Interesants fakts - kāpēc automašīnu riepas ir melnas?

© unsplash.com

Vai esat kādreiz domājuši, kāpēc automašīnu, motociklu un citu transportlīdzekļu riepas ir melnas, ja gumija dabiski ir balta? Atbildi uz šo jautājumu meklē “IFL Science”.

Kā apgalvo pasaulslavenā riepu ražotāja “Bridgestone” pārstāvji, automašīnu riepas kādreiz patiešām bija baltas, taču tad tām sāka pievienot kvēpus, lai palielinātu gumijas nodilumizturību.

"Kvēpi ir gandrīz tīrs ogleklis - 97 procenti. Tie veidojas naftas produktu nepilnīgas sadegšanas laikā kontrolētos apstākļos, kad nav pietiekami daudz skābekļa, lai veidotos parastie sadegšanas produkti - ūdens un oglekļa dioksīds. Tie izskatās kā mazi, melni graudi vai smalks melns pulveris un var tikt pievienoti gumijai, plastmasai, tipogrāfijas krāsai un riepām," norāda “Bridgestone” eksperti.

unsplash.com

Starptautiskā kvēpu asociācija apgalvo, ka katru gadu tiek saražoti aptuveni 8,1 miljons tonnu šī materiāla. Pievienojot to gumijai riepu ražošanas laikā, tās var padarīt izturīgākas pret karstumu un nodilumu.

Kvēpu ogleklis var arī aizsargāt pašu riepu no ultravioletā starojuma un ozona, kas var izraisīt papildu gumijas nodilumu.

Saskaņā ar “Goodyear Motors” datiem, riepas, kurām ražotāji nepievieno kvēpus, visticamāk, nekalpos pat 8000 kilometrus. Tāpēc lielākajai daļai autovadītāju jauna komplekta iegādei būtu jātērē nauda vienu vai pat divas reizes gadā.

unsplash.com

"Ogles pievienošana padara riepās izmantotos gumijas savienojumus arī vadošākus, novēršot statiskos lādiņus, kas citādi varētu uzkrāties un izraisīt elektriskās strāvas triecienus. Vēl viena, estētiskāka, kvēpu pievienošanas priekšrocība ir tā, ka tas atvieglo riepu tīrību - vai, precīzāk sakot, paslēpj krāsas izmaiņas un netīrumus, ko tās var savākt uz ceļa," norādīts rakstā.