Jau 2021. gada 10. janvārī Saūda Arābijas kroņprincis Muhameds bin Salmans televīzijā paziņoja par ļoti ambiciozu plānu – Neomā tiks būvēta lineāra gudrā pilsēta “The Line” jeb Līnija. Tā būs pirmā tāda veida pilsēta, lai gan doma par to jau ir bijusi gadsimtiem ilga.
1882. gadā Spānijas pilsētplānotājs, kas iedomājās par līnijveida pilsētu tajā laikā modernā transportlīdzekļa - tramvaja - dēļ. Pagājušā gadsimta 50. un 60. gados vairāki arhitekti un vides aktīvisti arī iedomājās par lineāru pilsētu, kas varēru būt “pārvilkta” pār Zemi, taču tā palika tikai ideja.
2022.gada oktobrī, gandrīz divus gadus pēc bin Salmana paziņojuma, satelīti uzņēma bildes ar tikko sāktu Līnijas būvniecību. Lai gan šis būs ļoti laikietilpīgs un dārgs projekts, šī futūriskā ideja varētu kļūt par realitāti. Līnija nav vienīgais projekts, kuru plānots būvēt Neomā - to papildinās vēl 10 citi iespaidīgi projekti, kā Oksagona (astoņstūrainā pilsēta), Trojēna (slēpošanas kūrorts), Sindala (luksusa sala) un daudzi citi ambiciozi projekti. Tiek spekulēts arī par kādas lidojošas pilsētas būvniecību, taču nelielās informācijas pieejamības dēļ to nevar apstiprināt.
Pilsēta būs 170 kilometrus gara - sāksies Sarkanajā jūrā un beigsies apmēram pie Tabukas. Tā būs būvēta, lai izmitinātu līdz 9 miljoniem iedzīvotāju, vidējais iedzīvotāju blīvums būs 260 000 cilvēki uz kvadrātkilometru. Līnijas būvnieku plānā ir uzbūvēt divas spoguļmājas ar āra telpu starp tām. Līnija būs 200 metrus plata un 500 metrus augsta, kļūstot par 12. augstāko celtni pasaulē.
Projekta vadītāji plāno, ka pilsētu pilnībā apgādās ar atjaunojamo enerģiju. Tā sastāvēs no 3 slāņiem, pašā augšā būs domāta iedzīvotājiem, vidējā būs infrastruktūrai un pēdējā lejā - transportam. Speciāli veidots un pielāgots mākslīgais intelekts gādās pār pilsētas labklājību, meklēs un aprēķinās jaunus veidus, kā uzlabot iedzīvotāju labklājību un ikdienu, kamēr cilvēkiem maksās par ideju un datu sniegšanu.
Katram cilvēkam būs 5 - 10 minūšu laikā sasniedzama gan slimnīca, veikals, skola un policijas iecirknis, gan jebkādas atpūtas un kultūras vides. Pilsēta tiek būvēta tieši Neomā, jo tā lielākajai daļai pasaules iedzīvotāju ir sasniedzama ar 6 stundu lidojumu. Lai gan nekur vēl nav rakstīts, kad projektu plānots pabeigt, pirmo kārtu pabeigs jau 2030. gadā.
Aprēķinātās būvniecības izmaksas ir 100-200 miljardi ASV dolāru (400-700 miljardi SAR), daži avoti rāda, ka varētu izmaksāt pat 1 triljonu ASV dolāru. Saūda Arābijas valdība apgalvo, ka Līnija līdz 2030. gadam radīs 460 000 darbavietu, veicinās ekonomikas dažādošanu un nodrošinās 180 miljardus SAR (48 miljardus ASV dolāru) iekšzemes IKP. Projektu lielākoties finansē Valsts investīciju fonds, kas iegulda līdzekļus Saūda Arābijas valdības vārdā. Saūda Arābijas attīstības uzņēmums, kas izveidots, lai izveidotu Neomu un kuru vada izpilddirektors Nadhmi Al-Nasr, apgalvo, ka fonds investē 500 miljardus ASV dolārus pilsētas būvniecībai.
Tomēr Neomas projekti un jo īpaši Līnija tiek kritizēta par paredzēto oglekļa emisiju, kas saistīta ar projekta būvniecību. Filips Oldfīlds, Jaundienvidvelsas Universitātes apbūves skolas vadītājs, ir aprēķinājis, ka tiks saražoti vairāk nekā 1,8 miljardi tonnu kaitīgā oglekļa dioksīda. Kā viņš teicis vairākiem žurnāliem: “Šie milzīgie būvniecības procesa oglekļa kaitējumi "aizstās visus plānotos klimata saudzēšanas pasākumus.”” Daži dzīvnieku eksperti ir nobažījušies par spoguļmāju ietekmi uz dzīvniekiem un putniem - to migrācijas ceļiem un apkārtējās vides maiņas ietekmi.
Citi ir nobažījušies par vietējo cilšu viedokli. Pieminot šīs pilsētas apdzīvojamību, bin Salmans norādīja, ka Līnija “izaicinās plakanās, horizontālās jeb tradicionālās pilsētas un radīs jaunu modeli dabas saglabāšanai un cilvēku labklājībai.” Tomēr, pēc ekspertu domām, šie uzskati balstītos tajā, kā pilsētu uztur un par to rūpējas, tāpēc uz to nevar pilnībā paļauties.