Lai gan šajā svētku sezonā patērētāji ir gatavi tērēt par 4 % vairāk nekā pērn, daudzi atzīst, ka jūtas apjukuši, saskaroties ar plašajām iespējām un laikietilpīgo pirkumu izpēti.
Saskaņā ar Accenture 18. ikgadējo globāli veikto svētku iepirkšanās pētījumu (Holiday Shopping 2024), gandrīz trīs ceturtdaļas patērētāju ir pirkumu iedvesmas meklējumos, vienlaikus vēloties pārliecību, ka saņems labus piedāvājumus.
“Lai atvieglotu iepirkšanos, arvien vairāk mazumtirgotāju ievieš jaunākās tehnoloģijas. Viens no izmantotajiem risinājumiem ir ģeneratīvais mākslīgais intelekts (MI), kas ļauj personalizēt dāvanu ieteikumus un piedāvāt iepirkšanās padomus. Piemēram, veikalos uzstādīti MI sarunbotu kioski var darboties kā asistenti, palīdzot pircējiem atrast dāvanas un nodrošinot ātras un precīzas atbildes,” stāsta Andrejs Ivanovs, Accenture Produktu projektu portfeļa vadītājs Baltijā.
Accenture pētījumā 93 % patērētāju norāda, ka MI tehnoloģijas viņiem palīdz atrast labākas dāvanas, un 88 % uzticas to sniegtajiem ieteikumiem. Papildu iespējas sniedz dati un analītika, kas ļauj mazumtirgotājiem optimizēt akcijas un piedāvājumus, nemazinot peļņu. Ar datu palīdzību tiek izveidoti personalizēti piedāvājumi, kas piesaista patērētājus un palīdz viņiem justies pārliecinātiem par savu izvēli.
“Arvien skaidrāk redzama arī tendence uz superpersonalizētiem e-pastiem, kuros MI palīdz uzrunāt klientus, izmantojot gan tiem pieejamos datus, gan dažādu paaudžu slengu. Šāda pieeja ļauj uzņēmumiem ne tikai piesaistīt uzmanību, bet arī izveidot dziļāku saikni ar katru klientu,” atzīmē Andrejs Ivanovs.
Viens no galvenajiem iepirkšanās dzinuļiem ir izdevīgi piedāvājumi un atlaides, kas daudzus padara par svētku laika “darījumu medniekiem”. 40 % patērētāju meklējumus sāk jau pirms Melnās piektdienas, lai atrastu labākās cenas. 33 % pircēju dod priekšroku tiešsaistes iepirkšanās platformām, jo tās piedāvā iespēju viegli salīdzināt cenas un izvēlēties izdevīgākos piedāvājumus. 38 % aptaujāto ir gatavi veltīt laiku, lai rūpīgi izpētītu un izvēlētos preces, kas atbilst viņu budžetam un vajadzībām.
Svētku sezonas laikā īpaši aktuāla kļūst arī “neizlēmības barjera”. Perfektās dāvanas meklējumi bieži vien rada apjukumu, jo piedāvājumu ir pārāk daudz, savukārt izvēles process prasa pārāk daudz laika un pūļu. Aptuveni 72 % patērētāju norāda, ka viņiem trūkst skaidrības un pārliecības, kas rada stresu par pareizā pirkuma izvēli. Lai palīdzētu patērētājiem pārvarēt šo apjukumu, mazumtirgotāji izmanto MI risinājumus, kas nodrošina personalizētu un iedvesmojošu pieredzi. Piemēram, Etsy Gift Mode™ apvieno mašīnmācīšanos un cilvēka darbu, lai palīdzētu patērētājiem atrast unikālas dāvanu idejas, kas atbilst vairāk nekā 200 dažādiem personu tipiem.
Iepirkšanās apjukumu cilvēki bieži vien risina ar dāvanu kartēm, kas kļūst arvien populārākas. Tās šogad plāno iegādāties 4 no 10 pircējiem. Dāvanu kartes piedāvā vienkāršu risinājumu, ļaujot gala lēmumu pieņemt saņēmējam. Turklāt tās ietaupa laiku un ir viegli pielāgojamas dažādām vajadzībām.
Tomēr dāvanu kartēm ir arī trūkumi - puse saņēmēju neizmanto pilnu summu, un daļa uzskata tās par pārāk bezpersoniskām. Mazumtirgotājiem ir iespēja padarīt dāvanu kartes personiskākas un nozīmīgākas, piedāvājot personalizācijas iespējas un vienkāršojot to izmantošanas procesu. Digitālās ekosistēmas, piemēram, Starbucks eGift Card, ļauj lietotājiem personalizēt kartes ar attēliem un ziņojumiem, kā arī nodrošina vienkāršu atlikuma pārbaudi un izlietošanu gan klātienē, gan tiešsaistē.
Neskatoties uz tiešsaistes platformu popularitāti, fiziskie veikali joprojām spēlē nozīmīgu lomu svētku iepirkšanās laikā. Galvenais iemesls ir tas, ka daudzi patērētāji vēlas redzēt un aptaustīt preces klātienē. Trešdaļa aptaujāto atzīst, ka nozīme ir veikala atmosfērai, kas rada svētku noskaņu, un tūlītējai iespējai iegādāties un saņemt preces.
Lai veicinātu veiksmīgu iepirkšanās pieredzi, arī fiziskie veikali arvien vairāk izmanto ģeneratīvo MI, kas ļauj pircējiem ātri atrast piemērotas dāvanas, kā arī piedāvā interaktīvus un personalizētus risinājumus. Šie risinājumi ne tikai palīdz iepirkties, bet arī veicina patērētāju lojalitāti.
Šādu stratēģiju īstenošana, apvienojot jaunākās tehnoloģijas ar pārdomātu klientu pieredzes veidošanu, mazumtirgotājiem ļauj izcelties un gūt panākumus gan svētku sezonā, gan ilgtermiņā.