Aviopārvadājumi jau sen ir ikdiena, taču viena no biežākajām pasažieru sūdzībām ir aukstums salonā. Tā nav nejaušība: noteiktu iemeslu dēļ temperatūra lidmašīnā tiek īpaši regulēta.
HuffPost paskaidro, kas kontrolē temperatūru lidmašīnā, kāpēc tā ir tik zema un kāpēc aviosabiedrības lidojumu laikā uztur aukstu salonu?
Lidmašīnai stāvot pie termināļa, salona dzesēšanu nodrošina ārējie gaisa kondicionēšanas bloki - tās pašas lielās dzeltenās caurules, kas savienojas ar fizelāžu. Lidmašīnā ir arī palīgspēka agregāts - mazs dzinējs lidmašīnas astē, kas atdzesē salonu pirms pacelšanās.
Gaisā dzesēšanu nodrošina galvenie dzinēji, bet temperatūru kontrolē piloti. Stjuarti to var nedaudz pielāgot salonā, bet par būtiskākām izmaiņām sazinās ar kabīni.
Neskatoties uz to, ka aviosabiedrībām ir iekšējās politikas, pašlaik nav oficiālu salona temperatūras standartu. Lai gan lūgumraksts par šādu standartu noteikšanu tika iesniegts jau 2018. gadā, lēmums vēl ir jāpieņem. Tātad pagaidām viss ir atkarīgs no lidmašīnas veida, maršruta un apkalpes lēmumiem.
Temperatūra uz kuģa ir sadalīta zonās, un katrai no tām ir atsevišķi sensori. Ja sensors atrodas siltuma avota tuvumā, sistēma var uzskatīt, ka kabīne ir pārāk silta, un tā pazeminās temperatūru. Ārpus lidmašīnas temperatūra var sasniegt mīnus 50 grādus pēc Celsija, tāpēc lidmašīna ir izolēta no stindzinošas atmosfēras. Aukstākais mēdz būt pie durvīm, kur izolācija ir vājāka.
Mēs jau rakstījām: Atpūtnieks brīdina būt uzmanīgiem kādā tūrisma galamērķī
Taču tam ir arī praktisks izskaidrojums: karstums un spiediens salonā var izraisīt reiboni vai pat ģīboni. Lielos lidaparātos ar simtiem pasažieru apkalpe rūpīgi uzrauga temperatūru, lai tā nepārsniegtu noteiktu līmeni. Pārmērīgs karstums kopā ar sausu gaisu tikai palielina risku veselībai.
Papildus fizioloģijai ir vēl viens iemesls, lai uzturētu vēsāku salonu: smakas. Siltā kajītē jebkura smaka - no sviestmaizēm līdz kaimiņa apaviem - kļūst intensīvāka.
Augstāka temperatūra aktivizē smakas molekulas, kas var sabojāt visu lidojumu. Vēsāka atmosfēra arī palīdz samazināt dehidratāciju, ko jau pasliktina sausais.
Tāpēc apkalpe valkā siltus džemperus - tā nav tikai modes izvēle, tā ir daļa no formas tērpa, kas sagatavots lidošanai vēsos apstākļos. Pasažieriem līdzi jābūt arī vieglam džemperim, zeķēm un ūdens pudelei. Un pats galvenais - ģērbieties atbilstoši lidmašīnai, nevis pludmalei: visizplatītākā kļūda ir ģērbšanās atbilstoši laikapstākļiem galamērķī.