“Soma, kura ir izturējusi laika pārbaudi, sasniegusi kulta statusu un vienmēr ir topā!” Tāds varētu būt vadmotīvs, pēc kura ikdienā izvēlēties savu rokassomiņu.
Jo tikai daži zīmoli ir sasnieguši šāda līmeņa kvalitāti un stilu. Šie meistardarbi simbolizē augstākās klases roku darbu un izsmalcinātu dizainu, kā arī nes sev līdzi uzdevumu: nēsātāju atšķirt no pūļa. Modernas somas nāk un iet, sagādājot sezonālu prieku. Taču klasiskās somas ir mūžīgas, un, rūpīgi kopjot, tās var būt pat vērtība, manta, kas tiek nodota no paaudzes paaudzē. Dažu somu, piemēram, Chanel 2.5 un Hermès Kelly, vērtība laika gaitā pat palielinās.
Visas mūsdienās somas ir radušās no somām, kas domātas zirgu lietu un piederumu transportēšanai. Pirmo sieviešu rokassomu izveidoja Polīna Monā (Pauline Moynat) tālajā 1870. gadā, ko nodēvēja par “sac mignons” (mīlīga soma), soma bija neliela rokas somiņa ar zamšādas oderi.
Tomēr par pirmo somu ar savam laikam neticamu popularitāti kļuva Louis Vuitton Trunks 1850. gadu beigās, un tā bija paredzēta bagāžas pārvadāšanai vīriešiem.
Pēc tam, kad somas kļuva par pieprasītu preci, Louis Vuitton paplašināja savu darbību ar funkcionālākām ikdienas iespējām, ieviešot vieglāku ceļojumu kompanjonu, kas pazīstams kā Keepall, kas kļuva par pasaules elites sensāciju un šodienas somas numur viens Speedy priekšteci.
Louis Vuitton Speedy ir viena no ikoniskākajam luksusa modes rokassomiņām. Vai zinājāt, ka soma pirmo reizi debitēja 1930. gadā, un toreiz to sauca par ekspresi, kas atspoguļoja laikmeta tieksmi pēc ātrām automašīnām?
Vēlāk tā tika pārdēvēta par Speedy (Ātrā), un 1959. gadā soma tika izlaista elastīgā monogrammas audeklā, kas ir tik populārs mūsdienās.
Gadu desmitu laikā Speedy ir piedzīvojis dažādas iterācijas — no Marka Džeikobsa grafiti stila burtiem, kas krāsoti ar monogrammas apdruku, un Takaši Murakami daudzkrāsainajai monogrammai līdz Jajoja Kusamas bezgalības punktiem.
Jaunāko adaptāciju ir izstrādājis Farels Viljamss, kurš 2023. gada februārī tika iecelts par Louis Vuitton vīriešu apģērbu radošo direktoru. Tagad soma ir pieejama dažādās krāsās — sarkanā, dzeltenā, zaļā, oranžā un zilā — un izgatavota no dabiskas elastīgas, graudainas teļa ādas.
Gluda jēra āda klasiskajā melnajā. Uz salokāmā vāka ir pavelkamā slēdzene un pat piekaramā atslēga, kurai atslēgas ir neuzkrītoši iebāztas piekariņā, kas nāk no roktura. Visbeidzot, moderni zelta krāsas elementi un somiņas “kājas” ir iemesls, kāpēc šī rokassomiņa ir viena no visikoniskākajām rokassomām vēsturē.
Hermès - franču modes nams 1935. gadā izlaida “pasta somu sievietēm” (sac á dépêches pour dames). Popularitāti tā ieguva tikai 1956. gadā - slavenā aktrise Greisa Kellija izmantoja Hermès somu, lai pasargātu savu grūtnieces vēderu no paparaci. Somas slava auga arvien vairāk pēc tam, kad Hermès to nosauca par Kelliju.
Soma noteikti nav pa kabatai visiem, tā maksā līdz pat 80 000 euro. Lai izgatavotu vienu somu, ir nepieciešamas 16 -24 stundas un 2600 ar roku šūtas šuves. Tā parasti tiek veidota no jērādas, bet ir pieejami arī krokodila, ķirzakas un pat strausa ādas varianti.
Šī soma ir viena no slavenākajiem 20. gadsimta modes izstrādājumiem. Chanel somai par iedvesmu tika ņemts Coco Chanel bijušais mīļākais Vestminsteras hercogs, kurš mīlēja izjādes. Lūk soma, ko iedvesmojis vīrietis.
Chanel dizaini vienmēr ir bijuši balstīti uz sievietes brīvību un kustības ērtumu, tomēr, pirmās somas tika radītas 1929. gadā un bija jānēsā rokās, tādā veidā padarot tās nepraktiskas un ierobežojušas.
1955. gadā Chanel sabiedrībai izlaida rokassomu ar pleca siksnu, kas pārsteidza un šokēja visus: pleca soma bija pieņemama gan augstdzimušai dāmai, gan parastai sievietei.
“Mans darbs ir aizvākt to, ko citi ir pievienojuši klāt,” teica Koko Šanele.
Pirms klasiskā dubultā atloka pastāvēšanas bija oriģināla Chanel rokassomiņa - 2.55. To 1955. gada februārī izstrādāja pati madāma Šanele, un, kā zināms, tā ir pirmā uz pleca nēsājamā soma.
Laikā, kad lielākā daļa somu tika nēsātas ar rokām, šis rokassomu izgudrojums bija patiesi revolucionārs. Mūsdienās ir tik daudz 2.55 interpretāciju. No maciņa ar ķēdi līdz kameru futrāļiem un akordeona atkārtotiem izdevumiem — 2.55 stila koncepcija ir Chanel zīmola DNS galvenais balsts.
Modernā 2.55 versija paliek gandrīz nemainīga, un, lai gan ir pagājuši 69 gadi kopš somas debijas, tā joprojām rada pieprasījumu. Īpaši pēc šogad veiksmīgās mārketinga kampaņas, kur reklāmas rullītis - sporta auto, vakariņas viesnīcā, mīlas stāsts un poēzija pēc slavenās Kloda Lelūša filmas “Vīrietis un sieviete” sižeta.
Bēša, melnkoka oriģinālā GG pamatne ar brūniem ādas griezumiem, zaļiem un sarkaniem elementiem un sudrabotu slēdzi. 1950. gadā Gucci izveidoja unisex somu ar nosaukumu “Konstance”. Kad Kenedijas kundze tika piefiksēta nēsājam 50. konstanci, soma uz reiz kļuva topā.
Kenedijas kundze bez šaubām bija viena no vismodernākajām un stilīgākajām Amerikas pirmajām lēdijām un atpazīstamākajām modes ikonām pasaulē.
Protams, ka viņas aksesuāru un apģērbu izvēlei bija liela ietekme. Par godu Žaklīnai “Džekijai” Kenedijai, Gucci “Konstances” somas vārdu pārmainīja uz “Džekija”.
Gucci izlaida jauno Džekiju 2009. gadā. Īsi pēc tam tā tika pārsaukta par “Buvijē”, Kenedijas kundzes dzimtajā uzvārdā, taču pāris gadus vēlāk tā tika pārsaukta atpakaļ par Džekiju.
Arī šoreiz modes ikona tika izmantota somas mārketingam; britu supermodele Keita Mosa (tāpat kā Kenedijas Kundze) izmanto Džekijas somu, lai aizslēptos no paparaci.
Kā teicis Kristians Diors: “Mans galvenais mērķis ir likt katrai sievietei justies un izskatīties kā grāfienei.”
Klasiska, melna, jērādas rokassoma ar mazu rokturi. Katra Diora soma ir mini mākslas darbs. Tai ir raksturīgās Dior iezīmes, piemēram, “Cannage” izšuvumi, Dior paraksts.
Izliektais arkveida rokturis simbolizē sievišķību un eleganci. Dekoratīvie piekariņi, katrs ir viens Dior burts, ir piekabināti pie roktura. Apklāti ar īstu zeltu, piekariņi piedod somai atpazīstamību un izceļ tās kontūras.
Kad runa iet par ikoniskām rokassomām, Lady Dior ir visīpašākā. Par tās statusu ir jāpateicas princesei. Dior sākumā šo somu nosauca par Chouchou (Favorīte). Tā laika Francijas prezidenta sieva meklēja dāvanu, ko uzdāvināt Velsas princesei Diānai. Dior modes nams piedāvāja prezidenta sievai šo somu. Princesei Diānai soma ļoti iepatikās. Tā soma tika pārsaukta par Lady Dior.
Dior Saddle soma tika izveidota 1999. gadā un atkārtoti tika izlaista 2018. gadā. Jātnieka forma, piekarināmais logotipa šarms, īsa plecu siksna un atkārtotais Dior zīmogs. Tik vienkārša, tik neatkārtojama. Vai zinājāt, ka Christian Dior Saddle soma bija viens no pagājušā gada populārākajiem modeļiem?
2018.gads bija laiks, kad pavisam mainījās modes tendences. Modes pasauli bija apbūrusi franču dizainera Simona Porta Žakema mazā Čikito soma. Viņš pārtaisīja totes somu par rotaslietu, ko var valkāt gan ap kaklu, gan ap gurnu. Tā ir aci piesaistoša apģērba sastāvdaļa, kas paspilgtina jebkuru izvēlēto tērpu. Lai gan soma nav spējīga sevī saturēt visu mūsdienās nepieciešamo, tagad trendi atļauj nēsāt vairākas somas vienlaikus, un katram atrodas sava vieta.
Mikro soma no gumijas un ādas sajaukuma ar zelta iniciāli J, ir gan siksna, gan rokturis, ko viegli aplikt ap roku.
Džonatana Andersona (Jonathan William Anderson) pirmās rokassomas dizains Loewe ir patiesi īpašs. Kā norāda tās nosaukums Puzzle (Mīkla) ir unikāls sastāvs, kas sašuj kopā neregulāras formas ādu, veidojot kubveida formas somu. Tā ietilpīgais interjers papildina tā funkcionalitāti. Pat bez acīmredzamiem logotipiem Puzzle joprojām ir atpazīstama kā Loewe soma, padarot to par ideālu aksesuāru “klusā luksusa” garderobei.
Šī desmitgade sākās ar tendenci “bez logotipa” un kāds zīmols nāk prātā? Protams, Bottega Veneta. Šā ikoniskā vārda atdzimšana ir, pateicoties Danielam Lī un viņa darbam.
Bet galvenokārt Jodie soma ir tā, kas mainīja Bottega Veneta vēstures gaitu, piešķirot tai jauneklīgu noskaņu, lai tā atkal kļūtu aktuāla. Džodijai raksturīgā klaiņojošā forma un mākslinieciski savītais mezgls padara šo stilu par patiesi ikonisku.
Pārskrienot pāri somu uzskaitījumam, rodas pašsaprotami secinājumi - lai cik dārga būtu soma, ne vienmēr zīmola vārds nosaka somas pieprasījumu. Šīs somas izvēlas sievišķīgās formas un funkcionalitātes dēļ.
Un nopirkt somu pāris simtu vai pat tūkstošu eiro vērtībā nav visām pa kabatai. Tāpēc neskaitāmi dizaineri meklē alternatīvas pieejas, spēlējas ar materiāliem, krāsām. Tā top somas, kas vizuāli līdzinās šīm nosauktajām somām - ikonām, tikai par visiem pieņemamu cenu.
Lūk, nosauktās somas lieliski kalpo par mazu špikeri savas īstās somas medības.
Īsta dizainera soma ir investīcija. Tomēr daudziem tas ir nereāls mērķis, jo vidēja izmēra somas cena ir no apmēram 5000 euro. Daudzi no mums labprātāk ietaupītu šo naudu un aizvedu savu ģimeni lieliskā ceļojumā vai pat divos! Tomēr ir lieliskas alternatīvas. Lūk, daži piemēri, ko var iegādāties Latvijas lielveikalos.
Savukārt, ja iepērkaties internetā, labas un kvalitatīvas somas, ko izvēlas arī slavenības, ir JW PIE. Šīs somas cena ir 90 euro.