Lindas Raitumas izlolotais bērnu modes zīmols "Paade Mode", ko mīl vairāk nekā 20 pasaules valstīs

© Privātais arhīvs

Šodien bērnu vadošais modes zīmols "Paade Mode" ir viens no Latvijas viseksportspējīgākajiem modes zīmoliem. Turklāt tas nav minējums, bet gan statistika, kas ir pieejama katram interesantam.

Apzinoties zīmola radītājas, dizaineres - Lindas Raitumas darba desmitgadi, kas jau aiz muguras, proti, gadi, kuru laikā izaugt līdz luksusa klases zīmolam, kas zina savu vērtību un kura rokrakstu atpazīst vairāk nekā 20 pasaules valstīs, lemts tikai retajam. Toties "Paade Mode" tas izdevās. Neaizmirstot par mērķtiecību, talantu, kā arī degsmi, kas bija līdzās gan izaicinājuma pilnajos brīžos, gan veiksmes stāstos, gan dienās, kas lika saņemties turpināt iesākto, jo modes jomā, tā vienkārši iekārtots.

Turpinoties Rīgas modes nedēļai, nākošā saruna ir klāt. Šī saruna būs par vērtībām un cieņu, kā arī par prieku, kas īss, bet īsts. Gluži kā maziem bērniem, kas iecienījuši ģērbties modes zīmola "Paade Mode" šedevros, kas, manuprāt, ir dāsna privilēģija īpaši 21. gadsimta steidzīgajā ritmā. Lieki piebilst, ka bērnu patiesās un mirdzošās acis skatē runāja pašas par sevi, kas apliecina, ka arī viņiem šis notikums bija no svara.

Ģirts Ozoliņš/MN

Bērnu zīmols "Paade Mode" Latvijā pazīstams ar savu unikālo rokrakstu. Cik svarīgi jums ir noturēt latiņu modes pasaulē un radīt no jauna? Neapstāties!

Mēs, Paade Mode, esam zīmols, kas vispirms kļuva atpazīstams un pieprasīts ārpus Latvijas robežas. Tikai pēdējos gados, kad esam atvēruši savu studiju un iespēju satikties ar Latvijas klientiem, mūsu atpazīstamība šeit ir augusi daudz straujāk. Taču joprojām lielāko daļu - apmēram 95% no saviem izstrādājumiem, mēs eksportējam. Turklāt starptautiskā tirgus konkurence ir ļoti agresīva - tā vienmēr ir izsalkusi un pieprasoša. Savas kolekcijas radam vismaz divas sezonas uz priekšu, lai mūsu pircējiem, proti, tirdzniecības centriem un veikaliem, kas kolekciju redz paši pirmie - var tās laikus iegādāties un mēs savukārt saražot. Cilvēki prasa un novērtē jaunas pieejas, dizainus un katru sezonu mums ir jābūt nevainojamiem, lai saglabātu savu vietu biznesa tirgū, kā arī klientu sirdīs.

Atklāti sakot, kolekciju izstrāde, jaunu modeļu izstrāde nav tikai radoša izvēle, tam nu jau ir obligāts raksturs, aiz kuras seko liela atbildība.

Dizaina izstrāde ir nepārtraukts darbs, kurā liela loma ir analītikai, kā arī ciparu stabiņiem. Un šā brīža visiem labi redzamajos globālajos satricinājumos jābūt spējām paredzēt pieprasījumu, kā arī prasību izmaiņas vairākus gadus uz priekšu.

Marta Logina

Latvijā ir cienījami modes bērnu zīmoli, bet tikai retais uzdrīkstas eksportēt.

Mazumtirdzniecība Latvijā ierobežo attīstību. Mēs esam zīmols ar vairāk nekā 10 gadus pieredzi, radam jaunas kolekcijas. Jau ar trešo kolekciju izlēmām, ka koncentrēsimies uz eksportu, Latvijas tirgus ir mazs, īpaši, ja vēlies strādāt ar materiāliem, kādus tu vēlies un radi dizainu, kādu vēlies, nevis ko vari atļauties. Tā ir atšķirība.

Mēs varējām izvēlēties, tolaik ātri sapratām un devāmies luksusa zīmola virzienā. Mēs radām drosmīgus dizainus, kombinācijas, daudz spēlējamies ar materiāliem un faktūrām. Cenšamies dažādot tehnoloģijas, pieejas, lai katra kolekcija būtu garšīga, uzrunājoša.

Neskatoties uz augošiem ražošanas apjomiem, joprojām mūsu kolekcijās ir adījumu roku darbs, un tajā pašā laikā adījumi, kas tapuši, pateicoties jaunākajām ražošanas tehnoloģijām, bezvīļu adījumi. Esam daudzveidīgi ar apģērbu klāstu no labākajiem Eiropas materiāliem un nevainojamā kvalitātē. Dažkārt dzirdam komentārus par izstrādājumu starptautiskajām cenām, kas redzamas mūsu mājaslapā, taču es mudinātu Latvijas klientus izmantot viņiem radīto iespēju satikt mūs klātienē - mūsu studijā, kas vienlaikus ir mūsu jauno kolekciju laboratorija, gan rūpnīcas veikals. Studijā ir 40 % atlaide mūsu ražotajiem izstrādājumiem.

Marta Logina

Jūsu zīmols nule kā piedzīvoja skati Riga Fashion Week (RFW). Kādas sajūtas, jo pārsteidzāt ikvienu modes skates cienītāju.

Esmu ļoti, ļoti gandarīta ar skates kopējām radītajām emocijām un pateicīga par savas komandas milzīgo darbu un skatītāju silto uzņemšanu. Šī mums bija unikāla situācija, jo tā bija pirmā skate mūsu zīmolam pašam par sevi. Iepriekš visi bērnu zīmoli tika apvienoti vienā skatē. Tieši tāpēc šķiet, ka šī skate emocionāli sasildīja. Mums beidzot bija iespēja pēc skates palaist bērnus skaistus un sapucētus pie vecākiem kopā nofotografēties, pārrunāt emocijas un saņemt arī pateicības, sajūsmas un prieka vārdus. Tieši atgriezeniskā saite man, dizainerei, ir tas, kas ceļ spārnos un ļauj pacelties nākamajam lidojumam.

Marta Logina

Par pašu kolekciju, kas bija iedvesma?

Kolekcijas nosaukums ir Alpenglow, kas tulkojumā nozīmē - Alpu mirdzums. Veidojot kolekciju, es iztēlojos siltā krāsu audeklā iekrāsotas debesis, kurās kalnu smailes apvij starojošs oreols tā it kā kalnu saule gatavotos aust vai rietēt visā savā majestātiskumā. Vēlējos radīt kolekciju tā, lai nav jāizvēlas starp elpu aizraujošu saullēktu vai romantisku saulrietu. Alpenglow kolekcija piedāvā iespēju spēlēties dažādos rakstos, materiālos un krāsās, pārvēršot ikdienu un svētku mirkļus īpašos piedzīvojumos.

Ģirts Ozoliņš/MN

Visas kolekcijas ir radītas Latvijā, saiknē ar mājām. Raksti, tehnikas, ziedu printi, es neprotu izvēlēties neko, kas ir no Grieķijas vai citu vietu iedvesmas radīts. Tas nav tuvs man un mājām. Man ir svarīgas saknes.

Manās kolekcijās zilā krāsa nekad nebūs, piemēram, Vidusjūras zilā, man būs Latvijas debeszilā, kas ir mana mīļākā krāsa. Un tā būs vienmēr manās kolekcijās, jo, lai kā es censtos no tās aizbēgt, es to nespēju. Krāsas ir daļa no mana rokraksta.

Atklāsiet aizkulises? Cik spraigs bija posms līdz prožektoru gaismām? Vai bija kāds izaicinājums, kas prasīja vairāk, nekā gaidījāt?

Mūsu komandai ir RFW skašu pieredze. Mēs esam ļoti atstrādājuši pieeju, ir ļoti skaidri zināms, kas un cik daudz jāizdara, kā jāsagatavojas, lai skates dienā uzmanību var veltīt tikai bērnu pulciņam un nodrošināt, lai katrs bērns ir komfortā, paēdis, atpūties, paspēlējies, sapucēts un skates gājienam sagatavots. Bērni ir ļoti dažādi. Turklāt apmēram 30% no bērniem, mēs cenšamies ņemt atkārtoti, kamēr neizaug no skates apģērbu izmēra, par pārējām vietām runājot, ir sīva konkurence. Atlasīt modeļus ir skates izaicinošākā sagatavošanās daļa. Tāpēc, ka katrs bērns ir skaists, ar savu īpašo un unikālo, bet visus vienlaikus nevar paņemt. Un tad nākas tomēr to darbu darīt - izlemt, ņemot vērā kolekcijas stāstu. Darbs ar bērniem vienmēr ir bijis prieks, bet arī izaicinājums. Jāatzīst, ka lielāko spriedzi, dažkārt arī emocijas, izraisa organizatoriskas nianses. Nepieciešamība piemēroties jauniem RFW apstākļiem, proti, organizatoru piemeklētām telpām, ar to saistītiem noteikumiem, kas ir dinamiski un mainīgi.

Marta Logina

Bērni, manuprāt, modes skatēs ir vieni no izaicinošākajiem modeļiem. Kā šogad gāja jums? Kā aizkulisēs uzvedās modeļi?

Bērni ir visforšākie modeļi. Tā kā vienmēr pirms skatēm satiekam bērnus, mūsu pieredze ļauj pamanīt enerģijas apjomu, ar kuru tiksim vai netiksim galā. Mūsu modeļu vecums ir aptuveni 6 - 8 gadi, un viņi parasti ir ļoti lieli gudrinieki un kārtīgi aizņemti. Nav daudz laika dauzīties. Mēģinājums, iepazīšanās, sarunas, zīmēšanas piederumi, friziera apmeklējums, protams, ļoti svarīgas ir uzkodas. Ticiet, bērni ir ļoti aizņemti un nodarbināti.

Esam tāda kārtīga, organizēta mobilā bērnudārza vai pirmskolas klase ar 6 skolotājiem un pāris nodarbībām. Manuprāt, lielāks izaicinājums bērni ir pieaugušajiem zīmoliem, kas, iespējams, vēlas mieru, klusumu. Bet kur bērni, tur burziņš.

Atgriežoties pie Riga Fashion Week, ko jums pašai nozīmē piedalīties modes nedēļā? Zinu, ka šī skate jums nebija pirmā.

Dalība RFW mums ir pasākums, kuru veltam tieši Latvijai. Vienīgais mērķis: parādīt mūsu veikumu un vienlaikus iepriecināt, radot svētkus. Dot iespēju nelielam bērnu pulciņam - apmēram 27-30 bērniem saņemt ļoti lielu aplausu, apbrīnas un prieka devu. Mēs ieguldām savu laiku un enerģiju, lai saņemtu bērnu prieku. Vien apskatoties bildēs pēc skates, var redzēt, ka no bērniem ārā līst laime. Tieši tāpat izskatās viņu vecāki. Mūsu bērni no skatēm aiziet samīļoti, apdāvināti un ar kārtīgi uzlabotu pašapziņu, iegūtu kārtīgu papildinājumu personīgai drosmei. Savukārt mēs - uzlādētām baterijām nākamajam posmam.

Kādas sajūtas pārņēma, defilējot kopā ar modeļiem, kā arī apzinoties, ka skate ir piedzīvota. Kāds bija mirklis pēc?

Personīgi es ne pārāk tiecos pēc fotografēšanās, defilēšanas. Katram savs un tas nav mans. Es drīzāk jūtu sevi kā režisoru, man labāk patīk radīt un iepriecināt. Taču šoreiz bija sajūta, ka vajag iziet pa mēli kopā ar bērniem. Jo šī, kā jau minēju, bija mūsu pirmā skate tikai “Paade Modei”, tāpēc arī vēlējos izbaudīt skatītāju silto uzņemšanu. Turklāt, bērniem arī tas ir svarīgi, jo pēdējais kopīgais gājiens, kur bērniem bezgalīgi lielais uztraukums jau ir pārvarēts, skan aplausu jūra un vecāki priecīgi, lepni, kas ir viņu lielā, patiesā balva. Pēc skates jutos ļoti, ļoti pateicīga. Pilna zāle smaidu un laba vēlējumu.

Marta Logina

Vai ir jau ieceres nākotnei? Saistībā ar modes nedēļu.

Mūsu nākamās skates kolekcija un tās stāsts ir jau gatavs. Gaidīsim ziņu par nākamo skates datumu.

Ko novēlat Rīgas modes nedēļas apmeklētājiem, kam skates vēl ir priekšā?

Vispirms, protams, sapucēties, atbrīvoties, saņemt prieku un baudīt piedāvāto. Bet pāri visam es vēlētos, lai sabiedrība, apmeklējot RFW, uztvertu ne tikai to izklaidējošo pusi, bet līdzīgi kā apmeklējot citu kultūras pasākumu, piemēram, izstādi, jaunu filmu, teātra izrādi, domātu. Cenšoties saskatīt zīmola kolekcijas vēstījumu, mēģinot apzināties, ko dizainers un komanda ir ieguldījusi. Mode nav tikai spožās gaismas un glamūrīga ballīte. Te ir diezgan daudz aizraujoša darba, kas acīgam vērotājam top redzams, ielūkojoties zem spožās virskārtas.

Svarīgākais