Dienvidkoreju bieži dēvē par “skaistu cilvēku zemi”. Patiešām, pievilcīgu sieviešu un vīriešu (īpaši vīriešu!) skaits šeit ir lielāks nekā jebkurā citā pasaules valstī. Taču tā nebūt nav ģenētiska īpatnība, bet gan skaistuma kulta rezultāts, kas Korejā radies pēdējos gadu desmitos. Lielā mērā šis skaistums ir mākslīgs.

Korejietes vienmēr ir sevi kopušas: kosmetoloģijā tautas tradīcijām ir daudzus gadu tūkstošus gara vēsture. Tieši uz tās ir uzbūvēta korejiešu kosmētikas reklāma.

“Skaistule, kura tīksminās par sevi”. 18. gadsimta korejiešu gravīra / Foto: Seoul National University/V & A Museum

Saprotot, ka būs grūti konkurēt ar vadošajiem rietumu zīmoliem, Dienvidkorejas kompānijas ir uzsvērušas nacionālās īpatnības. “10 pakāpju ādas kopšanas sistēma”, revolucionārais BB Cream, hidropači - tie visi ir korejiešu izgudrojumi.

Foto: Scanpix

Korejas kosmētika kļuvusi populāra, pateicoties inovatīvām tehnoloģijām, neparastām dabiskām sastāvdaļām (zaļā tēja, vulkāniskie putekļi, gliemežu gļotas, bišu inde, jūras zvaigžņu ekstrakts utt.), kā arī košam un atraktīvam iepakojumam. Rezultātā Dienvidkoreja ieņem trešo vietu pasaulē ar kosmētikas eksportu.

Taču galvenais, kas veicinājis korejiešu produktu virzību pasaules tirgū, ir fenomens ar nosaukumu “Hallyu” (“Korejas vilnis”).

Sākot ar 90. gadiem, vispirms Āzijas valstis (Ķīna, Japāna, Taizeme u.c.), bet pēc tam arī visa pārējā pasaule aizrāvās ar mūsdienu korejiešu popkultūru - mūziku, kino, seriāliem un modi. Populāru popgrupu dziedātāji un aktieri no seriāliem kļuva par kulta tēliem visā pasaulē.

Korejiešu mūziķis Psy klipā “Gangnam Style”, 2012. g. / Foto: Decrow, Invision/V & A Museum

Galvenā prasība šādiem māksliniekiem ir ne tik daudz viņu muzikālie vai aktiera talanti, cik ideāla āriene, kurai jāatbilst mūsdienu korejiešu skaistuma kanoniem. Šāda āriene tiek panākta ar plastiskās ķirurģijas palīdzību.

Korejas popgrupa Aespa, 2020 / Foto: SM Entertainment/V & A Museum

Koreja šobrīd ir pirmajā vietā pasaulē plastisko operāciju skaita ziņā. Saskaņā ar 2020. gada pētījumu, katra trešā sieviete vecumā no 19 līdz 39 gadiem vismaz vienu reizi ir veikusi plastisko operāciju.

Foto: Scanpix

Visbiežāk korejietes palielina acis, samazina un veido smalku degunu, rada V veida zoda formu. Reizēm tiek veiktas operācijas arī ķermenim, bet korejiešiem ir paveicies ar ģenētiku - cilvēki ar lieko svaru ir reti.

Plastiskās operācijas veic pat pusaudžiem: Dienvidkorejā tiek uzskatīts, ka, jo agrāk veiks operāciju, jo dabiskāk izskatīsies nākotnē. Pēc dažiem datiem, apmēram 20-30% no plastiskās ķirurģijas klīniku pacientiem ir tieši skolēni. Plastisko operāciju bieži dāvina dzimšanas dienā vai mācību gada beigās. Turklāt operāciju cenas ir diezgan demokrātiskas. Piemēram, acu palielināšanas operāciju (800 - 900 $) var atļauties ģimene pat ar vidējiem ienākumiem.

Taču interesantākais ir tas, ka plastiskās ķirurģijas klīniku klientu vidū vīriešu ir tikpat daudz kā sieviešu. Vīriešu skaistuma kults Dienvidkorejā, iespējams, ir pat augstāks nekā sieviešu.

Foto: Scanpix

Seula kļuvusi par pasaules "ārpakalpojumu" centru. Dermatoloģijas un kosmētiskās ķirurģijas klīnikas šeit sastopamas tikpat bieži kā frizētavas. Populārākā sarunu tēma - kurš, kur un kādu operāciju veicis. Sabiedrībā radusies īsta apsēstība ar skaistumu un šis fenomens ar nosaukumu K-Beauty novedis pie nopietnas sociālas problēmas.

Cilvēki, kuri neatbilst skaistuma standartiem, tiek diskriminēti, bet pašnāvību līmenis (kas Korejā tradicionāli ir liels) pieaug, pateicoties tiem, kas nespēj pieņemt savu izskatu.

Foto: Scanpix

Korejā pēdējā laikā kļuvis populārs moto “Oemo jisang juui” (“Ārējais izskats ir pāri visam”). Vai jums nešķiet, ka tajā ir kaut kas fašistisks?

Ko darīt, neviens nezina. Jo ar mākslīgo skaistumu ir izaugusi jau vesela paaudze.

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv