© Publicitātes foto

Vispirms jāsaprot, ko nozīmē vārds "sadarbība" jeb ‘’kolaborācija’’. Sadarbība ir pagaidu vai pastāvīga sadarbība starp diviem vai vairākiem zīmoliem ar kopīgiem mērķiem, daloties pieredzē un paplašinot auditoriju. Veiksmīgi sadarbojoties, iespējams ne tikai panākt lielāku atpazīstamību, bet arī radīt jaunu un unikālu produktu.

DALI & SCHIAPARELLI

Viņu sadarbība bija pirmais piemērs mākslinieku un dizaineru sadarbībai, bez kuras šodien grūti iedomāties modes industriju.

-Salvadors Dalī sāka sadarboties ar Elsu Schiaparelli 1935. gadā. Sadarbības rezultātā radās daudzi ģeniāli darbi.

- Avīzes apdruka, ko 2000. gadā Džons Galjāno izveidoja zīmolam Dior un ko uz ekrāniem iemūžināja Sāra Džesika Pārkere, tērpusies šīs apdrukas kleitā seriālā “Sekss un Lielpilsēta”.

- Ņemot vērā gleznu “Antropomorfiskais skapis”, tika radīti kostīmi un mēteļi, kuros kabatu vietā parādās atvilktnes ar plastmasas rokturiem.

- Slavenā omāra kleita, kas bija paredzēta Vindzoras hercogienei Volisai Simpsonei. Lai apprecētos ar divreiz šķirtu aktrisi, Lielbritānijas karalis Eduards VIII Vindzors atteicās no troņa.

PRADA & Elmgreen & Dragset

Prada veikalu tuksneša vidū (kas vienmēr ir slēgts) ir izveidojuši divi Berlīnes mākslinieki Elmgreen & Dragset, kuri savos darbos kritizē luksusa industriju un patēriņa kultūru.

Miuccia Prada izrādīja interesi par projektu un deva atļauju izmantot viņas preču zīmi. Produktu vērtība veikalā bija 80 000 ASV dolāru. Jau nākamajā dienā veikalā ielauzās nenoskaidrotas personas un produktus nozaga. Pēc butika atjaunošanas tika veikti papildu drošības pasākumi.

BALMAIN & H&M

H&M un luksusa dizaineru sadarbība ir kļuvusi par tradīciju. Karls Lāgerfelds bija pirmais dizainers, kas 2004. gadā uzsāka sadarbību ar šo zīmolu, un kopš tā laika ir izveidotas 19 partnerības ar citiem dizaineriem. Tas ir kļuvis par veidu, kā vairāk cilvēku var mazliet pietuvoties luksusa pasaulei par H&M cenām.

H&M & Balmain kolekcijā bija redzami zīmola ikoniskie pērlīšu izstrādājumi, kas bija, piemēram, uz Kardašjanu ģimenes tērpiem. Viena Balmain tradicionālās līnijas kleita ar pērlītēm var izmaksāt vairāk nekā 20 000 ASV dolāru, savukārt H&M modeļi maksā no 500 līdz 600 ASV dolāriem. Daudzi pircēji pavadīja nakti uz ielas, lai paspētu iegādāties šo preci.

LOUIS VUITTON & MURAKAMI

2003. gadā franču zīmola Louis Vuitton radošais direktors uzaicināja japāņu mākslinieku Takaši Murakami kopā radīt aksesuāru kolekciju. Viņu sadarbība ilga 13 gadus un joprojām tiek uzskatīta par vienu no veiksmīgākajiem sadarbības piemēriem modes vēsturē. Takaši ne tikai pārveidoja ikonisko LV monogrammu, bet radīja neaizmirstamas reklāmas kampaņas un arī dizainu veikaliem.

SUPREME & LOUIS VUITTON

Modes zīmola Supreme jaunības dumpinieciskā estētika ļāva "atsvaidzināt" Louis Vuitton diezgan konservatīvo dizainu. Kolekcija guva milzīgus panākumus un šodien tālākpārdevēji (cilvēki, kas pārdod lietas tālāk, gūstot peļņu) par atsevišķiem produktiem prasa desmitiem tūkstošu vairāk nekā ir oficiālā veikala cena.

TIFFANY & SUPREME

2021. gadā Supreme un Tiffany & Co izcēlās ar kopīgu rotaslietu kolekciju. Daudzi uzskatīja, ka Supreme laupa Tiffany & Co greznuma zīmola reputāciju, tomēr daudziem šis eksperiments patika.

ADIDAS & YEEZY

Yeezy - snīkeru līnija, ko kopīgi radījuši Adidas un Kanje Vests. Yeezy kedām ir unikāls dizains, un tās tika ražotas ierobežotā daudzumā. Adidas Yeezy Boost 750 (pirmais sadarbības modelis) Ņujorkā tika izpārdots 10 minūšu laikā. Šobrīd zīmols ir pārtraucis sadarbību ar reperi.

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv