Liepājas teātris savā 117. sezonā galveno akcentu liks uz latviešu oriģināldramaturģiju, iestudējot gan jau zināmas, gan īpaši Liepājas teātrim rakstītas lugas. Kopumā gaidāmi deviņi jauniestudējumi, no kuriem seši lielajā zālē un trīs – Liepājas teātra mazajā zālē koncertzālē “Lielais dzintars”.
Pagājušajā sezonā Liepājas teātrī tapa septiņi jauniestudējumi, kas izpelnījās deviņas “Spēlmaņu nakts” nominācijas astoņās kategorijās: Gada lielās formas izrāde - “Grieķi” (režisors Elmārs Seņkovs), Gada mazās formas izrāde - “Dziesmu svētki” (režisors Matīss Budovskis), Gada aktrise otrā plāna lomā - Agnese Jēkabsone (Māra izrādē “Dziesmu svētki”), Gada jaunais skatuves mākslinieks - Valts Skuja (Henča izrādē “YEN”) un Matīss Budovskis (režija “Dziesmu svētki”), Gada jaundarbs dramaturģijā - Rasa Bugavičute-Pēce (“Dziesmu svētki”), Gada jaundarbs mūzikā - Edgars Mākens (“Grieķi”), Gada scenogrāfs - Reinis Suhanovs (“Grieķi”) un Gada gaismu vai video mākslinieks - Mārtiņš Feldmanis (“Grieķi”).
Šogad “Spēlmaņu nakts”, kas tradicionāli notiek Eduarda Smiļģa dzimšanas dienā, 23. novembrī, notiks jau 30. reizi.
Šajā sezonā viena pirmizrāde savā veidā ir jau piedzīvota - vēl ne kā Liepājas teātra repertuāra izrāde, bet kā jauniestudējums, kas tapis īpaši Valmieras vasaras teātra festivālam. Tā bija dramaturga Nila Saksa Konstantinova luga skolas vecuma jauniešiem “Vairs nevienu”, kas veidota kā iespēja izdarīt to, ko dzīvē nebūtu iespējams - atgriezties mirkli pirms traģiskā notikuma - jaunieša pašnāvības. Ar Liepājas teātra aktieriem Valtu Skuju, Kintiju Stūri un Karīnu Tatarinovu to iestudēja Liepājas teātra galvenais režisors Dmitrijs Petrenko.
Bet oficiāli šo sezonu Liepājas teātris sāks 22. septembrī, kad mazajā zālē koncertzālē “Lielais dzintars” pirmizrādi piedzīvos jauniestudējums “Svešā āda”, kas top pēc Daces Rukšānes populārā romāna “Krieva āda” motīviem. Dramatizējumu veidojusi Liepājas teātra aktrise Laura Jeruma, kura ieguvusi arī maģistra grādu rakstniecībā.
Lugas centrā ir divu sieviešu - mātes un meitas - likteņi pēckara okupētajā Liepājā, un tos izspēlēs aktrises Inese Kučinska un Agnija Dreimane.
Jauniestudējuma režisore - Inga Krasovska, kura ar Liepājas teātri dažādos projektos un formātos sadarbojusies jau iepriekš, bet šosezon debitēs kā režisore.
“Ir ļoti patīkami, ka tas būs tieši Liepājā, jo šī pilsēta ir mans teātra šūpulis - mana teātra darbība ir iesākusies tieši teātrī Liepājā,” atklāj Inga Krasovska, secinot, ka viss noticis liktenīgas sakritības rezultātā. “Izlasot Daces Rukšānes romānu “Krieva āda”, es biju ārkārtīgā sajūsmā par šo darbu. Satiku Herbertu (Herbertu Laukšteinu, Liepājas teātra direktoru), kurš arī to bija izlasījis un arī bija absolūtā sajūsmā. Viņš teica, ka gribētu, lai Liepājas teātrī taptu šāda izrāde. Es neko neatbildēju, bet pēc divām nedēļām piezvanīju viņam un ar diezgan lielām bailēm teicu, ka es pati vēlētos šo izrādi veidot,” stāsta horeogrāfe. Viņas radošajā kontā jau ir muzikāla izrāde bez vārdiem “ParaDIZZY”, ko 2021. gadā Inga Krasovska iestudēja Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī (sadarbībā ar mūzikas un drāmas telpu “OratoriO”). “Svešā āda” būs viņas debija dramatiskās izrādes veidošanā.
“Man ir fantastiska iespēja veidot izrādi savā mīļākajā teātrī, iestudēt brīnišķīgu darbu, kura darbība notiek Liepājā, un ar savu mīļāko aktrisi Inesi Kučinsku galvenajā lomā! Paldies Herbertam par šādu iespēju!” Inga Krasovska ir no sirds pateicīga.
Nākamā pirmizrāde Liepājas teātrī gaidāma 5. oktobrī, kad režisora Mārtiņa Kalitas režijā taps muzikāla izrāde bērniem “Patakoļako un teātra visums”. Lugu sarakstījusi Rasa Bugavičute-Pēce, un tai mūziku raksta Renārs Kaupers.
11. novembrī sekos Ingas Ābeles lugas “Jasmīns” iestudējums, ko veidos režisors Dmitrijs Petrenko. Lomās: Kintija Stūre, Rolands Beķeris, Karīna Tatarinova un Edgars Ozoliņš.
“Inga Ābele ir ļoti svarīga dramaturģe manā dzīvē - jaunībā es biju tā iemīlējies viņas lugās, ka tās rosināja manu interesi par teātri,” atklāj Dmitrijs Petrenko. Viņam personīgi šī luga ir par lielu izmisumu, kas iestājas, kad šķiet, ka dzīvē vairs nekas labs nenotiks. Un par iespēju, kas mums tiek dota, lai visu mainītu saknē. Par neatbildamu jautājumu, vai kaisle, kam mēs izvēlamies sekot, var dot dzīvību vai var tikai nonāvēt. Šis jauniestudējums top ar lielu autores svētību, ko režisors saņēmis pēc lugas “Tumšie brieži” iestudējuma Daugavpils teātrī (2021).
Savdabīga un ļoti īpaša pirmizrāde gaidāma 7. decembrī mazajā zālē koncertzālē “Lielais dzintars” - režisores Kristīnes Brīniņas un Henrika Eliasa Zēgnera veidotās “Gaišās naktis” būs uz patiesiem notikumiem balstīta izrāde par Liepājas cietumā esošiem trim vīriešiem, kuri ieslodzījumā nokļuva, vēl būdami jaunieši. Viņu dzīvesstāstos, ko režisore, ar viņiem regulāri tiekoties, uzklausīja pusotra gada garumā, empātiski un cieņpilni iejutīsies viņu vienaudži - Liepājas teātra jaunie aktieri.
“Gaišās naktis” būs Kristīnes Brīniņas otrais radošais darbs, kas taps sadarbībā ar Liepājas teātra jaunajiem aktieriem. Viņas pirmais iestudējums - izrāde-pastaiga “Upe” (2021) svētdien, 27. augustā, tiks spēlēta pēdējo reizi.
Savukārt gada izskaņā - no 16. decembra - Liepājas teātris savus skatītājus aicinās uz tradicionālajiem Ziemassvētku koncertiem, kas šogad izskanēs 15 reizes un to iestudēs Herberts Laukšteins.
2024. gada pirmais jauniestudējums Liepājas teātrī gaidāms 17. februārī, un tās būs “Latviešu raķetes”. Dokumentāls varoņeposs, ko raksta un iestudēs režisors Regnārs Vaivars, un ko izspēlēs 11 Liepājas teātra aktieri un viena aktrise. Viņu interpretācijā tiks atklāts Latvijas bobsleja tradīcijas un panākumu fenomens. Galvenajā - Rolanda Upatnieka - lomā Mārtiņš Kalita.
Savukārt 16. martā pie skatītājiem nonāks pirmais ne latviešu autora darbs - Pītera Kviltera luga “Merilina un es”, ko iestudēs režisors Dž. Dž. Džilindžers.
Tas būs vienlaikus gan komisks, gan nedaudz skumjš stāsts par vientulību, ko, izrādās, var kliedēt sarunās ar Merilinu Monro.
Aprīlī Liepājas teātrī pēc trīs gadu pauzes atgriezīsies režisors Valters Sīlis, kurš iestudēs dramaturģes Rasas Bugavičutes-Pēces stāstu par tēva un meitas satikšanos - izrādi “Tēvs”. Tas būs stāsts par sievieti, kurai ir 30 gadu, divi bērni, tikko šķirta laulība un vēlēšanās saprast, kas ir viņa pati. Cenšoties izvairīties no vecāku pieļautajām kļūdām, viņa nolemj iepazīties ar savu tēvu, kurš viņas dzīvē nav bijis klātesošs. Un šis stāsts tiks izstāstīts, piedaloties korim. Pirmizrāde - 13. aprīlī.
Maijā režisors Dmitrijs Petrenko interpretēs kanādiešu dramaturga Nikolā Bijona lugu “Ziloņa dziesma”. Tas būs psiholoģisks detektīvs par bailēm un mīlestību, kas vienmēr atrodas līdzās. Pirmizrāde Liepājas teātra mazajā zālē koncertzālē “Lielais dzintars” - 9. maijā.
Sezonas noslēdzošā pirmizrāde plānota 8. jūnijā, kad Liepājas teātrī pirmoreiz strādās režisors Jānis Znotiņš.
Sadarbībā ar dramaturģi Anci Muižnieci viņš veidos izrādi vidusskolas vecuma jauniešiem “Mīlestības vārdā”. Tas būs sociālantropoloģisks detektīvs par “tradicionālajām attiecībām”. 16+.
Bet vēl pirms oficiāli tiek atklāta jaunā teātra sezona, no 18. līdz 20. augustam Liepājas teātris aicina uz koncertprogrammu “Latviešu rokenrols”, kas Herberta Laukšteina režijā tapis cikla “Vasaras vakari Liepājas teātrī” ietvaros.
Ceturtdien, 24. augustā, Liepājas teātris viesosies Rīgā, kultūras telpā “Hanzas Perons”, kur projekta “Teātris uz Perona” ietvaros divas reizes spēlēs izrādi “Dziesmu svētki”, kas nominēta 2022./2023. sezonas “Spēlmaņu nakts” balvai 4 nominācijās: “Gada mazās formas izrāde”, “Gada aktrise 2. plāna lomā” (Agnese Jēkabsone ), “Gada jaunais skatuves mākslinieks” (Matīss Budovskis - par režiju); “Gada jaundarbs dramaturģijā” (Rasa Bugavičute-Pēce).
Sestdien, 26. augustā, Liepājas teātrī gaidāma “Atvērtā teātra diena”, kur lieli un mazi aicināti uz bezmaksas ekskursiju un dažādām aktivitātēm teātrī.
Savukārt septembris Liepājas teātrī iesāksies ar koncertiem “Dziesmas Liepājas teātrim”.
Šajos koncertos pagalmā satiksies Liepājas teātra aktieri, lai izpildītu dziesmas no izrādēm, kas senāk vai gluži nesen bijušas Liepājas teātra repertuārā. Koncertā izskanēs dziesmas no izrādēm “Princis un ubaga zēns”, “Dāmu paradīze”, “Lilioms”, “Piafa”, “Agrā rūsa”, “Trīs draugi” un citām. Aktierus pavadīs Liepājas mūziķi Normunda Kalniņa vadībā.
Tikmēr režisora Toma Treiņa iestudējums “Vilki” no 4. līdz 27. septembri ceļos pa ASV, kur Liepājas teātris aicināts viesizrādēs pie Amerikas latviešiem desmit pilsētās. Tas ir dramaturģes Rasas Bugavičutes-Pēces radīts stāsts par ģimeni, kurai, saskaroties ar neplānotiem sarežģījumiem, nākas dziļi un patiesi izvērtēt savstarpējās attiecības un skart arvien dziļākas tēmas, kuras vienmēr tikušas noklusētas un nekad nav risinātas. Lomās: Edgars Pujāts, Sandis Pēcis un Artūrs Irbe.
Savukārt oktobrī Liepājas teātris viesosies Rīgā, kur Nacionālajā teātrī 7. oktobrī rādīs Mārtina Makdonas skumjo komēdiju “Līnenas skaistumkaraliene”, ko iestudējis režisors Dž. Dž. Džilindžers, bet 8. oktobrī - režisora Regnāra Vaivara iestudēto muzikāli traģikomisko dzimtas sāgu “Igauņu bēres 1999”.
Vēl viens īpašs notikums gaidāms nedēļas nogalē no 13. līdz 15. oktobrim, kad būs iespēja noskatīties visas trīs režisora Elmāra Seņkova triloģijas izrādes - “Šekspīrs”, “Grimmi” un “Grieķi”, kas kopā saņēmušas 14 “Spēlmaņu nakts” nominācijas. Pēc katras izrādes būs tikšanās ar radošo grupu, ar iespēju aprunāties un uzdot sev interesējošus jautājumus.
“Šī sezona būs ļoti latviska, ar daudzām pasaules pirmizrādēm, kuru darbi tiek rakstīti īpaši Liepājas teātrim,” rezumē Liepājas teātra direktors Herberts Laukšteins.
Viņš atklāj, ka nākamgad Liepājas teātrim varētu tikt uzbūvēta Mazā zāle, par ko šī gada 13. aprīlī lēma Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes pastāvīgā Pilsētas attīstības komiteja. Šobrīd tiek kārtoti “papīri” jeb, kā teicis pilsētas mērs, šogad zīmējam, nākamgad būvējam. “Tas mūs ļoti priecē un dod lielas cerības,” neslēpj Herberts Laukšteins.
Un arī tas vēl nav viss - runājot par nākotnes plāniem, teātra direktors atklāj, ka Liepājas teātris ir iecerējis veidot savu vasaras teātra festivālu, un pirmais varētu notikt jau 2025. gadā. Festivāla darba grupa pie tā jau strādā un, konsultējoties ar pašmāju un ārvalstu profesionāļiem, pirmās idejas uz papīra jau uzliktas.