Hūdija vēsture: kā mūku, sportistu un noziedznieku apģērbs nonāca līdz augstās modes podiumiem?

© _Scanpix

“Hūdijs” ir relatīvi jauns vārds mūsu leksikā, mēs to lietojam tikai 10-15 gadus. Taču šis džemperis ar kapuci pazīstams jau gandrīz gadsimtu. Šodien tas ir garderobē pilnīgi visiem - jauniem un veciem, vīriešiem un sievietēm, bomžiem un miljonāriem. Šim apģērbam bija būtiska loma sabiedrības sociālajā un politiskajā dzīvē.

Vīrietis kapucē XII. gs. / _Wikimedia

Par hūdija pirmavotu var uzskatīt viduslaiku katoļu mūka tuniku ar kapuci. Līdzīgas drēbes, tikai saīsinātā variantā, valkāja slavenais laupītājs Robins Huds (Robin Hood - burtiski “Rob in Hood”, “bandīts kapucē”). Jau tajos laikos cilvēki novērtēja anonimitāti un iespēju tikt nepamanītam, ko sniedza šāda veida fasons.

Foto: Publicitātes foto

Vēl pirms 30 gadiem hūdijs saistījās tikai un vienīgi ar noziedzniekiem un margināļiem. Kriminālās pasaules pārstāvji plaši izmantoja tā maskēšanās iespējas: ejot uz noziegumu, viņi slēpa savu seju aiz kapuces.

_Publicitātes foto

2000.gadu sākumā dažos Lielbritānijas tirdzniecības centros parādījās uzraksti “Ieeja hūdijā ir stingri aizliegta” - tādējādi īpašnieki centās apkarot zagļus. Pat ja viņu rīcība nokļuva videokameru zonā, atpazīt šos cilvēkus bija grūti - uz sejas uzvilktas kapuces dēļ.

Daudzus angļus toreiz sadusmoja šāda diskriminācija, un sabiedrībā radās kustība “Save the Hoodie”. Šajā lietā pat iejaucās Lielbritānijas premjerministrs Deivids Kamerons, kurš aicināja netiesāt jauniešus pēc viņu izskata. Šī runa ir iegājusi vēsturē ar nosaukumu “Apskaujiet hūdiju”.

Foto: Publicitātes foto

To hūdiju, kuru mēs pazīstam tagad, rūpnieciski sāka ražot 1930. gados. ASV kompānija “Knickerbocker Knitting Company”, kas vēlāk kļuva par visu pazīstamo sporta preču marku “Champion”, izdomājusi šo apģērbu sportistiem, kuri aukstā laikā trenējas svaigā gaisā. Jaunuma priekšrocības novērtējušas arī citas iedzīvotāju kategorijas - to iecienījuši krāvēji, dokeri un noliktavu strādnieki. Drīz vien hūdijs iegāja arī amerikāņu armijas ekipējumā.

Džastins Bībers / _Scanpix

Taču īpaši populārs tas kļuva 1970. gados, attīstoties hiphopa kultūrai. Hūdijs kļuva par reperu, grafiti mākslinieku un breika dejotāju uniformu. Šis apģērbs ne tikai pasargāja no aukstuma un vēja, bet arī ļāva saglabāt anonimitāti bez bailēm tikt atpazītiem policijā.

Silvestrs Stallone filmā “Rokijs”, 1976. gads / _Scanpix

Slavenību vidē hūdijs pirmo reizi parādījās 1976. gadā - filmā “Rokijs”. Silvestra Stallones varonis valkā tieši šādu apģērbu. Kopš tā laika hūdija modeli no smalkās pelēkās trikotāžas bieži dēvē par Rocky.

Uz modes podiumiem hūdijs nokļuva 1980. gados. Pirmā dizainere, kas to iekļāva kolekcijā, kurai ar sportu nebija nekāda sakara, bija amerikāniete Norma Kamali. Pamazām hūdiju sāka aktīvi izmantot tādi dizaineri kā Ralfs Lorēns, Džordžo Armani, Tomijs Hilfigers.

Balenciaga / _Publicitātes foto

Mūsdienās hūdijs ir gandrīz visiem zīmoliem, ieskaitot tādus vēsturiskus modes namus, kā Chanel, Louis Vuitton un Hermès. Piemēram, šis hūdijs Christian Dior maksāja 3899 USD.

Christian Dior / _Publicitātes foto

Tādi zīmoli kā Vetements, Rick Owens un Off-White padarīja hūdiju par savu firmas zīmi.

Vetements / _Publicitātes foto

2012.gadā Marks Cukerbergs izraisīja skandālu, parādoties hūdijā biznesa tikšanās laikā (viņam bija tikšanās ar Volstrītas investoriem). Taču, pateicoties viņam, šo apģērba veids sāka uztvert kā jauno un veiksmīgo profesionāļu dreskodu.

Foto: @theadventuresoflouisandclark

Lai gan 100 gadu laikā hūdija fasons praktiski nav mainījies, šis apģērbs izgāja no sporta un kriminālā geto un to sāka izmantot burtiski visur. Diez vai cilvēki 1930. gados varēja iedomāties, ka šis džemperis kļūs par ierastu apģērba gabalu ne tikai solīdiem kungiem, bet arī modes dāmām? Hūdijs rozā krāsā ar izšuvumiem, pērlēm un gliteriem? Kāpēc ne?

@marti_7447

Starp citu, pašlaik ir aktuāli apvienot hūdiju ar pretēja stila lietām - striktām klasiskām žaketēm, romantiskiem svārkiem, augstpapēžu kurpēm. Nu un hūdija kombinācija ne tikai ar beisbola cepurīti, bet arī ar klasisko vīriešu cepuri - tā jau ir mūsdienu klasika.

Heilija Bībera / _Scanpix

_@_claudie.bp_

2019.gadā hūdijs kļuva par varoni īpašai izstādei “The Hoodie”, kas notika Roterdamas arhitektūras un dizaina muzejā Het Nieuwe Instituut. Gods, kas piešķirts nebūt ne katram apģērba gabalam.

Devan Shimoyama, 2019.gads / _Publicitātes foto, izstāde “The Hoodie”

Ekspozīcija uzskatāmi demonstrēja, kā savas gandrīz 100 gadu ilgās pastāvēšanas laikā šis apģērba gabals ir nogājis ceļu no undergraunda līdz luksusa modes namiem, no sporta laukumiem līdz Volstrītai.

Svarīgākais