Sirreālisms modē attiecas uz sirreālisma mākslinieciskās kustības elementu iekļaušanu apģērbā, aksesuāros un vispārējā dizaina estētikā. Sirreālisms ir modernās mākslas virziens, kas radās 20. gadsimta sākumā, un to raksturo cilvēka prāta iracionālo, sapņaino un zemapziņas aspektu izpēte.
Modes kontekstā sirreālisms ietver tādu apģērbu un dizainu radīšanu, kas izaicina ierastās normas, spēlējas ar uztveri un izraisa fantāzijas un iztēles sajūtu lidojumu.
Bet mēs nevaram apspriest, izprast un sajust sirreālismu modē neiepazīstot viena konkrēta dizainera daiļradi. Elsa Skiparelli tiek uzskatīta par vienu no ietekmīgākajiem sirreālisma dizaineriem modes jomā. Viņas sadarbība ar mākslinieku Salvadoru Dalī un sirreālistisku elementu iekļaušana savos dizainos izceļ viņu kā pionieri šajā ziņā.
Elsa Luisa Maria Skiparelli (1890-1973) bija itāļu modes dizainere, dzimusi Romā, intelektuālā un radošā itāļu ģimenē. Viņa ir slavena ar savu novatorisko un māksliniecisko pieeju modei. Viņai bija nozīmīga loma 20. gadsimta modes attīstībā.
Savu karjeru viņa sāka Parīzē kā trikotāžas apģērbu dizainere. Ļoti zīmīgs pagrieziena punkts viņas karjerā bija sadarbība ar mākslinieku Salvadoru Dalī. Taču viņai ir bijušas arī ļoti veiksmīgas sadarbības ar tādiem māksliniekiem kā Kokto, Man Reju, Džakometi un Marselu Vertesu.
Savas sadarbības ar Dalī rezultātā viņa radīja mākslinieciski netradicionālus elementus, kā piemēram ‘’trompe-l'oeil’’ efektu. Trompe-l'oeil (franču valodā "apmānīt acis") efekti modē ietver vizuālu ilūziju radīšanu, kas divdimensiju dizainam liek izskatīties trīsdimensionālam vai rada optisku dziļuma un faktūras ilūziju. 1927. gada Vogue izdevumā, viņas radītais džemperis ar šo efektu tika raksturots kā ‘’māksliniecisks šedevrs’’.
Viņa popularizēja krāsu "šokējoši rozā" un savos dizainos ieviesa tādus elementus kā rāvējslēdzēji, dekoratīvas pogas un skulpturālas cepures.
Skiparelli bija pazīstama arī ar savām amizantajām apdrukām. Kā piemēram, 1937. gadā radīto “kaislības termometra” motīvu, kas attēloja dzīvsudrabu, kas paceļas starp “vienaldzības” un “kaislības” poliem.
Papildus apģērbam Skiparelli paplašināja savu zīmolu, iekļaujot arī aksesuārus un smaržas. Viņa laida klajā smaržas "Shocking" pudelē, kas veidota kā sievietes torss, atspoguļojot viņas drosmīgo un pārdrošo pieeju dizainam.
Dizaineres karjeru būtiski ietekmēja Otrais pasaules karš. Kara laikā viņa uz laiku slēdza savu modes namu un vēlāk viņai klājās ļoti grūti ar pirmskara panākumu atgūšanu.
Taču Skiparelli zīmols tika atdzīvināts jaunā radošā virzienā, saglabājot dizaineres sākotnējās vīzijas garu. Modes nama jaunais īpašnieks (kopš 2007. gada) Diego Della Valle atsāka zīmola darbību 2012. gadā.
Šobrīd Skiparelli nama radošais direktors ir Daniels Rosberijs un zīmols demonstrē savas kolekcijas augstās modes nedēļas laikā.
2022. gada jūlijā Dekoratīvās mākslas muzejā Parīzē tika atklāta izstāde “Šokējoši! Elsas Skiparelli sirreālā pasaule” godinot viņu un viņas mantojumu modes pasaulē.
Elsa Skiparelli atstāja paliekošu zīmogu modes industrijā. Viņas ietekmi var redzēt daudzu mūsdienu dizaineru darbos, kuri turpina eksperimentēt ar netradicionāliem materiāliem un koncepcijām.
Viņas devums modē sniedzas tālāk par vienkārši apģērbu; viņa pārveidoja apģērbu par mākslas darbu, kas iedvesmoja dizainerus vairākās paaudzēs. Tēli, kas ir vizuāli valdzinoši, intelektuāli stimulējoši un atvērti individuālai interpretācijai.
Viņas mantojums joprojām tiek cildināts par tās robežšķirtnes pārvarošajiem dizainiem, unikālo sadarbību un māksliniecisko redzējumu.