spēj to visu pārvarēt.

Svarīgākais