Katru dienu mums ir jārunā un jāieklausās, ko mums saka. Sazinoties ar citiem cilvēkiem, mums ir jāsaņem informācija un jāveido savstarpēja sapratne.
Taču praksē visbiežāk atklājas, ka no visa, ko stāsta kolēģi, priekšnieki, ģimene un draugi, labākajā gadījumā atceramies pusi. Un apkārtējie ignorē mūsu vārdus. Kā un kāpēc jāiemācās dzirdēt?
Atrodoties lekcijā vai prezentācijā vai pat vienkārši draugu kompānijā, kurā kāds ir “solo”, viņi izliekas prombūtnē, izklaidīgi skatās pa logu, pēta jaunas tālruņa funkcijas vai zīmē svētku logotipus piezīmju grāmatiņā. Un pats galvenais, viņi nekad neskatās, kas šobrīd runā.
Cilvēks, kurš neprot klausīties, ne tikai izskatās rupjš, bet arī nesaņem nepieciešamo informāciju. Pētījumā, ko veica psiholoģe, Ph.D. Eilīna Vuda un viņas kolēģi atklāja, ka studenti, kuriem lekciju laikā izdevās mainīt Facebook statusus vai rakstīt ziņas Twitter, ieguva ievērojami sliktākus rezultātus nekā viņu vienaudži, kuri klausījās pasniedzēju un viņu uzmanību nenovērsa svešas darbības.
Prasme klausīties noderēs ne tikai augstskolas lekcijās. Attiecības ar kolēģiem, ģimeni un priekšniekiem uzlabosies tikai tad, ja parādīsit, ka dzirdat un saprotat viņus.
Kā zināt, vai esat labs klausītājs vai varbūt tā ir prasme, kas jāattīsta? Mēs iesakām veikt vienkāršu testu. Atbildiet uz jautājumu "jā" vai "nē".
Tagad apskatiet, uz cik jautājumiem jūs atbildējāt apstiprinoši. Ja to ir vairāk nekā septiņi, varat uzskatīt sevi par labu klausītāju, taču neaizmirstiet, ka nekad nav par vēlu pilnveidoties.
Terminu “aktīva empātiskā klausīšanās” pirmo reizi ieviesa amerikāņu psihologi Kristofers Džiharts un Greiems Bodijs. Sākumā paņēmiens, kas ļāva cilvēkam aktīvi demonstrēt savu interesi par sarunu, bija paredzēts pārdošanas vadītājiem: fakts ir tāds, ka spēja aktīvi klausīties nozīmē, ka varat iejusties cita cilvēka ādā.
Uzņēmīgs cilvēks, kurš spēj iejusties cita ādā, noteikti raisīs simpātijas - un, likumsakarīgi, vēlēsies no viņa kaut ko iegādāties. Mūsdienās aktīvu empātisko klausīšanos parasti izmanto psihologi un psihoterapeiti - cilvēki, kuriem vienkārši ir jāizrāda izpratne.
Mēs dažreiz pat negribot komunikācijas procesā ievietojam unikālus blokus, kas traucē savstarpējai sapratnei. Ir vairāki šādi bloki.
Šeit ir 7 veidi, kā aktīvi klausīties. Nevajag visu apgūt, lai būtu pazīstams kā saprotošs cilvēks, ar kuru vienmēr ir patīkami komunicēt.