Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) apgrozījums šogad deviņos mēnešos bija 6,393 miljoni eiro, kas ir par 49,1% vairāk nekā pērn deviņos mēnešos, bet uzņēmuma zaudējumi samazinājās 2,5 reizes - līdz 44 783 eiro, liecina uzņēmuma publiskotā informācija.
Finanšu pārskata vadības ziņojumā teikts, ka 2024.gada deviņos mēnešos sadarbībā ar dzelzceļa ekspluatācijas un pārvadājumu konsultantu EDzL strādāja pie kravu apkalpes vietu biznesa modeļa un ilgtermiņa stratēģijas izstrādes.
Tāpat veikta izpēte par dzelzceļa aizsargjoslu tiesiskā regulējuma un metodikas izstrādi "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras aizsargjoslu noteikšanai, kā arī turpināti darbi "Rail Baltica" tilta pār Daugavu izbūvē Rīgā.
Šogad sākti arī otrās kārtas būvdarbi - viadukta caur Rīgas lidostas teritoriju būvniecība. Savukārt pamattrases posmā pabeigti būvprojektu izskatīšanas un izvērtēšanas fāzes darbi, kā arī maijā notika "Rail Baltica" pamattrases būvniecības sākšanas
pasākums.
EDzL valde norāda, ka darbs šogad trešajā ceturksnī notika augstas nenoteiktības apstākļos, ņemot vērā rēķinu apmaksu kavēšanu "Rail Baltica" pamattrases, Rīgas Centrālās stacijas un Rīgas lidostas būvniekiem, kā arī saistībā ar Latvijas valdības neskaidro nostāju un politiskā atbalsta trūkumu "Rail Baltica" projekta turpināšanai Latvijā.
Pēc 2024.gada jūlija EDzL ar SM ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu "Par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nacionālo finansējumu šogad un 2025.gadā, kurā tiek prasīts finansējums EDzL neattiecināmo izmaksu segšanai, kā arī, lai nodrošinātu SM iesniegto un neapmaksāto pakalpojumu sniedzēju rēķinu apmaksu un no finansēšanas līgumiem neattiecināmo, bet projekta ieviešanai nepieciešamo izmaksu segšanai.
Tāpat šogad EDzL izbeidza līgumu ar "Rail Baltica" reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju - uzņēmumu apvienību "Rere Ineco". Līguma izbeigšana saistīta ar viena uzņēmumu apvienības dalībnieka maksātnespēju un otra nevēlēšanos pārņemt saistības.
Turpinās arī darbs pie "Rail Baltica" projektam nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanas, tostarp Rīgas Centrālajā stacijā ir noslēgusies nekustamo īpašumu atsavināšanas/iegūšanas aktivitāte.
Šā gada novembra beigās SM nosūtīta pēdējā versija nākamo trīs gadu deleģēšanas līguma projektam, kā arī notiek
sarunas par būtiskiem deleģēšanas līguma aspektiem. Savukārt no šā gada 1.oktobra EDzL tiek ieviestas strukturālas izmaiņas.
LETA jau ziņoja, ka "Rail Baltica" projektā Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un Rīgas lidostas stacijas darbu turpināšanai, būvdarbu indeksācijai un Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" netiešo izmaksu segšanai šogad nepieciešami 20,147 miljoni eiro, izriet no SM saskaņošanai virzītā informatīvā ziņojuma "Par "Rail Baltica" projekta īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu šogad un 2025.gadā".
Savukārt 2025.gada budžetā SM aicina ieplānot papildu 58,637 miljonus eiro citām ar būvdarbiem saistītām aktivitātēm, kuras īsteno projekta ieviesējorganizācijas atbilstoši SM deleģētiem uzdevumiem, jo Eiropas Komisija (EK) ierobežotā finansējuma apstākļos prioritāri atbalstu sniedz tikai pamattrases būvdarbiem.
Tostarp EDzL nepieciešamais finansējums 2025.gadā neattiecināmo izmaksu segšanai veido 6,853 miljonus eiro, bet 2025.gadā no valsts budžeta nekustamo īpašumu atsavināšanai un apsaimniekošanai nepieciešami 7,511 miljoni eiro, minēts ziņojumā.
Ziņots arī, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.
Atbilstoši jaunākajai "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.
Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Pagājušā gada deviņos mēnešos EDzL strādāja ar 4,228 miljonu eiro apgrozījumu un 110 059 eiro zaudējumiem.
EDzL ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība, un tās pamatkapitāls ir 4,445 miljoni eiro.