Mūsdienās nevienam vairs nav jāskaidro, kas ir Dīva - superveiksmīga dziedātāja vai aktrise ar zvaigznes statusu, lieliem honorāriem un bezgalīgu publikas mīlestību. Par šo fenomenu stāsta vērienīgā izstāde DIVA Londonas Viktorijas un Alberta muzejā.
Terminu "Dīva" sāka lietot XIX gadsimta beigās, un itāļu valodā tas nozīmē "dieviete", "dievišķā". Visbiežāk to lieto pozitīvā nozīmē, kā komplimentu. Taču dažkārt arī negatīvā nozīmē: par Dīvu ironiski dēvē skandalozu, vieglprātīgu personu, kurai grūti izpatikt.
Pirmās Dīvas bija itāļu operdziedātājas. Piemēram, Adelina Patti, Džuzepes Verdi mīļākā vokāliste. Viņa bija slavena ne tikai ar savu dievišķo balsi, bet arī ar savām mīlas dēkām un astronomiskajiem honorāriem (1881. gadā, koncertējot ASV, viņa par vienu koncertu saņēma 1000 sterliņu mārciņu - tik daudz tolaik neviens nebija saņēmis).
Dramatiskajā teātrī pirmās Dīvas bija Art Nouveau zvaigzne, franču aktrise Sāra Bernāra (viena no viņas bohēmiskajām dīvainībām bija ieradums gulēt zārkā) un viņas britu kolēģe Ellēna Terija, kura kļuva par prerafaelītu mūzu.
Pārkāpjot izstādes slieksni, skatītājs uzreiz nonāk pagātnes dīvu ģērbtuvēs. Stikla vitrīnās izstādīti skatuves tērpi, senas fotogrāfijas, plakāti, vēdekļi, binokļi un citi teātra dzīves atribūti. Pie ieejas apmeklētājiem tiek izsniegtas bezvadu austiņas ar sensoriem - muzikālais pavadījums palīdz labāk iejusties katras varones tēlā.
Izstādē apskatāmi daudzi ikoniski tērpi, kas iegājuši modes vēsturē. Piemēram, grieķu kleita, kas piederēja Aisedorai Dunkanai - viņa bija pirmā sieviete, kura 20. gadsimta sākumā atteicās no korsetes; franču dziedātājas Edītes Piafas mazā melnā kleita; kleita ar bārkstīm, ko valkāja Merilina Monro filmā "Džezā tikai meitenes” (1959); Luija XIV stila tērps, kas 1997. gadā tika radīts Eltona Džona 50 gadu jubilejai.
Starp citu Eltons Džons nav vienīgais vīriešu kārtas pārstāvis, kas iekļuvis Dīvas kategorijā. Viņam līdzās ir arī Fredijs Merkūrijs un Prinss. Starp citu, itāļu valodā ir arī vārda Dīva vīrišķā forma - Divo, tā dēvē izcilus tenorus. Taču citās valodās šī forma nav ieviesusies.
Izstāde DIVA stāsta ne tikai par varoņu bohēmisko pusi, bet arī par citiem, bieži vien slepeniem viņu dzīves aspektiem. Piemēram, par to, kā pirmā melnādainā dīva - dejotāja Žozefīne Beikere - Otrā pasaules kara laikā palīdzēja Francijas pretošanās kustībai. Un tā nav vienīgā dīva ar aktīvu pilsonisko nostāju. Lieliskās amerikāņu džeza dziedātājas Billija Holideja, Nina Simone, Ella Ficdžeralde, Areta Franklina - visas viņas aktīvi piedalījās politiskajā dzīvē un iestājās par sieviešu un melnādaino tiesību paplašināšanu.
Tomēr izstādes uzmanības centrā joprojām ir DĪVAS vizuālā puse - tērpi. Starp interesantajiem eksponātiem ir vienīgā saglabājusies mēmo filmu zvaigznes Klāras Bovas kleita, amerikāņu dizainera Boba Maki veidotie Tīnas Tērneres un Šēras tērpi, dziedātājas Džanelas Mones "vulvas bikses", ko Durands Lantinks radījis mūzikas videoklipam "Pynk" (2018), un Džuliana Makdonalda radītā kleita un gumijas zābaki Šērlijai Bassejai, ko viņa 2017. gadā valkāja Glastonberijas festivālā.
Visvairāk ir izstādīti Riannas tērpi - pieci tērpi. Arī viņas slavenais pāvesta iedvesmotais tēls no 2018. gada Met Gala balles.
Izstāde būs apskatāma līdz 2024. gada 7. aprīlim.