Bieži par to nedomājam, bet pat šķīvja krāsa var noteikt, cik daudz ēdiena mēs izvēlamies uzlikt un apēst. Neirozinātnieki un psihologi to sauc par "šķīvja psiholoģiju" – kā nelieli vizuāli stimuli ietekmē mūsu apetīti un ieradumus. Stāsta “Bon Appetit”.
Krāsu ietekme uz ēdiena daudzumu
Pētījums, kurā piedalījās sievietes, demonstrēja, ka sarkanu vai melnu šķīvju izmantošana ievērojami palielina uzņemto kaloriju daudzumu salīdzinājumā ar baltiem šķīvjiem: attiecīgi 1102 un 1113 pret 946 kcal vienā ēdienreizē.
Tātad tumšāki toņi var mudināt ēst vairāk!
Tomēr vēl nozīmīgāks faktors izrādās kontrasts starp šķīvi un ēdienu. Ja uzturs un šķīvis ir līdzīgā krāsā - piemēram, balti makaroni uz balta šķīvja - šķiet, ka porcijas ir mazākas, jo ēdiens šķiet mazāks, tā kā starp to un šķīvja malu ir daudz tukšas vietas.
Garšas un apetītes uztvere caur krāsām
Ne tikai daudzuma ietekme, bet arī garšas uztvere var mainīties atkarībā no šķīvja krāsas.
Kādā eksperimentā deserti tika vērtēti kā apetītlīgāki un vizuāli pievilcīgāki uz baltajiem šķīvjiem, nevis melnajiem.
Krāsu psiholoģijā bieži tiek minēts, ka sarkanā “izsauc apetīti” - tā veicina sirdsdarbību un rosina organismu vēlēties vairāk ēdiena.
Zinātnieki arī pierādījuši, ka rozā krāsa nerosina apetīti - tātad, ja vēlaties ēst mazāk, sārti šķīvji un, iespējams, pat virtuves vai ēdamistabas sienu krāsa var palīdzēt nomākt apetīti.
Ja, tieši pretēji, apetīti vajag stimulēt, jāizvēlas dzeltenas krāsas trauki - tā rosinās apetīti un radīs pozitīvas sajūtas ēšanas laikā.
Šķīvja vizuālais konteksts — krāsa, kontrasts un pat izmērs — var būt slepens palīgs vai šķērslis mūsu ēšanas paradumos. Zinātniski pētījumi pierāda, ka mūsu uztvere dažkārt darbojas automātiski, pamatojoties uz vizuāliem signāliem. Šā iemesla dēļ mazās vizuālās izvēles — piemēram, kādā krāsā ir šķīvis — var veicināt veselīgākus un apzinātākus ēšanas ieradumus.
Lasi arī, kādās krāsās ģērbties, lai uzlabotu garastāvokli.