Motormuzeja 21. jubilejā atklāj jaunu eksponātu - koka Moskviču

© Raitis Plauks F64

Atklājot jauno tūrisma sezonu un atzīmējot Rīgas Motormuzeja 21. dzimšanas dienu, interesentiem tiek piedāvāts jauns, unikāls eksponāts - kravas furgons "Moskvič 401 - 422" jeb "koka Moskvičs".

Šis ir viens no trim "Moskvič" furgoniem, kurš ir pilnībā restaurēts. Vēl divi šādi auto ir apskatāmi Maskavā.

Pēc Otrā pasaules kara, pildot Staļina norādes, Padomju Savienībā sāka ražot mazlitrāžas vieglo pasažieru automobili "Moskvič 400", kurš bija pirmskara OPEL "Kadet K - 38" dvīņu brālis.

Iesākumā tika ražoti tikai pasažieru auto, bet pēckara gados tautsaimniecības atjaunošanai bija ļoti nepieciešami nelieli preču piegādes transportlīdzekļi pasta, pārtikas preču veikalu, tipogrāfiju u. c. vajadzībām. Tādēļ uz minētā auto bāzes tika radīts neliels kravas furgons, kura projektēšanā atkal tika izmantotas OPEL iestrādes.

Jaunā auto virsbūve tika izgatavota no bērza koka. Tas tādēļ, lai taupītu deficīto auto skārdu, izvairītos no sarežģīto un dārgo štanču izgatavošanas un jaunas, jaudīgākas iekārtas iegādes. Tajos gados līdzīgu ceļu gāja arī citi pasaules auto ražotāji, sevišķi ASV konstruktori, kuri radīja "Station wagon" vai "Woody wagon". Padomju tauta savu mazo kravas mašīnu iesauca par "buratino".

Šos auto privātpersonām nepārdeva, tos izmantoja tikai valsts uzņēmumu vajadzībām. "Koka Moskiviču" mūžs nebija ilgs Tie tika bez žēlastības nolietoti un pēc tam - iznīcināti. Tieši tādēļ līdz mūsu dienām ir saglabājušies tikai atsevišķi "koka Moskviča" eksemplāri.

Laika posmā no 1947 līdz 1956 gadam saražoja vairāk kā 11 000 koka furgonus. Salīdzinājumam parastos sedanus (M400 un M401) izgatavoja 216 606 eksemplāros.

Latvijā šos koka furgonus uz ceļiem varēja sastapt 50tajos un 60tajos gados, pēc tam tie pazuda.

Informācija par Rīgas "koka Moskviču"

Latvijas (toreiz Latvijas PSR) Antīko automobiļu kluba biedriem 1985. gadā Siguldā izdevās atrast vienu saglabājušos eksemplāru. Vairākkārtīgi mainījās auto īpašnieki, jo restaurācija bija sarežģīts un dārgs prieks. Turklāt trūka informācijas un nebija parauga, pēc kā auto atjaunot. Visbeidzot automobili iegādājās Rīgas Motormuzejs.

"Buratino" restaurācija ilga vairākus gadus. Šajā procesā iesaistījās kā kluba biedri, tā arī vairākas Rīgas darbnīcas. Ar informāciju palīdzēja arī Maskavas kolēģi.

Ar šī automobiļa restaurācijas pabeigšanu Rīgas motormuzeja speciālisti ir atklājuši sabiedrībai vēl vienu interesantu mūsu vēstures lappusi.

Svarīgākais