Latviešu mākslinieces impresijas par Abū Dabī

JAUNĀ MĀKSLINIECE Adele Bea Cipste savā radošajā praksē izmanto galvenokārt zīmējuma un fotogrāfijas medijus © Foto: Augustine Paredes

No 29. aprīļa LOOK galerijā Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2023 programmas ietvaros būs skatāma Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE) dzīvojošās latviešu mākslinieces Adeles Bea Cipstes (24) personālizstāde “Starp: impresijas par Abū Dabī”.

Izstāde ir mākslinieces refleksija par to, kas rada vietas sajūtu (sense of place) un kā indivīda piesaiste vietai mainās, veidojoties pieredzes slāņiem un atmiņām.

Par mainīgo piederības sajūtu

Izstāde tiks atklāta 28. aprīlī pulksten 17.00, klātesot māksliniecei. Apmeklētājiem tā būs pieejama līdz 20. maijam. Izstādes kurators ir viens no LOOK galerijas dibinātājiem, tās izstāžu programmas vadītājs Raivis Alksnis.

Rīgā uzaugušās un pašlaik AAE dzīvojošās latviešu mākslinieces Adeles Bea Cipstes darbu izstādes uzsvars ir vietas pieredze, vizuālā saikne starp vietu un skatītāju. Izvēlētie darbi rosina jautājumus par starpkultūru izpratnes, identitātes un piederības tēmām. Vienlaikus izstāde vaicā, kā brīvprātīga emigrācija ietekmē cilvēka skatījumu uz vietu, mājām un izpratni par kultūridentitāti.

Vai mājas ir vieta, ar kuru izjūtam visciešāko emocionālo saikni, vieta, kurā ir izdota cilvēka pase, vai vieta, kurā visbrīvāk iederamies, jo vislabāk to pazīstam un saprotam tās kultūru?

IZPRATNE PAR KULTŪRIDENTITĀTI. Vienlaikus izstāde vaicā, kā brīvprātīga emigrācija ietekmē cilvēka skatījumu uz vietu, mājām un izpratni par kultūridentitāti / Foto no Adeles Bea Cipstes personiskā arhīva

Kā atspēriena punktu savos darbos māksliniece izmanto personīgo pieredzi, ikdienā pakāpeniski veidojot arvien ciešāku saikni ar un izpratni par AAE vidi. Savos darbos Adele Bea Cipste tver komentārus un jautājumus par tā saukto “arābu pasauli”, ar ko viņa saskārusies, periodiski atgriežoties Latvijā, novērojumus par savu mainīgo piederības sajūtu Latvijai un AAE, un saviem un citu aizspriedumiem pret šīm abām lokācijām.

Krustpunkts starp dabisko un konstruēto

Adele Bea Cipste ir vizuālā māksliniece, kura kopš 2017. gada dzīvo un strādā Apvienotajos Arābu Emirātos. Turp viņa pārcēlās uzreiz pēc vidusskolas beigšanas Rīgā, lai uzsāktu bakalaura studijas Ņujorkas Universitātē Abu Dabī.

PERSONĀLIZSTĀDE “Starp: impresijas par Abū Dabī” ir mākslinieces Adeles Bea Cipstes refleksija par to, kas rada vietas sajūtu un kā indivīda piesaiste vietai mainās, veidojoties pieredzes slāņiem un atmiņām / Foto no Adeles Bea Cipstes personiskā arhīva

“Pēc studiju beigšanas 2021. gada maijā izlēmu, ka vēlos turpināt strādāt Apvienotajos Arābu Emirātos un piedalīties mākslas vides veidošanā tur, un uzsāku darbu fotocentrā Dubaijā, paralēli aktīvi turpinot veidot jaundarbus izstādēm un piedaloties izstādēs Dubaijā un Abū Dabī,” intervijā “Neatkarīgajai” stāsta Adele Bea Cipste. Viņa savos darbos koncentrējas uz vietas pieredzi, pētot krustpunktus starp dabisko un konstruēto, izceļot fizisko ģeogrāfiju afektīvo spēku un reflektējot par to, kā fiziskā telpa mediē atmiņu.

STARPKULTŪRU IZPRATNE. Izstādei izvēlētie darbi rosina jautājumus par starpkultūru izpratnes, identitātes un piederības tēmām / Foto no Adeles Bea Cipstes personiskā arhīva

“Pirmajos gados, esot Abū Dabī, es izjutu spēcīgu saspringumu un atsvešinātību no šīs vides. Domāju, lielā mērā tamdēļ, ka centos visu tur esošo-novēroto salīdzināt ar labi pazīstamo Rīgā/Latvijā. Bet pēdējo divu gadu laikā dažādu personisku iemeslu dēļ man izveidojās ciešāka emocionāla piesaiste Abū Dabī un vizuāla interese par tās vidi,” atklāj jaunā māksliniece, sakot, ka mākslas darbu radīšana tapa par veidu, kā būt klātesošai un vizuāli izprast un satuvināties ar vietu, kur viņa atrodas - tuvas, rūpīgas raudzīšanās procesā.

Caur personisku un dokumentālu prizmu

Šobrīd Adeles Bea Cipstes mākslas prakses uzsvars ir uz jaundarbu radīšanu, kuri izriet no konkrētām lokācijām AAE un no AAE fiziskās vides īpatnībām, kā arī pārdomām par mākslinieces pastāvīgi mainīgajām attiecībām ar Latviju emigrācijas kontekstā.

REFLEKSIJA. “Rīgas Fotogrāfijas biennālē izstādītie darbi ir refleksija par manām mainīgajām attiecībām un skatījumu uz Abū Dabī,” saka māksliniece Adele Bea Cipste / Foto no Adeles Bea Cipstes personiskā arhīva

“Rīgas Fotogrāfijas biennālē izstādītie darbi ir refleksija par manām mainīgajām attiecībām un skatījumu uz Abū Dabī - kontekstā “starp” turieni un Rīgu. Vienlaikus tas ir arī mēģinājums parādīt daļu no pilsētas sejas caur personisku un dokumentālu prizmu un mudināt uz pārdomām par pieņēmumiem/aizspriedumiem, kas bieži dzirdami par AAE Latvijas vidē,” stāsta Adele Bea Cipste, uzsverot, ka darbi ir vērsti uz jautājumu un pārdomu atvēršanu, nevis provokāciju, uz introspektīvu vietas izzināšanu, nevis kāda “universāla” naratīva prezentēšanu.

2023.gadā māksliniece ir piedalījusies mākslas darbnīcu sērijā “Jameel” mākslas centrā kopā ar palestīniešu mākslinieci Džumanu Emilu Abūdu (Jumana Emil Abboud), “Spectrum” fotogrāfijas rezidencē “Manarat Al Saadiyat” mākslas centrā un mākslas platformas “Engage101” izstādē. Viņa strādā vienā no Persijas līča vadošajiem fotocentriem “Gulf Photo Plus”.

Rīgas Fotogrāfijas biennāle

Rīgas Fotogrāfijas biennāles NEXT programma notiek katru otro gadu. Tās uzmanības centrā ir Baltijas, Ziemeļvalstu un citu Eiropas valstu jaunie mākslinieki, kuri vēl ir savas radošās karjeras sākumā. 2023. gadā programmas fokuss ir “neērtās” tēmas. Rīgas Fotogrāfijas biennāles programmas NEXT 2023 notikumi Rīgas izstāžu zālēs, galerijās un pilsētvidē sāksies 27. aprīlī un turpināsies līdz 23. jūlijam.

Dzīvesstils

Pirmkārt, mēs zinām, ka astroloģija ir nezinātniska zinātne. Un mēs atzīstam, ka (medicīniski ieteicamais!) optimālais miega līmenis ir no 7 līdz 9 stundām naktī. Otrkārt, tas taču ir jautri padomāt par uzvedības kategorizācijām un to, ko tās var pastāstīt par mums pašiem. Treškārt, kad to bauda šādā veidā, domājams, ka tas ir diezgan nekaitīgi.

Svarīgākais