7.lapa
No 21. maija Liepājas galerijā “Romas dārzs” būs skatāma Žerāra Ķeruža un viņa meitas - Sofijas Bellas Ķeružes - fotoizstāde “Diena pirms visuma. 44 optiskas parādības”.
Izstādē būs skatāmi 44 fotoattēli, kas pēdējo 15 gadu laikā uzņemti ar vēsturiskiem, mehāniskajiem filmu fotoaparātiem, kuri ražoti līdz 20. gadsimta 60. gadiem, kad tika atklāta kosmiskā telpa.
Izstāde skatāma līdz 13. augustam.
“Izstādes nosaukums radies asociatīvi, jo visi fotoaparāti, kurus ar meitu esam izmantojuši bilžu tapšanā, ir ražoti līdz sešdesmito gadu sākumam, kad pasaulē sākās kosmosa ēra. Pēc cilvēka izkāpšanas uz mēness, parādījās aktīvs pieprasījums pēc labākām foto tehnoloģijām, un šobrīd lielākā daļa cilvēku attēlu iemūžināšanai izmanto tikai telefonos esošās kameras. Lai arī savulaik pats esmu izslimojis tā saucamo “digitālo slimību”, filmu fotoaparāti mani iedvesmojuši jau kopš bērnības un pirms daudziem gadiem, bēniņos atrodot sava tēva fotoaparātu, atkal esmu pie tiem atgriezies. Digitālās kameras šķietami nekad nav patiekami labas - katru gadu tiek izlaisti jauni, mūsdienīgāki modeļi, notiekot cīņai par tehnoloģijām. Pat fotogrāfi savā lokā neapspriež uzņemtās bildes, bet savu kameru tehnisko specifiku. Izstādē redzamās iekārtas manā kolekcijā nonākušas vairāku gadu gaitā, mērķtiecīgi meklējot fotoaparātus, kuri iedvesmoja fotomīļus līdz 1940. gadam, kā arī iekārtas, kas ražotas pirms manas dzimšanas. Šāda fotogrāfijas tehnika ļauj improvizēt un ļauj kļūdīties, jo tajā nav iepriekš uzstādīti iestatījumi, kas pielāgo toņus vai citas tehniskas nianses. Savukārt tas, ka attēlu varu uzņemt tikai vienreiz, laupa iespēju uzreiz apskatīt rezultātu. Turpinu dzīvot savu dzīvi, tikai krietni vēlāk saprotot, vai sev interesējošo momentu esmu spējis veiksmīgi iemūžināt,” skaidro Žerārs Ķeružis.
Izstādē būs skatāma ielu fotogrāfija - virziens, kas dokumentē dabiskas un ikdienišķas ainas sabiedriskās vietās, kurās nozīmīga loma ir cilvēkam.
“Varam to dēvēt par sajūtu fotogrāfiju. Lai taptu šāds foto ir nepieciešami trīs elementi: galvenais tēls, šī tēla (sociuma) dabiskā dzīves telpa un dokumentālists (momenta fiksētājs ), kurš spēj 1/100 vai 1/10 daļas sekundē nofiksēt tādas sajūtas kā skumjas, bzcerība, flirts, atkarība… Vai nofiksēt vēju, skaņu. Pareizais skata leņķis, kontrasts un telpas dziļums, ko projicē gaismas stara laušanās caur optiskiem stikliem, ir dokumentālista roku veikums un veiklība. Visas skatāmās optiskās parādības ir reālā mirkļa fiksācijas pilsētvidē, laukos, pludmalē, tirgus laukumos, kapsētā. Arī visas attēlotās personas nav iebildušas manam tiešumam,” stāsta Žerārs Ķeružis.
Līdzās Žerāra Ķeruža fotoattēliem būs iespēja redzēt arī viņa meitas un dzīves stila turpinātājas Sofijas Bellas Ķeružes darbus, izstādei atspoguļojot fotomākslas pēctecību. Fotoattēli uzņemti ar tādām iekārtām kā 1930. gados ražotie Rolleiflex, Rolleicord, pēckara Nikon, Kowa, Start, Kiev u.c.
Žerārs Ķeružis dzimis 1966. gadā, ikdienu Liepājā aizvadot kā sertificēts ķirurgs un ultrasonogrāfijas speciālists. Savukārt Sofija Bella Ķeruže šobrīd studē medicīnu.
Galerija “Romas dārzs” atvērta no otrdienas līdz sestdienai plkst. 12-18, svētdienās - plkst. 12-15.