© Publicitātes foto

Ar katru gadu arvien vairāk meiteņu dod priekšroku komfortam, tāpēc augstpapēžu kurpes valkā arvien retāk.

Augstpapēžu apavu pārdošanas apjomi katru gadu samazinās. Vēl nekad agrāk kurpes, botforti un platformas nav bijušas tik nepopulāras: šodien Google lietotāji tās meklē trīs reizes retāk.

Atskatīsimies uz filmu “Sekss un lielpilsēta”. Kerija Bredšova valkāja augstpapēžu kurpes burtiski 24/7. Viņa tajās pastaigājās ar suni un pat panāca taksometru. Skatītāji uztvēra signālu: lai kļūtu kā stila ikona, jānomaina zemie apavi pret augstpapēžu kurpēm.

Un tā tas bija gandrīz katrā filmā vai seriālā - ja bija redzama skaista un seksīga meitene, viņa noteikti valkāja augstpapēžu kurpes. Šāda tipa tēls ilgu laiku bija visur.

Apavu ražotāji Manolo Blahnik (Kerijas Bredšovas iecienītākais zīmols) un Jimmy Choo, pateicoties seriālam, piedzīvoja pārdošanas pieaugumu un pēdējais pat izkļuva no krīzes. Tolaik retais varēja iedomāties, ka pēc 15 gadiem zīmola bestselleri vairs nebūs spīdīgas augstpapēžu kurpes, bet gan zābaki ar plakanu zoli un - pēkšņi - kedas.

Šodien es nevaru iedomāties savu dzīvi bez kedām/botām (kā daudzi no jums). Tagad varam valkāt kedas visur un ar visu. Ja pirms 10 gadiem izietu uz ielas kleitā un kedās, jūs saņemtu daudz šķību un nicinošu skatienu. Taču šodien ar šādu tēlu nevienu nepārsteigsi, un tā ir kļuvusi par vienu no praktiskākajām un elegantākajām kombinācijām modes pasaulē.

Kurš aizsāka kleita + sporta apavi modi?

Tieši Karls Lāgerfelds 2013. gadā Chanel skatē, augstās modes nedēļas ietvaros pirmo reizi demonstrēja šādu kombināciju. Pēc šīs skates sievietes sāka valkāt sporta apavus ar gariem svārkiem, elegantām kleitām un uzvalkiem. Tieši Lāgerfelds parādīja, ka šādus apavus var vilkt ne tikai pie sporta apģērba un ikdienā pie džinsiem, bet arī ar vakarkleitām un uzvalkiem.

Balenciaga pacēla kedu popularitāti pavisam citā līmenī. Pēc Triple S sneaker izlaišanas 2017. gadā, luksus zīmoli beidzot saprata, ka ar kedām var nopelnīt miljardus.

Tagad kedas ir gandrīz jebkura modes nama kolekcijas neatņemama sastāvdaļa. Chanel, Prada, Valentino un daudzi citi lieli luksusa zīmoli izlaiž arvien vairāk sporta apavu.

Bet visveiksmīgākie, protams, ir Adidas un Nike. Gandrīz pusi no ikdienas apaviem pasaulē ražo šie divi zīmoli. Notiek pat dažu viņu kedu modeļu medības: var nopelnīt tūkstošiem dolāru, pārdodot modernu kedu pāri. Sporta apavu zīmoli atver veikalus Ņujorkas, Parīzes un Londonas dārgākajās ielās.

Pircējiem vairs tik daudz nerūp izskats, cik fiziskais komforts. Ar veselīgu dzīvesveidu pārņemtajā pasaulē dienā nostaigāto soļu normu var sasniegt tikai tie, kas valkā ērtus apavus. Turklāt nav skaidrs, kāpēc līdztiesības laikmetā tieši sievietēm jācieš no neērtu apavu valkāšanas.

Pirms kāda laika sociālajos tīklos izplatījās divi ļoti līdzīgi stāsti.

Kādai viesmīlei Edmontonā, Kanādā, pēc daudzām stundām, kas pavadītas augstpapēžu kurpēs, kājas bija noberztas līdz asinīm, bet restorāna menedžeris viņai izteica aizrādījumu, kad viņa pārvilka apavus ar plakanu zoli.

Londonā dzīvojošā Nikola Torpa zaudēja administratores darbu PwC Londonas birojā pēc tam, kad viņa atteicās nomainīt savas laiviņas pret augstpapēžu kurpēm.

Pēc incidenta viņa izveidoja petīciju, kuras mērķis bija izslēgt augstpapēžu kurpes no korporatīvā apģērba koda, un dažu dienu laikā viņa savāca vairāk nekā simts tūkstošus parakstu.

Augstpapēžu kurpes var izskatīties skaisti un dot pārliecību, taču pastāvīga tādu kurpju valkāšana — īpaši, ja daudz jāstāv un jāstaigā — kaitē veselībai. Jau sen nav jaunums, ka bieža augstpapēžu kurpju valkāšana noved pie sāpēm kājās un varikozām vēnām.

Nozīmīgos pasākumos (Oskara balvu pasniegšanas ceremonijā, Kannu kinofestivālā utt.) joprojām atbilstoši apģērba kodam ir jāvalkā augstpapēžu kurpes.

2015. gadā Kannu kinofestivālā vairākas sievietes netika ielaistas Todda Heinsa filmas "Carol" seansā, jo viņas bija uzvilkušas kurpes bez papēžiem.

2016. gadā Kannu kinofestivālā, pieminot minēto incidentu, Džūlija Robertsa ieradās uz sarkanā paklāja basām kājām, kas tabloīdos izraisīja publikāciju vētru. Acīmredzot, tā viņa iedvesmoja pārējās zvaigznes.

Divus gadus vēlāk to pašu izdarīja aktrise Kristena Stjuarte: "Vīrieši nav spiesti valkāt augstpapēžu kurpes vai kleitas - man arī neprasiet."

Savukārt 2014.gadā Emma Tompsone uz skatuves runāja vēl radikālāk, salīdzinot sarkano krāsu uz savām kurpju zolēm ar asinīm un pēc tam nometot kurpes no skatuves.

Šā raksta kopsavilkums ir šāds. Neapšaubāmi, ka augstie papēži nepazudīs uz visiem laikiem (vismaz tuvākajā nākotnē), taču mēs esam sākušas pret sevi izturēties uzmanīgāk. Tagad daudziem komforts ir svarīgāks par ierastajiem stereotipiem - kā sievietei vajadzētu izskatīties. Un tas var tikai iepriecināt.

* * * * * *

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv