“Katrs no mums kaut kādā veidā var palīdzēt Ukrainai. Mēs no savas puses vēlamies parādīt īstus, patiesus stāstus, kas arī nākotnē paliks arhīvos kā liecība par šo laiku,” saka kino režisors un producents Andrejs Ēķis.
26. aprīlī nākamās paaudzes televīzijā Go3 pirmizrādi piedzīvos viņa producētais seriāls “Čornobiļa 2022. Iebrukums”, kas tapis pēc dokumentālajā seriālā “Čornobiļa 2022” apskatīto notikumu motīviem.
Dokumentālais seriāls “Čornobiļa 2022” no šā gada 24. februāra, kad apritēja gads kopš sākās šaušalīgais Krievijas iebrukums Ukrainā, skatāms nākamās paaudzes televīzijā Go3, savukārt kanālā TV3 tas pirmizrādi piedzīvos 2024. gadā.
Šajā seriālā režisors Andrejs Ēķis kopā ar ukraiņu kolēģiem pēta 2022. gada februāra notikumus Čornobiļas atomelektrostacijā (AES) pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, caur neredzētiem kadriem, intervijām un arhīvu materiāliem atklājot, cik nopietni 2022. gada pavasarī bija kodolkatastrofas draudi.
2022. gada 23. februārī Čornobiļas AES darbinieki ieradās uz ierasto 15 stundu maiņu, taču īsi pirms rītausmas pie vārtiem parādījās Krievijas militārie spēki. AES darbinieki varēja atgriezties mājās pie ģimenēm tikai pēc 36 dienām, kuru laikā piedzīvotais joprojām ir noslēpumos un dažādās interpretācijās tīts. Vai tiešām Eiropa bija soli attālumā no jaunas kodolkatastrofas?
Notikumi, kas norisinājās AES, dokumentālajā seriālā atklāti caur trim skatpunktiem. Pirmais ir ekstrēmā sporta veida slackline praktizētāju redzētais - viņi kara sākumā atradās Čornobiļas lieguma zonā un patvērumu meklēja AES. Par redzēto un piedzīvoto dokumentālajā filmā dalās arī stacijas personāls, savukārt situācijas bīstamību un iespējamos scenārijus analizē kodoleksperti.
Četru sēriju dokumentālais seriāls ir interviju, arhīvu un dramatiskas rekonstrukcijas kombinācija ar piekļuvi unikāliem Čornobiļas novērošanas kameru materiāliem. To producēja Andrejs Ēķis sadarbībā ar Ukrainas kompāniju “UM Group” un pazīstamo Ukrainas TV un kino producentu Vitāliju Dokalenko (Vitalii Dokalenko), kurš savas karjeras laikā producējis vairāk nekā 30 dokumentālās filmas. Viņš ir Ukrainā populāru TV šovu, seriālu un dažādu citu projektu producents.
Sadarbība ar Andreju Ēķi turpinās, strādājot pie topošās septiņu sēriju mākslas filmas “Dumpis” - viņš ir viens no šā darba scenārija autoriem (kopā ar Ivo Briedi).
Latvijas un Ukrainas kopdarbs “Čornobiļa 2022. Iebrukums” tapis pēc dokumentālajā seriālā “Čornobiļa 2022” apskatīto notikumu motīviem. Tās ietvaros veiktā izpēte palīdzēja radīt scenāriju mākslas seriālam.
Trīs jauni draugi - latviete Santa, ukraiņi Kaspers un Olesja - dodas ekstrēmā ceļojumā uz Čornobiļas slēgto zonu, kur neplānoti piedzīvo Krievijas iebrukuma sākumu. Meklējot patvērumu, viņi ierodas Čornobiļas atomelektrostacijā, kur kopā ar pārējo personālu nonāk Krievijas armijas gūstā. Dienām un nedēļām ritot, Krievijas armijas puse kļūst arvien dusmīgāka un neparedzamāka. Pasaule atkal nonāk pie jaunas kodolkatastrofas robežas, un tūristi varētu pagadīties tieši tās centrā…
Seriāla producents ir Andrejs Ēķis, izpildproducente - Dita Celmiņa, savukārt režisors ir ukrainis Dimitrijs Malkovs (Dmytro Malkov), kurš komandas “Kvartal 95” sastāvā savulaik sadarbojies arī ar Volodimiru Zelenski.
“Es gribētu teikt milzīgu paldies Go3, kas iegulda kino industrijā, dod iespēju mums “trenēties”, radoši strādāt un izklaidēt Latvijas publiku. Un ne tikai Latvijas - Go3 strādā Baltijas līmenī,” saka Latvijas un Ukrainas kopdarba “Čornobiļa 2022. Iebrukums” producents Andrejs Ēķis. Viņš neslēpj, ka filmas budžets bija ļoti mazs, taču, viņaprāt, skatītājus jau tas neinteresē - viņi vērtē pašu filmu. Tāpēc producents lielu paldies saka arī visiem atbalstītājiem, kuri palīdzēja filmas tapšanā, jo īpaši AS “Latvenergo”, bez kuras atbalsta nekas nevarētu notikt - seriāls uzņemts vecajā TEC-2. “Mūsdienās neko nevar radīt, ja cilvēki nesadodas rokās un cits citam nepalīdz,” sapratis Andrejs Ēķis.
Andrejs Ēķis atklāj, ka šīs filmas ideja dzima pirms vairāk nekā gada.
“Tālu nebija jādomā - tas bija 2022. gada 24. februāris, kad Krievija sāka visaptverošu iebrukumu Ukrainā. Domāju, kā mēs, filmu veidotāji, varētu to līdzpārdzīvot. Skaidrs, ka tikai parādot, kā tas ir, kad pēkšņi pār robežu nāk cilvēki ar ieročiem rokās… Man Kijivā ir ļoti labi draugi, tostarp producents Vitālijs Dokalenko. Un, kad sākām domāt, kāds varētu būt “mūsu karš”, abi sapratām, ka tā varētu būt filma - par meiteni no Latvijas vārdā Santa, kura pavisam nejauši nokļūst kara notikumu epicentrā. Viņa ir blogere, un tas ir viņas stāsts,” stāsta Andrejs Ēķis, uzsverot, ka katrs no mums kaut kādā veidā var palīdzēt Ukrainai. “Mēs no savas puses vēlamies parādīt īstus, patiesus stāstus, kas arī nākotnē paliks arhīvos kā liecība par šo laiku.”
Kad ideja par filmu bija dzimusi, Andrejam Ēķim un Vitālijam Dokalenko bija ļoti svarīgi šai projektā apvienot Latvijas un Ukrainas radošo komandu, un šī sadarbība izvērtās ļoti veiksmīga.
Filmas māksliniece ir Maija Jansone, kostīmu māksliniece - Anda Ščerbaka, grima māksliniece - Linda Kolkovska, komponists - Aleksandrs Ļitvins (Oleksandr Lytvyn), skaņu režisors - Volodimirs Tretjakovs (Volodymyr Tretiakov,“Cinema Sound”, Kijiva). Operators - Jānis Eglītis, montāža - Dmitrijs Malkovs, montāžas pēcapstrāde - Jurijs Čaškovskis (Yurii Chashkovskii), scenārijs - Anastasija Dudčenko (Anastasiia Dudchenko), Vitālijs Dokalenko, Genādijs Garonskis (Gennadii Garonskii) un Dmitrijs Malkovs.
Lomās: Elīna Bojarkina (Santa), Volodimirs Gorislavets (Kaspers), Vadims Nikolaičuks (Olesja), Juris Lisners (Boiko), Kaspars Zāle (Čelibajevs), Tatjana Lukašenkova (Mila), Dmitrijs Palēs (Krijevickijs), Anna Antoņenko (Neļa), Gatis Gāga (KGB aģents), Māris Bezmers (taksists), Juris Gornavs (onkulis) un citi.
“Es esmu komēdijžanra režisors, esmu ļoti daudz strādājis, kino un televīzijā, veidojot jautru un humora pilnu saturu, kas skatītājam palīdz uzlabot garastāvokli. Arī šodien humors ir tas, kas mums palīdz noturēties virs ūdens,” saka seriāla “Čornobiļa 2022. Iebrukums” režisors ukrainis Dimitrijs Malkovs.
“Līdz pagājušā gada 24. februārim man, tāpat kā jebkuram ukrainim, dzīvei bija citi plāni. Es gribēju darīt dzīvi apliecinošas lietas - turpināt uzņemt komēdijas un dāvāt cilvēkiem prieku un līksmību, ļaut smieties un priecāties. Karš mūsu visu dzīvē ieviesa kardinālas pārmaiņas, ne tikai manā dzīvē. Es jau gadu dzīvoju citā valstī, kurp esmu pārcēlies ar saviem trim bērniem un mīļoto sievieti. Mēs sākām dzīvi absolūti no nulles, un jūs varat mēģināt iztēloties, ko tas nozīmē cilvēkam, kurš savā valstī pietiekoši daudz bija paveicis un jau sasniedzis,” stāsta režisors Dmitrijs Malkovs. Viņš atklāj, ka veselu gadu nebija pieskāries savai profesijai, bet piedāvājums veidot seriālu “Čornobiļa 2022. Iebrukums”, kas, protams, nav komēdija, viņam ne mirkli nelika šaubīties.
“Es, protams, sapratu, ka man tas ir jādara. Es to uztvēru ne gluži kā misiju, es negribētu tik skaļi teikt, bet es sajutu, ka ar šo darbu varu atstāt pēc sevis kaut ko ļoti vērtīgu, nodot skatītājiem ļoti būtisku “mesidžu”. Un mums bija svarīgi šo darbu paveikt maksimāli ātri, ļoti īsā laika posmā, jo - to vajadzēja izdarīt jau “vakar”. Jo karš manā zemē notiek jau vairāk nekā gadu, un tas joprojām turpinās,” stāsta Dmitrijs Malkovs.
Režisors uzsver, ka filmā atainotie notikumi nav izdomāti, scenārijs balstās uz patiesiem notikumiem un galvenajiem varoņiem ir reāli prototipi. “Paldies Dievam, viņi visi ir dzīvi,” saka režisors, piebilstot, ka viņš ļoti precīzi spēj iztēloties, kā jutās jaunieši, nokļuvuši Krievijas armijas gūstā.
“Vienīgais izdomātais personāžs ir meitene Santa, kura filmē šo stāstu, ļaujot to skatīt caur viedtālruņa kameras aci. Un šis tēls nav izvēlēts nejauši - viņa simbolizē Eiropu. Sākumā šī meitene neko nedara, tikai skatās un caur viedtālruņa ekrānu vēro, kas notiek manā valstī…” stāsta filmas režisors, kurš ir arī viens no scenārija autoriem.
“Kad Santa nonāk sarežģītās situācijās, viņas draugi - ukraiņu puiši - viņu glābj, piesedz, bet - tikai līdz noteiktam brīdim. Jo kara apstākļos pienāk brīdis, kad viņa paliek viena aci pret aci ar briesmām, un vairs nav neviena, kas viņu varētu aizsargāt. Un tā var notikt, ka nebūs neviena, kas aizsargā… Jo, kamēr ir šie ukraiņu puiši, kuri iet karā un cīnās, Eiropa var to vērot. Bet kas notiek, kad Santa paliek viena? Mums ir atbilžu varianti,” saka Dmitrijs Malkovs, aicinot skatītājus noskatīties filmu līdz galam.
“Protams, tā ir tikai mūsu, filmas veidotāju, versija, tā mēs to redzam. Bet vai tā notiks arī dzīvē, mūsu pasaulē? Tas šobrīd atkarīgs no daudziem cilvēkiem,” saka filmas režisors. Viņš atzīst, ka filmas veidošana bija uz robežas ar neiespējamo, bet, pateicoties visai Latvijas-Ukrainas radošajai komandai, kuri kopā gāja uz vienu mērķi, tas kļuva iespējams.
“Un tas vēlreiz apliecina, ka tad, kad esam vienoti un ejam uz vienu mērķi, mēs varam visu. Arī apturēt ienaidnieku un to uzvarēt. Mēs varam visu, kad esam kopā!”
Andrejs Ēķis stāsta, ka producenta darbs viņam devis zināmu mācību, kā vērtēt dokumentālo un mākslas kino.
“Katrs, kurš mazlietiņ nedomā ar galvu, par šāda tipa filmām mēdz teikt: “Jā, filma ir laba, bet tajā nav parādīti precīzi vēsturiski personāži un notikumi”. Protams, nav, jo tā ir mākslas filma! Ja teātrī ir izrāde, kur uz skatuves ir divi Ulmaņi, varētu teikt to pašu, jo - kāpēc tad divi?! Es saprotu, ka tas ir māksliniecisks paņēmiens, un tāpat arī mākslas filmā režisors atļaujas uz vēsturiskiem notikumiem paskatīties caur savu skatpunktu. Bet, kas attiecas uz filmu “Čornobiļa 2022. Iebrukums”, mēs jau esam pierādījuši, ka zinām, kas un kā notika patiesībā - noproducējot četru sēriju dokumentālo filmu “Čornobiļa 2022”, kas nav tikai notikumu hronika, bet ir arī vienkārši uztverama, saprotama un saturīga filma,” stāsta režisors un producents Andrejs Ēķis. Viņa radošajā kontā ir jau trīs Ukrainā uzņemtas filmas, tostarp “Svingeri Ukrainā” (2018), bet Čornobiļā gan režisors pats nekad nav bijis. “Nē, man nav tādas intereses “ielīst zonā”,” viņš nosaka.
Bet viņam ir interese atskatīties uz vēsturiskiem notikumiem, tos izzināt, pētīt un veidot to ekranizācijas. Un šobrīd Andrejs Ēķis strādā pie septiņu sēriju mākslas filmas - kara trillera “Dumpis”, kas būs uz patiesiem notikumiem balstīta vēsturiska drāma par viena cilvēka cīņu pret valdošo iekārtu (1975. gadā), kas izraisa dumpi uz padomju bruņukuģa “Modrais”. Filmēšanas process Studijā “Cinevilla Films” jau pabeigts, notiek montāžas darbi, un pirmizrāde plānota šā gada decembrī. Galvenajās lomās ir zvaigžņots aktieru sastāvs: Dainis Grūbe, Jēkabs Reinis, Andris Keišs, Egons Dombrovskis, Inga Tropa, Agnese Budovska un citi.
Scenārija autori: Vitālijs Dokalenko un Ivo Briedis, operators - Gatis Grīnbergs, māksliniece - Maija Jansone, mūzikas autors - Rihards Zaļupe.
Taujāts, ko tālāk, jo seriāls “Čornobiļa 2022. Iebrukums” ir pabeigts, “Dumpis” ir iegājis finiša taisnē, režisors Andrejs Ēķis saka, ka pēc visa šī ārprāta, par ko domāts un pie kā strādāts pēdējā gada laikā, viņš gribētu uzņemt filmu bērniem - par divpadsmitgadīgas meitenes “alter ego”, par to, kā bērns savos 12 gados iniciējas ar savu otru “es”.
“Man ir seši mazbērni, no kuriem četras ir meitenes, un man ir interesanti skatīties un vērot, kā viņas aug, kāpēc zināmā vecumā visam saka “nē”, kā izmainās, līdz izaug par pieaugušu cilvēku. Es skatos un domāju, ka gribētu mākslas valodā izskaidrot, kas tam cilvēkam galvā notiek, kā viņš sarunājas ar sevi…” stāsta Andrejs Ēķis, atklājot, ka filmai scenāriju raksta bērnu grāmatu autore, izdevniecības “Ucipuci” vadītāja Zane Zusta, un filmas uzņemšana, iespējams, sāksies jau šajā vasarā.
Tikmēr režisors turpina sekot notiekošajam Ukrainā, cerot, ka filma “Čornobiļa 2022. Iebrukums” tās skatītājos spēs radīt līdzpārdzīvojumu, ļaujot pakavēties pie šīs tēmas, mudinās auditoriju domāt un apjaust, cik ļoti briesmīgi tas ir...
“Es, piemēram, Ukrainas notikumos katru dienu esmu trīs stundas. Skatos, lasu, mani interesē, kas un kā tur notiek, un tas mani šausmīgi uztrauc, jo es aizvien vairāk pārliecinos, ka tas ir arī mūsu karš. Jā, esmu ar to mazliet “saslimis”, bet es esmu bijis krievu armijā, es zinu, ko tas nozīmē, jo esmu redzējis to “zaņķi”… Nedod, Dievs, ka tā notiktu pie mums! Tas ir galvenais, par ko es šodien domāju.”