"Aizdevēji prasa samazināt dotācijas," Ministru prezidents Valdis Dombrovskis pamato kārtējo samazinājumu sabiedriskā transporta dotācijām. Norādes uz amerikāņu, t.i., uz amerikanizējušos Starptautiskā Valūtas fonda darbinieku, neizpratni, kāpēc valstij vispār būtu jāpiemaksā par pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem, patiešām bija manītas jau pāris gadus, kopš SVF uzrauga savu aizdevumu izlietošanu Latvijā.
Pirmdien valdība izlēma, ka ar paklausību SVF šajā vienā punktā pietiks, lai attaisnotu visu budžeta konsolidācijas paketi, kas aizdevējus nebūt neapmierina. Proti, tie prasa valsts izdevumu samazināšanu, nevis nodokļu paaugstināšanu, ar ko budžeta deficītu sola samazināt V. Dombrovska valdība. Tās piedāvājumā paredzēts iepūt papildu 21 miljonu latu ar nodokļu likmju celšanu un 12 miljonus – ar iekasēšanas pastiprināšanu, bet izdevumu mazināšanas daļā solīti tikai 6,7 miljoni, no kuriem trīs miljonus dod neizmaksātās dotācijas sabiedriskajam transportam.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis ir pāradresējis valdības lēmumu valsts SIA Autotransporta direkcija, kurai līdz nedēļas beigām jāsniedz priekšlikumi par lēmuma izpildi. "Uzdevums nāca pilnīgi negaidīti, un mums nav nekādu priekšstatu, kā to pildīt," vakar Neatkarīgajai teica direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.
Viņš atgādināja, ka šim gadam pieņemtajā budžetā dotāciju apjoms ir samazināts par 10 miljoniem latu un veido 51,9 miljonus latu. No tiem 24,8 miljoni iezīmēti valsts uzņēmumam Pasažieru vilciens, bet atlikusī puse jāsadala starp starppilsētu (11,2 miljoni), vietējiem (10,8 miljoni) un pilsētu (4,9 miljoni) pārvadātājiem. No V. Dombrovska teiktā izrietēja, ka viss samazinājums jāuzņemas autopārvadātājiem. N. Narvaišs pastāstīja, ka direkcija līdz šim paguvusi vienoties ar pārvadātājiem par 6,4 miljonu dotāciju samazināšanu šajā gadā uz pārvadātāju rēķina. Palikuši 3,6 miljoni latu, kuru segšanai varbūt nāktos izmantot pārvadājumu apjoma samazinājumu un biļešu cenu celšanu. Tagad izrādās, ka šādi jānosedz divkārt lielāka summa. "Vairs neredzam, kā to izdarīt sociāli nesāpīgi," atzina N. Narvaišs. Sāpju punkti sniedzas līdz invalīdu bezmaksas pārvadāšanas pārtraukšanai (lietuvieši no saviem invalīdiem prasot 20% no pilnās biļetes cenas) līdz tiesu procesiem ar autopārvadātājiem, kuriem valsts garantējusi pārvadājumu pasūtījumu un dotācijas uz vairākiem gadiem. Tepat arī draudi padarīt par bezdarbniekiem gan autobusu šoferus, gan viņu pasažierus, kuri izmanto sabiedrisko transportu ceļam uz darbu un ne vienmēr būs spējīgi izmantot personiskos transporta līdzekļus.