© freepik.com

Pēdējā laikā atkal kļuvušas aktuālas zvaigžņu smaržas. Pērn savas firmas parfimēriju izlaida Perisa Hiltone (Love Rush), Ariana Grande (Mod Blush un Mod Vanilla), Billija Ailiša (Eilish no 2), Dollija Pārtone (Front Porch kolekcija no 4 aromātiem). Nesen savu aromātu Parīzē prezentēja aktrise un režisore Renāta Ļitvinova (Renata 1226 izdots kopā ar pasaulslaveno firmu Guerlain).

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Viens no skaļākajiem 2022. gada jaunumiem bija karaļa Čārlza III (toreiz viņš vēl bija Velsas prinča statusā) izlaistais Highgrove Bouquet aromāts. Par viņa partneri kļuvis viens no vecākajiem britu parfimērijas namiem Penhaligons. Aromātu iedvesmoja prinča rezidences Haigrovu dārzi, bet smaržu galvenā nots bija sudrabainā liepa.

Publicitātes foto

Pavisam cits stils ir vācu metāla grupas Rammstein aromātam - parfīms Seemann Intense smaržo pēc aļģēm, zivīm, rūsas un austerēm. Nu, protams, rokeri taču nevar smaržot pēc rozēm.

Publicitātes foto

Slavenības sāka reklamēt parfimēriju jau XIX gadsimtā, taču viņu pašu smaržas parādījās salīdzinoši nesen. Pirmais bija smaržas Sophia, ko 1980. gadā kopā ar firmu Coty laida klajā itāļu aktrise Sofija Lorēna. Aktrise vēlējās klātienē piedalīties aromāta radīšanā un izvēlējās kompozīcijas fināla variantu - rozi un jasmīnu. Smaržas bija salīdzinoši lētas (22,5 $), aktrise tās ļoti aktīvi reklamēja, bieži braukājot pa universālveikaliem, kur tās tika tirgotas, tā ka sākumā tirdzniecība noritēja veiksmīgi. Tolaik aromāts aktrisei ienesa vismaz 2,5 miljonus dolāru gadā. Tomēr 80. gados, kad Sofija Lorēna sāka retāk filmēties kino, viņas popularitāte samazinājās un līdz ar to mazinājās interese par smaržām. 1990. gadu sākumā tās pārtrauca ražot.

Publicitātes foto

Paradoksāli, bet Elizabetes Teilores smaržas lieliski pārdeva tieši tad, kad aktrise jau bija pensijā. Viņas pirmais aromāts Passion tika izlaists 1987. gadā, kad aktrisei bija 55 gadi. Taču īstu furoru radīja aromāts White Diamonds (1991), kas 20 gadus bija slavenību izdoto smaržu pārdošanas reitingu augšgalā. 2015. gadā tā pārdošanas apjoms bija 23,2 miljoni dolāru (šajā brīdī aktrise jau četrus gadus bija mirusi). Pēc Teilores nāves analītiķi lēsa, ka lielākā daļa viņas bagātības (no 600 miljoniem līdz 1 miljardam dolāru) ir ieņēmumi no smaržu pārdošanas.

Savukārt Katrīnas Denēvas smaržas ar nosaukumu Deneuve (1986) panākumus nez kāpēc neguva. Iespējams, tāpēc, ka tās maksāja pārāk dārgi - 165 $ par 30 ml. Bet varbūt tāpēc, ka franču aktrises tēls bija cieši saistīts ar citām smaržām - Chanel Nr. 5. Katrīna Denēva to reklamēja no 1969. līdz 1977. gadam.

1980. gados un 1990. gadu sākumā zvaigžņu smaržas bija popularitātes virsotnē. Savi aromāti bija seriāla Dinastija zvaigznei Džoanai Kolinsai, dziedātājai Šērai, tenisistei Gabrielai Sabatini, pat tenoram Lučāno Pavaroti…

Publicitātes foto

Jaunais slavenību smaržu popularitātes vilnis sākās 2002. gadā, kad Coty un Dženifera Lopesa izlaida smaržu Glow. Kopš tā brīža tirgus ir piepildīts ar šādu preci - katra otrā plāna aktrise, sportists un vairāk vai mazāk slavenais mediju personāžs ir iegādājies pats savu parfimēriju. 2012. gadā pārdošanā nonāca vairāk nekā 85 slavenību smaržas.

Publicitātes foto

Mūsdienās ir uzskats, ka slavenību smaržas ir masu produkcija, suvenīru variants. Lai kļūtu veiksmīgs šajā jomā, slavenībām stipri jāpacenšas - ne tikai jāizlaiž interesanta, stilīga smarža neparastā iepakojumā, bet personīgi jāpiedalās visos tās ražošanas posmos (sīki par to stāstot saviem faniem sociālajos tīklos). Tieši tā rīkojās Rianna ar savu smaržu Fenty eau de Parfum (2021). Profesionāļi to vērtē ļoti atzinīgi. Un tie noteikti nav suvenīri.

Izskatās, ka zvaigžņu smaržas kļūs izsmalcinātākas, dārgākas un iekļausies nišas aromātu kategorijā.

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv