Sports šovasar ir ar visaugstāko kvalitātes zīmi. Bez ikgadējām tenisa, vieglatlētikas un citu sporta disciplīnu sacensībām, tikko sākcies arī Eiropas futbola čempionāts Vācijā un jūlijā vasaras olimpiskās spēles Parīzē.
Cepure. Jpg
Savukārt franču modes konglomerāts LVMH (kur ietilpst tādi zīmoli kā Louis Vuitton, Bulgari, Dior, Fendi, Givenchy, Kenzo, Marc Jacobs) ir Parīzes olimpisko spēļu ģenerālsponsors.
Kādas ir dinamiskās attiecības starp sportu un modi, pētot, kā sporta apģērbs ir kļuvis par ikdienas apģērba pamatelementu.
Izpētot sporta un modes krustpunktus, mērķis ir atklāt to ietekmi, kas veido mūsu garderobes izvēli. Izpratne par šīm attiecībām sniedz ieskatu modes evolūcijā un atklāj sporta kultūras nozīmi ārpus vieglatlētikas vai tenisa jomām.
Sporta mode no nišas segmenta ir kļuvusi par dominējošu tendenci, kas ietekmē gan sporta, gan modes industriju.
Pēdējos gados sports ir piedzīvojis lielas pārvērtības. Un tas ir saistīts ar sporta apģērbu. Pat ja sportiskās aktivitātes nav ikdienas sastāvdaļa, sporta apģērbs ir ikviena garderobē. Piemēram, baltais T-krekls ir kļuvis par kapsulas garderobes pamatelementu. Kamēr mode palielina sporta respektablumu, sports ienes modes nozarē praktiskumu un funkcionalitāti.
Šīs tendences pirmsākumi meklējumi pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados, kad populāra kļuva aerobika un fitness, un sporta apģērbs tika integrēts ikdienas garderobē.
Latviski šim ģērbšanās stilam nav precīzs nosaukums, to var saukt par brīvā laika apģērbu. Angļu valodā to sauc par athleisure, kas ir veidots no diviem vārdiem athletics+ leisure - atlētika + atpūta. Legingi, sporta krekli, jakas ar kapuci, sporta apavi ir kļuvuši par ikdienas apģērbā sastāvdaļu.
Pirmo reizi termins lietots žurnāla “Nation’s Business” tālajā 1979. gadā, lai aprakstītu apģērbus un apavus, kas paredzēti tiem, kuri vēlas izskatīties atlētiski. No smagajiem 20. gadsimta sākuma vilnas formas tērpiem līdz 60. un 70. gadu revolucionārajiem sintētiskajiem materiāliem - katrs laikmets ir atstājis neizdzēšamas pēdas sporta un modes krustpunktā.
Cilvēki ikdienā arvien vairāk izvēlas apģērbu, kas iemieso gan ērtumu, gan neformālu brīvā laika pavadīšanas stilu. Un pat romantiķi, bohēmas un glamūra cienītāji ir iecienījuši “athleisure” ģērbšanās stilu.
Tas ir daudzpusīgs sporta apģērba veids, kas apvieno funkcionalitāti un modi un kas apvieno aktīvo apģērbu un modernu ielas apģērbu un ir paredzēts dienas un atpūtas aktivitātēm. Tas paceļ ērta iekštelpu sporta apģērba koncepciju jaunā līmenī, apvienojot to ar lietišķu ikdienas dizainu.
Lai gan tas ir ērts un stilīgs un papildina rosīgu dzīvesveidu, tajā ir izmantoti augstas kvalitātes audumi, radīti “elpojoši” un gaisīgi krekli un bezšuvju elastīgās bikses. Un vēl viens svarīgs aspekts - šāds apģērbs jaunina, jo sportisks cilvēks nozīmē veselīgu dzīves veidu.
Atkarībā no tā, kur doties, brīvā laika apģērbu var “ietērpt” ar aksesuāriem un rotaslietām. Pat kaut kas tik vienkāršs kā izteiksmīga kaklarota vai saulesbrillēs var piešķirt sporta zāles apģērbam mūsdienīgu izskatu.
Sportiski modes apģērbi bieži vien nemanāmi pāriet no sporta zāles ielas apģērbā. Šī daudzpusība ļauj cilvēkiem pāriet no treniņa uz darbu veikšanu vai satikties ar draugiem nepārģērbjoties. Šā stila ērtības veicina aktīvu dzīvesveidu un sporta integrāciju ikdienas rutīnā.
Papildu komfortam un daudzpusībai, atlētisks modes apģērbs ir kļuvis par pašizpausmes veidu un personiskās identitātes atspoguļojumu. Līdz ar sociālo mediju attīstību un slavenību ietekmi, cilvēkus arvien vairāk piesaista sporta apģērbs tā praktiskuma un estētiskās pievilcības dēļ.
Sports vienmēr ir bijis nozīmīgs kultūras spēks, kas ietekmē to, kā ģērbjamies. Un zīmoli reaģē uz šo pieprasījumu, piedāvājot plašu stilu, krāsu un dizainu klāstu, ļaujot cilvēkiem izveidot savu unikālo izskatu, kas atbilst viņu dzīvesveidam un personībai.
Šis uzsvars uz individualitāti vēl vairāk veicina sportiskā modes apģērba popularitāti ikdienas dzīvē, jo tas dod cilvēkiem iespēju pārliecinoši izpausties gan sporta zālē, gan ārpus tās.
Viens no ievērojamākajiem sporta apģērbu dizaineriem bija parīzietis Žans Patū , kurš radīja mūsdienu tenisa svārkus. Tos 1921. gadā Vimbldonā pirmo reizi valkāja tenisa superzvaigzne Sūzena Lenglena. Sportiskā kleita, jaka un zeķes, ko viņa valkāja laukumā un ārpus tā, palīdzēja popularizēt sporta apģērbu Eiropā. 1926. gadā žurnāls “Vogue” rakstīja: “Trīs ceturtdaļas Parīzē piedāvāto ikdienas modes preču ir saistīti ar šo sportu. Tās ir vienkāršas, praktiskas un jauneklīgas.”
Profesionāliem sportistiem karjera ir relatīvi īsa, un tāpēc mode ir pateicīga vide, kur turpināt karjeru. Daudzi no bijušajiem sportistiem veido savus personīgos zīmolus.
Slaveni sportisti, piemēram, Deivids Bekhems, Rodžers Federers, Serēna Viljamsa ir kļuvusi par tendenču noteicējiem, iedvesmojot miljonus. Sportisti lieliski demonstrē, kā var sajaukt atlētiskumu ar eleganci, parādot pasaulei, ka sports un mode var harmoniski sadzīvot.
Turklāt pēdējos gados sportisti ir ieņēmuši jaunu lomu kā spēcīgi mārketinga instrumenti modes zīmoliem. Viņu sadarbība ar modes preču zīmēm ir kā izplūdusi līnijas starp sporta un modes jomu.